به گزارش ایرنا، در حالیکه افت 20 متری آب سفره های زیرزمینی، دیم بودن بخش عمده ای از زمین های کشاورزی و تدوام کم بارشی باعث نگرانی مردم در گچساران شده بود، همت مسئولان باعث نجات مردم از تبعات شدید خشکسالی شده است.
سال زراعی جاری تجربه دهمین سال خشکسالی و کم بارشی برای مردم شهرستان گچساران است.
میانگین بارش باران بلند مدت 25 ساله در گچساران که 432 میلیمتر است و امسال هم با ثبت 179 میلیمتر یکی از کم بارش ترین سالهای زراعی در این خطه بوده است.
تلاش برای تامین پایدار آب آشامیدنی از طریق سد کوثر، اصلاح شبکه فرسوده آب و توسعه آبیاری نوین در زمین های کشاورزی از خدمات مهم دولت در این عرصه بوده که بهبود شرایط برای کسب و کار مردم و ارتقای کیفیت آب آشامیدنی از حداقل دستاوردهای است.

** خدمات انجام شده
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی افزایش تخصیص آب از سد کوثر، تکمیل طرح انتقال آب آشامیدنی به شهر دوگنبدان، بهره برداری از چند طرح بزرگ آبرسانی به زمین های کشاورزی از دستاوردهای مهم سال های اخیر در گچساران بوده است که با توجه به گرمسیری بودن منطقه و افت 20 متر سفره های زیرزمینی باعث تداوم حیات حوزه کشاورزی و بهبود کیفیت زندگی اجتماعی مردم شد.
وی بیان کرد: افتتاح طرح انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان و روستاهای اطراف افزون بر اینکه باعث شد دبی آب مصرفی از سفره های آب زیرزمینی منطقه امامزاده جعفر از 400 به 200 لیتر بر ثانیه کاهش یابد افزایش کیفیت آب آشامیدنی را هم در پی داشت.
تاجگردون گفت: تا پیش از بهره برداری از این طرح مردم همواره از رنگ و طعم آب آشامیدنی گله مند بودند در حالیکه که در نزدیکی سد کوثر حق برخورداری از آب این سد را داشتند.

** چشم انداز توسعه آبیاری نوین
وی با بیان اینکه 12 هزار و 800 هکتار زمین دیم کشاورزی شهرستان های گچساران و باشت تا پایان سال 1398 آبی می شود ،تصریح کرد: آبرسانی به زمین های خان احمد، غورک، دشت باشت، لیشتر، تامین آب اراضی کشاورزی دژ سلیمان، تامین آب اراضی باباکلان ، آب زمین های کشاورزی نیمدور، تامین آب باغستان های دیل و آرو از مهمترین این طرح هاست.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت بیان کرد: تبدیل هر پنج هکتار زمین دیم به آبی یک فرصت شغلی ایجاد می کند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون عملیات آبرسانی به 16 هزارو 950 هکتار از زمین های مستعد شهرستان های گچساران و باشت در دست اجراست.
وی گفت:آبرسانی به یکهزارو 700 هکتار از زمین های کشاورزی دشت لیشتر گچساران با پیشرفت فیزیکی 30 درصد هم اکنون در دست اجراست.
علی داوودی مهرافزود: طرح آبیاری به پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت لیشتر و خیرآباد از سال 81 اجراشد که از این میزان تاکنون یکهزارو 200 هکتار زیر کشت آبیاری نوین رفته است.
داوودی مهر ابراز کرد: سه هزارو 500 هکتار از شبکه های فرعی انتقال آب به این اراضی از سوی آب منطقه ای و یکهزارو 500 هکتار بوسیله جهاد کشاورزی اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: کد اعتباری این طرح ملی در سالهای گذشته راکد بود که با پیگیری های صورت گرفته امسال 50 میلیارد ریال برای این طرح ملی در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش تولید ملی، ایجاد سه هزار و 300 شغل مستقیم و غیر مستقیم، کاهش اثر آلایندگی تاسیسات نفتی بر محیط زیست و سلامت مردم و تعدیل درجه حرارت دمای هوا در گچساران از مهمترین مزایای تکمیل این طرح است.
داوودی مهر میزان اعتبار در نظر گرفته شده سال مالی 97-96 به این طرح را 520 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون 385 میلیارد ریال جذب شده است.
وی تصریح کرد: 6 هزارو 650 هکتار از اراضی امامزاده جعفر در فاز اول و 2، پنج هزار هکتار اراضی دشت لیشتر و یک هزارو 300 هکتار زمین های کشاورزی دشت مور و یکهزار هکتار از اراضی تنگ انگشترک و آبرزی با اجرای طرح تأمین آب اراضی دشت مور، لیشتر و باشت، ساماندهی رودخانه باشت و دیل سه هزار هکتار از اراضی باشت تأمین آب خواهد شد.
داوودی مهر ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح ها بیش از یکهزار میلیارد ریال اعتبار در فاز یک و 2 تأمین آب اراضی دشت امام زاده جعفرو خان احمد، حدود 140 میلیارد ریال نیز در ساماندهی رودخانه باشت و دیل ، 20 میلیارد ریال در دشت مور این شهرستان هزینه شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای این طرح ها زمینه اشتغال برای بیش از هفت هزار نفر در شهرستان های باشت و گچساران فراهم خواهد شد.
وی گفت: پیش بینی می شود امسال، 600 میلیارد ریال به طرح های عمرانی شهرستان های باشت و گچساران اختصاص یابد.
گفتنی است، احداث خط انتقال اصلی آب از سد کوثر به لیشتر در سال 81، شبکه اصلی در سال 83 و شبکه فرعی انتقال آب این طرح در سال 90 آغاز شد.
** به حداقل رسیدن خسارت خشکسالی به گندم زارها
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت:برداشت محصول گندم در این شهرستان 25درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که با توجه به وسعت کم بارشی کمتر از خد انتظار است.
این درحالیست که خشکسالی باعث کاهش 40درصدی تولید محصول گندم در دیگر نقاط گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد شده است.
علی مرادی تصریح کرد:به علت افزایش سطح زیر کشت گندم آبی نسبت به سال زراعی قبل میزان کاهش کمتر از دیگر مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
وی بیان کرد:امسال 13 هزار و290 تن گندم سیلویی و بذری در زمین های آبی این شهرستان برداشت شد.
مرادی اظهار داشت:هشت هزار و 843 تن گندم معمولی و چهار هزار و428 تن گندم بذری در مزارع گچساران برداشت شد.
مرادی گفت: سطح زیرکشت مزارع گندم این شهرستان هشت هزار و 822 هکتار است.
وی افزود: 2 هزار و 850 هکتار از مزارع گندم شهرستان گچساران دیم است که در این زمین ها هیچ برداشتی صورت نگرفته است.
مرادی سطح زیر کشت گندم آبی مزارع گچساران در سال جاری را پنج هزار و 975 هکتار عنوان کرد.
میزان بارش نزولات آسمانی سال زراعی جاری در این شهرستان 179.3 میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 26.7 میلیمتر کاهش نشان می دهد.
بخش زیادی از بارش های امسال گچساران در اردیبهشت صورت گرفت که نقشی در آبیاری زمین های زیر کشت دیم نداشت.
مرادی ابراز داشت:سال گذشته 18 هزار و 520 تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان شهرستان گچساران خریداری شد.

