محمدرضا صائینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر 93 درصد از جمعیت استان زنجان در مناطق شهری و روستایی تحت پوشش خدمات خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت هستند.
وی تاکید کرد: از هفت درصد باقی مانده فقط 100 هزار نفر در شهر زنجان هستند که باید هر چه زودتر نسبت به تشکیل پرونده در این خانه ها و مراکز جامع سلامت اقدام کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: زنجان جزو استان های پیشرو در مراقبت های اولیه همه جمعیت روستایی و شهری است.
صائینی تاکید کرد: به ازای هر 2 تا سه هزار نفر یک مراقب سلامت وجود دارد و بر اساس برنامه برای هر کدام از گروه های سنی از نوزادان تا سالمندان برنامه منسجمی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته برنامه های خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت ویژه کودکان، مادران، واکسیناسیون و حوزه بهداشت محیط و حرفه ای بود اما در حال حاضر همه گروه های سنی می توانند از خدمات این مراکز بهره مند شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: در مراکز جامع سلامت برای گروه های سنی بالای 40 سال آزمایش های قند خون، چربی و فشارخون به طور رایگان آزمایش انجام می شود و بر اساس نتیجه احصا شده، کارت سلامت برای فرد صادر می شود.
صائینی افزود: این کارت ها در چهار رنگ سبز، قرمز، نارنجی و زرد است.
وی ادامه داد: افرادی که کارت سبز دریافت می کنند به معنی سلامت کامل آنان است و مراجعه مجدد آنان به مراکز جامع سلامت بعد از یک سال، کارت زرد به معنی مراجعه 9 ماه دیگر، کارت های نارنجی 6 ماه دیگر و کارت قرمز نیز مربوط به مراجعه سه ماه دیگر دارندگان آن است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: همه مراکز جامع سلامت این استان دارای پزشک، کارشناس بهداشتی و مشاوران تعذیه هستند.
صائینی تاکید کرد: برای کاهش حداقل 25درصد مرگ های نابهنگام در بین گروه های سنی 30 تا 70 سال باید تشکیل پرونده در مراکز جامع سلامت جدی گرفته شود.
وی ادامه داد: با راه اندازی 30 مرکز جامع خدمات سلامت در استان زنجان و هشت پایگاه در مرکز استان، 300 نفر از گروه های مختلف پزشکی و کارشناسان بهداشتی جذب شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: درصدد هستیم میزان پوشش جمعیت این استان در مراکز جامع خدمات سلامت را صد درصد کنیم.
به گزارش ایرنا، بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت 480 خانه بهداشت در استان زنجان بهسازی و احداث مجدد شده است.
خانه های بهداشت در مناطق روستایی با جمعیت کم است و مراکز جامع سلامت در شهرها و روستاهایی مستقر است که جمعیت چندین روستا را نیز تحت پوشش دارد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.