زندگینامه سیدحسن نصرالله

خلاصه مطلب:

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از سال 1370 است. او از علاقه مندان به امام موسی صدر بوده، و در جنبش امل که ایشان تاسیس کردند فعالیت می کرد، پس از ربوده شدن امام موسی صدر و بروز اختلافات در جنبش امل به همراه چند تن از جنبش خارج شده و پس از مدتی حزب الله را پایه گذاری کردند. وی از مبارزان جدی علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی است. 

توضیحات :

سیدحسن نصرالله در 31 اوت سال 1960 (9 شهریور ماه 1339) در شهرک البازوریه در یکی از محله های فقیرنشین صور در جنوب لبنان متولد شد. مادرش مهدیه صفی الدین و پدرش سیدعبدالکریم نام داشتند. شغل پدرش میوه فروشی و سبزی فروشی بود. او فرزند اول خانواده است و 3 برادر و 5 خواهر دارد. ا(کنون دو برادرش حسین و محمد شغل آزاد دارند. برادر دیگرش جعفر کارمند دولت است و چهار خواهرش زینب، زکیه، امینه و سعاد متاهل و در بخش‌های خدماتی و اجتماعی حزب فعال هستند. خواهر پنجمش فاطمه هم با پدر و مادر زندگی می‌کند.) خانواده وی به دلیل فقر اقتصادی و شرایط کاری نامساعد به منطقه الکرنتینا در جنوب بیروت رفتند، و هم زمان با آغاز جنگ داخلی لبنان در سال 1975 به البازوریه بازگشتند. 

 

سیدحسن تحصیلات دوران ابتدایی را در زادگاهش سپری کرد و دوران راهنمایی را در محله ای به نام سن الفیل در شرق بیروت پشت سر گذاشت. او در روستای البازوریه به تحصیل در مقطع دبیرستان پرداخت. او در دوران تحصیلش به کمک پدر در مغازه نیز مشغول بود، تصویر امام موسی صدر که بر دیوار مغازه آویزان بود، سرآغاز علاقه سیدحسن به امام موسی شد. هیچ یک از خانواده سیدحسن روحانی نبودند اما وی به رعایت مسائل دینی علاقه مند بود و برای نماز جماعت در مسجد کرنتینا حاضر میشد. در این دوران وی تحت تاثیر رفتار و سخنان امام موسی صدر قرار داشت. 

در روزهای آغازین سال 1975، امام موسی صدر خطبه ای پروشور به مناسبت عاشورای حسینی ایراد کرد، و مردم لبنان را به تشکیل یک گروه مقاومت نظامی در برابر رژیم اشغالگر قدس فراخواند. هفت ماه بعد به طور صریح در یک کنفرانس مطبوعاتی تاسیس یک گروه مسلح به نام افواج مقاومت لبنانی (امل) در لبنان را اعلام کرد، سیدحسن نصرالله نیز در روستای بازوریه به جنبش امل پیوست، و کمی بعد به همراه برادرش سیدحسین مسئولیت جنبش در روستای باروریه را برعهده گرفتند.

او در سال 1976، هنگامی که 16 ساله بود به نجف رفته و مشغول تحصیلات حوزوی شد، پس از گذشت 2 سال از اقامت و تحصیلش به لبنان بازگشت و در مدرسه الامام المنتظر در بعلبک به ادامه تحصیل پرداخت. مشوق اصلی او برای سفر به نجف و فراگیری علوم دینی سیدمحمد غروی، امام جمعه شهر صور بوده است. 

نصرالله در سال 1989 برای تکمیل دروس حوزوی راهی قم شد، اما پس از گذشت یک سال به دلیل تشدید تنش ها در لبنان، به درخواست شورای حزب الله به بیروت بازگشت. 

در سال 1982 هنگام حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و بعد از ربوده شدن امام موسی صدر، به دلیل بروز اختلافات سیاسی- نظامی میان رهبران جنبش امل، نصرالله همراه برخی دیگر از مقامات این جنبش به رهبری سیدعباس موسوی از این گروه خارج شدند، که همین خروج مقدمه تاسیس حزب الله شد. در همان سال 1982 هسته اولیه حزب الله به رهبری موسوی شکل گرفت. 

