به گزارش خبرنگار ایرنا؛ هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در فرمانداری قصرشیرین برگزار شد، افزود: باتوجه به گرانی مصالح ساختمانی درخواست کمک بلاعوض به هر خانوار در حد سه تا چهار میلیون تومان داریم.
او با اشاره به اینکه بار مالی این کمک ها حدود 105 میلیارد تومان می شود، افزود: می دانیم که دولت مشکل مالی دارد اما مردم هم مشکلات زیادی دارند.
او همچنین خواستار اختصاص اعتبارات جدید برای بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه شد.
استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه حادثه روز یکشنبه گذشته زلزله بود و پس لرزه نبود، گفت: این زلزله 6.4 ریشتری در یک گسل جدید که متاثر از زلزله بزرگ سال گذشته بود، رخ داد که خوشبختانه تلفات نداشتیم.
به گفته استاندار کرمانشاه ، این زلزله 729 مصدوم داشت که از این تعداد اکنون 9 تن در بیمارستان بستری هستند و مابقی ترخیص شدند.
وی اضافه کرد:: هیچ یک از واحدهای ساخته شده توسط دولت، در زلزله 6.4 ریشتری اخیر آسیب ندیدند که جا دارد از مجموعه بنیاد مسکن بویژه شخص مهندس تابش تشکر کنیم.
استاندار کرمانشاه در ادامه به موضوع گران شدن مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: با پیگیری های خوب هیات دولت، رئیس جمهوری و بنیاد مسکن چالش گرانی را حل و فصل کردیم و بازسازی مناطق زلزله زده اکنون روند خوبی دارد.
بازوند در ادامه به وضعیت واحدهای خسارت دیده زلزله سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: از مجموع 68 هزار واحد تعمیری پرونده 59 هزار بانک رفته و از مجموع واحدهای احداثی نیز که قرار بود تا مهر ماه 12 هزار و 500 واحد بسازیم تاکنون 19 هزار و 500 واحد ساخته ایم.
استاندار کرمانشاه اظهار داشت: ساخت و سازها به صورت جدی پیگیری می شود و پیش بینی می کنیم تا پایان سال 98 کار ساخت واحدهای شهری تمام شود اگرچه تلاش ما اتمام این واحدها در شهریور است.
بازوند همچنین با اشاره به اینکه در زلزله پارسال 13 هزار جایگاه سنتی دام آسیب دید، گفت: از این تعداد 9 هزار و 250 واحد تاکنون احداث شده است.
بازوند تصریح کرد: تاکنون در قالب کمک های بلاعوض تسهیلات بانکی، زیرساختی و سود امهال وام ها 10 هزار و 558 میلیارد تومان از سوی دولت تامین و پرداخت شده است.
استاندار کرمانشاه در ادامه خواستار افزایش سقف تسهیلات مربوط به خودروهای آسیب دیده در زلزله پارسال غرب کرمانشاه شد.
بازوند افزود: ۵۹ واحد آموزشی در مناطق زلزله زده احداث شده و کار ساخت مابقی واحدهای آسیب دیده آموزشی نیز در دست اقدام است و همچنین واحدهای بهداشتی نیز از محل اعتبارات دولتی و با همت خیران در دست احداث هستند.
وی ادامه داد: ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی مساجد شهرستان قصرشیرین اختصاص یافته که سازمان تبلیغات اسلامی مجری ساخت آن ها است.
وی ، خواستار معافیت ۲ ساله پیمانکاران استان کرمانشاه در سامانه ستاد برای حصور در بازسازی مناطق زلزله زده و تسریع در ساخت و سازها با توجه به نرخ بالای بیکاری در این استان شد.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه با قدردانی از وزیر کشور به منظور رسمی شناختن مرز سومار گفت: نیازمند مصوبه مرز هستیم و برای زیرساخت ها و راه سومار به زلزله زرد نیز دستور ویژه ای بدهند.
بازوند گفت: مرز پرویزخان رونق بسیار خوبی دارد و رشد ۵۷ درصدی صادرات در سال ۹۷ نشان دهنده اهمیت این مرز است که باید برای زیرساخت های ان اقدام هایی انجام شود.
وی ادامه داد: بیمارستان اسلام آباد غرب هنوز تعیین تکلیف نشده و تکمیل مسکن مهر سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب نیز نیازمند حضور جدی بنیاد مسکن است.
در زلزله 6.4 ریشتری شامگاه یکشنبه چهارم آذر شهرستان سرپل ذهاب 771 نفر مصدوم شدند.
سه هزار و 800 واحد مسکونی تاکنون از سوی 47 تیم ارزیاب از ستادهای معین در مناطق زلزله زده مورد ارزیابی قرار گرفته که در مجموع با توجه به بازسازی و تعمیر 80 درصد واحدهای مسکونی این مناطق، آسیب جدی به واحدهایی مسکونی وارد نشده و 20 درصد واحدها در حد تعمیری هستند.
در 12 روستای اصلی کانون زلزله در شهرستان های قصرشیرین و گیلانغرب نیز ارزیابی ها انجام شده است و 160 واحد مسکونی در مجموع دچار خسارت شده اند که این واحدها همگی تعمیری هستند.
این زلزله پس لرزه زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته بوده که در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد و 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
8066/3033/3012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.