در بخشی از این مطلب که به قلم فریبا پروینیان نوشته شده، آمده است: برخی مادری را با تحصیلات در تضاد می‌پندارند، این در حالی است که بین نهاد اجتماعی مادری که شالوده کنترل مذکر و سرکوب زنان در موقعیت‌ های سیاسی و اجتماعی مختلف بوده، و تجربه مادری، که برای زنان چه بسا لذت‌آفرین و هم قدرت بخش باشد؛ فرق است.
این مطلب اضافه می کند: مشکل عمده‌ای که برای زنان وجود دارد؛ این است که نهاد و تجربه مادری با هم سازگار نیستند، لذت مادری موجب می‌شود حتی تمایل به تحصیلات مانعی برای ایفای نقش مادری آنان نباشد؛ چرا که هر چند مادر بودن هم زمان با ادامه تحصیل کاری دشوار است؛ ولی به لحاظ مقطعی بودن آن نمی‌تواند عاملی در جهت نفی مادری باشد؛ در واقع زنان آن را از جمله «خطرهای پراهمیت» ی می‌دانند که در عصر متجدد ناچار به تسلیم به آن هستند.
در ادامه می خوانیم: از سویی در فرهنگ ما همچنان پیوندهای گوناگون خویشاوندی از جمله مهمترین لنگرگاه‌های تجربیات زندگی فردی را تشکیل می‌دهد، و این روابط خویشاوندی در طول عمر شخص کمک بزرگی برای تصمیم‌گیری‌های اصلی او است. در بسیاری مواقع تصمیم‌گیری برای ادامه تحصیل با توجه به مقطعی بودن آن براساس تکیه بر همین روابط و همکاری آنان برای نگهداری از فرزند توسط مادر بزرگ و پدربزرگ صورت می‌گیرد.
باید توجه داشت تحصیلات با انعطاف ‌پذیری و روش‌ های خلاق فکر کردن در مورد مسایل و مشکلات مرتبط است، و این ویژگی، شیوه‌ای را که زنان برای حل مشکلاتشان در زندگی به کار می‌گیرند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نویسنده این مطلب در پایان افزوده است: احساس موثر و مهم بودن و احساس مختار بودن به عنوان یک منبع کلیدی برای حل مشکلات و احساس سلامتی و خوشبختی محسوب می‌گردند؛ هر چند که بر این باوریم زنان براساس جنسیت خود حتی اگر از لحاظ تحصیلات، شغل و درآمد با مردان برابر باشند. صرفا به این خاطر که عضو گروه اقلیت‌اند، آشفتگی بیشتری را تجربه می‌کنند؛ چرا که با رویدادهای تنش‌زا و فشارهای روحی بیشتری مواجه می‌شوند، آنان حتی اگر از نظر تحصیلی، درآمد و شغل با مردان همسان باشند، تعصبات و تبعیض‌هایی که تجربه می‌کنند عوامل استرس‌زایی را ایجاد می‌کند که منحصر به خود ایشان است.
افغانستان، باز هم عرصه تاخت و تاز به قلم سید ابوالفضل هاشمی، یادداشت نقد حسن شکیب زاده پیرامون واگذاری مناسبت‌های مذهبی به مردم و آغاز برداشت گوجه فرنگی از مزارع کشاورزی قزوین از دیگر عناوین این شماره ولایت است.
روزنامه ولایت به مدیرمسئولی سیدعبدالعظیم موسوی و سردبیری حسن سلیمانی منتشر می شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.