در سال 1360 سیدحسن نصرالله دیداری با امام خمینی (س) در تهران داشت، در این دیدار امام او را به عنوان نماینده خود در امور حسبیه و اخذ امور شرعیه در لبنان منصوب کرد. او در این زمان 21 ساله بود، و اولین نفر از رهبران حزب الله لبنان بود که چنین حکمی را از امام دریافت کرده بود. 

متن حکم امام خمینی (س) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
و بعد، جناب حجت الاسلام آقای حاج سید حسن نصرالله (دامت افاضاته) از طرف اینجانب مجازند در تصدی امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه و مصرف مظالم عباد و زکوات و کفارات در مصارف مقرره شرعیه و در مورد سهمین مبارکین نیز مجازند در اخذ و صرف آن در مخارج خودشان به نحو اقتصاد و در مورد مازاد بر مخارج نیز مجازند نصف آن را در خارج سادات عظام ـ کثرالله امثالهم ـ و ترویج شریعت مقدسه صرف نموده و نصف دیگر را ارسال دارند.
واوصیه - ایده الله تعالی ـ بما اوصی به السلف الصالح من ملازمه التقوی و التجنب عن الهوی و التمسک بعروة الاحتیاط فی امور الدین و الدنیا و ان لانیسانی من صالح دعواته و السلام علیه و علی اخواننا المؤمنین و رحمة الله و برکاته

 روح الله الموسوی الخمینی

 

از ابتدای شکل گیری حزب الله سیدحسن در آن فعالیت می کرد، و در سال 1985 با انتقال به بیروت عهده دار مسئولیت های سنگین تری شد. مسئولیت جدی او آماده سازی نیروهای مقاومت و تاسیس هسته های نظامی بود، او معاون ابراهیم امین از نمایندگان حزب الله در پارلمان لبنان نیز بود. 

هنگام تشکیل کمیته اجرایی حزب الله در سال 1987، نصرالله به عنوان رئیس کمیته انتخاب شد، او همچنین در شورای تصمیم گیری حزب الله نیز وارد شد و مسئول اجرایی آن نیز بود. 

 

انتصاب به عنوان دبیرکل حزب الله 

بعد از ترور سیدعباس موسوی توسط بالگردهای رژیم صهیونیستی در سال 1992 (27 بهمن 1370) با اجماع شورای تصمیم گیری حزب الله، حسن نصرالله به عنوان دبیرکل حزب الله انتخاب شد. 

او از ابتدای پذیرش مسئولیت مواضع تهاجمی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد و بعد از یک سال تعداد 26 سرباز اسرائیلی در نزاع طرفین توسط حزب الله کشته شدند. جنگ حزب الله برای عقب راندن اسرائیل از جنوب لبنان ادامه یافت. در سال 1997 تعداد کشته های سربازان رژیم صهیونیستی به 40 نفر رسید. سرانجام با سخت تر شدن شرایط رژیم صهیونیستی مجبور به ترک جنوب لبنان شد. 

این پیروزی حزب الله در اخراج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، و شهید شدن فرزند وی در جنگ 1997 موجب محبوبیت بیشتر او در جنوب لبنان شد. 

 

 

زندگی خانوادگی

او در سن 18 سالگی در سال 1978 با بانو یاسین از روستای العباسیه در شهرستان صور ازدواج کرد. نخستین فرزند آنان سیدمحمدهادی نصرالله بود که 17 سال بعد به شهادت رسید. دیگر فرزندان سیدحسن نصرالله محمدجواد، محمدعلی و زینب نام دارند. 

 

مبارزه با رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی

پس از عملیات طوفان الاقصی که توسط حماس علیه رژیم اشغالگر به وقوع پیوست، و با ادامه درگیری ها میان حماس و لبنان با رژیم صهیونیستی، حملات متعددی از سوی رژیم منحوس علیه لبنان صورت گرفت، در ادامه آنها عملیات تروریستی در تاریخ 7 مهر ماه سال 1403 با هدف به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله توسط رژیم اشغالگر انجام شد، در این حمله ضاحیه بیروت به شدت بمباران شد، و تعداد زیادی به شهادت رسیدند. 

 

 

مقالات