** کاهش مصرف آب ، افزایش کمی و کیفی محصول دستاورد توسعه آبیاری نوین
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: سه هزار و 161هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان از سال های 1395 و 1396 به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
مرادی افزود:10 هزار و 238هکتار طرح آبیاری تحت‌فشار تاکنون در این شهرستان اجرا شده است.
مردای تصریح کرد: برای هر هکتار از این زمین‌های کشاورزی بین 50 تا 100 میلیون ریال هزینه شده است.
وی ابراز کرد: یک هزار و 42 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان تا کنون زیر پوشش طرح های تجمیعی آبیاری نوین قرار گرفته است.
مرادی هدف از اجرای این طرح را تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، تسطیح و بهره‌برداری مناسب از اراضی، اجرای سیستم‌های تحت‌فشار و کاهش هزینه‌های تولید اعلام کرد و گفت: اجرای این‌گونه طرح‌ها در برخی از نقاط این شهرستان در دست بررسی و مطالعه است.
وی افزود: 15 تا 20 درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین در هر هکتار زمین بر عهده کشاورزان است.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: کاهش مصرف آب،سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

** اصلاح شبکه فرسوده
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 29 طرح اصلاح شبکه آب در شهر دوگنبدان در دست اجراست.
سی علی لدنی نژاد بیان کرد: برای اجرای این طرح ها 325 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که 90درصد آن تخصیص یافته است.
وی با اشاره به بهره برداری از طرح انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان در دولت یازدهم افزود: میزان استفاده از سفره های زیرزمینی در این شهر پس از افتتاح این طرح 50درصد کاهش یافته است.
لدنی نژاد گفت: تامین منابع آب پایدار گچساران با استفاده از سد کوثر در افق 1405 از برنامه های دولت دوازدهم است.
وی بیان کرد: هم اکنون دبی آب مصرفی شهر دوگنبدان از سد کوثر 320 لیتر بر ثانیه است که در چند ساله آینده به 670 لیتر بر ثانیه خواهد رسید.
تعداد مشترکان آب و فاضلاب شهر دوگنبدان به ترتیب 32 هزار و 400 و پنج هزار و 648 مشترک است.
بخش مرکزی شهرستان گچساران سه دهستان، 120 روستا و 26 هزار و 638 نفر جمعیت روستایی و 10 هزار نفر جمعیت عشایری دارد که شغل بسیاری از آنان کشاورزی و دامپروری است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.