اگر منتخب عزیز ملت، به یک حق مردم و فقط به یک حق وفادار باشد، زمینه تغییر در همه جا فراهم و فساد رو به تقلیل می‌رود و آن یک حق، حق آگاهی و اطلاع مردم از امور است؛ همان حقی که حتی امیر المومنین(ع) خود را بر آن ملتزم می‌دانست و اعلام می‌کرد: چیزی را از مردم -- به جز اسرار نظامی -- کتمان نمی‌کنم: أَلَا وَ إِنَّ لَکُمْ عِنْدِی أَلاَّ أَحْتَجِزَ دُونَکُمْ سِرّاً إِلاَّ فِی حَرْبٍ(نهج البلاغه).

 به گزارش جماران؛ آیت الله محمد سروش محلاتی استاد حوزه علمیه خطاب به رئیس جمهور منتخب ایران نوشت:

حضرت آقای دکتر پزشکیان 

با سلام و ارادت 

مطلبی ناگفته و نادانسته برای حاکمان وجود ندارد و تکرار مکررات، ملال آور است. 

سخن حق و حق سخن همان بود که وقتی مولی الموحدین(ع) به نزد خلیفه سوم رفت تا پیام معترضان را برساند، به خلیفه فرمود: چه بگویم که ندانی! و هرچه بگویم تو می‌دانی! 

وَ اَللَّهِ مَا أَدْرِی مَا أَقُولُ لَکَ؟ مَا أَعْرِفُ شَیْئاً تَجْهَلُهُ وَ لاَأَدُلُّکَ عَلَى أَمْرٍ لاَتَعْرِفُهُ إِنَّکَ لَتَعْلَمُ مَا نَعْلَمُ(نهج البلاغه)

اینک اکثریت خاموش ملت با قهر خود از صندوق اعتراض خود را رسانده و اکثریت آنان که به صندوق آمده‌اند نیز با رأی خود به شما پیام ناخشنودی خود از وضع موجود را رسانده‌اند و ناگفته‌ای نمانده است. دردهای مردم نه قابل انکار است و نه قابل توجیه و معلوم نیست فرصت چندانی برای جبران باقی مانده باشد.

اما برای شروع و برای نشان دادن صداقت و شجاعت، از اینجا می‌توان آغاز کرد که قید محرمانه را از گفتگوها و تصمیم گیری‌های دولت برداشت. همه فسادهایی که تاکنون اتفاق افتاده، نتیجه تصمیم گیری در اطاق های در بسته و به دور از چشم ملت بوده است و مردم نمی‌داند که چه کسی و در کجا سرنوشت پر مرارت او را رقم می‌زند و زندگی ضنک را بر او تحمیل می‌کند. گاه پس از سال‌ها معلوم می‌شود که در فلان تصمیم خانمان سوز، اراده ای در خارج از دولت دخالت داشته است! صداقت فقط اقتضا نمی‌کند که خلاف واقع گفته نشود، صداقت اقتضا می‌کند که واقعیت‌ها گفته شود و فرمانروا موظف به چنین صداقتی است.

اگر منتخب عزیز ملت، به یک حق مردم و فقط به یک حق وفادار باشد، زمینه تغییر در همه جا فراهم و فساد رو به تقلیل می‌رود و آن یک حق، حق آگاهی و اطلاع مردم از امور است؛ همان حقی که حتی امیر المومنین(ع) خود را بر آن ملتزم می‌دانست و اعلام می‌کرد: چیزی را از مردم -- به جز اسرار نظامی -- کتمان نمی‌کنم:

أَلَا وَ إِنَّ لَکُمْ عِنْدِی أَلاَّ أَحْتَجِزَ دُونَکُمْ سِرّاً إِلاَّ فِی حَرْبٍ(نهج البلاغه)

بر این اساس، کافی است که شما آن سخن حضرت را رسما اعلام کنید و به جد برای ادای این حق فراموش شده ملت اقدام نمایید، مُهرهای محرمانه را از صورتجلسات تصمیم گیری‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بردارید، ورود خبرنگاران به مناطق ممنوعه را آزاد و از طفره رفتن دولتمردان در پاسخگویی جلوگیری کنید و اجازه دهید که مردم بدانند چه کسانی و در کجا و چگونه برایشان تصمیم می‌گیرند؟ 

در پایان ضمن تبریک جهت کسب اعتماد مردم شریف، از حضرت حق جلّ و علا متضرعانه می‌خواهم که در انجام این مسئولیت خطیر، بیشترین توفیقات را نصیب شما و همکارانتان فرموده و از عنایات خاصه حضرت بقیة الله الاعظم(عج) برخوردار باشید.

محمد سروش محلاتی 

۱۷ تیر ماه ۱۴۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.