گزارش جماران؛

خانه کمال‌الملک مرمت اضطراری می‌شود

خانه کمال‌ الملک در روستای حسین‌آباد کمال استان خراسان رضوی از آثار ثبت شده و فهرست میراث ملی مرمت اضطراری می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار «جماران»، اواخر شهریور انتشار تصاویر و گزارشی با عنوان «منزل استاد کمال‌الملک در آستانه تخریب» در خبرگزاری ایسنا توجه دوستداران و فعالان میراث‌فرهنگی را به یادگار نقاش چیره‌دست معاصر جلب کرد، پیگیری خبرنگار «جماران» حاکی از این است که با اختصاص بودجه‌ای در اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی به‌زودی این خانه تاریخی مرمت اضطراری می‌شود. 

مرتضی امین الرعایایی فعال حوزه میراث‌فرهنگی و عکاس عکس‌های خانه «کمال‌الملک» در این باره گفت: محمد غفاری معروف به کمال‌الملک، نقاش ایرانی در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در سال ۱۳۰۷ از سمت معاونت وزارت معارف، اوقاف و صنایع مستظرفه استعفا داد و به روستای حسین‌آباد نیشابور که اکنون در جغرافیایی سیاسی شهرستان فیروزه قرار دارد، کوچ کرد. یادگار این هنرمند ملی در روستای حسین‌آباد بافاصله ۵ کیلومتری از جنوب شهر فیروزه قرار دارد و با شماره ثبت ۸۹۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این فعال میراث‌فرهنگی گفت: اواخر مردادماه برای عکاسی به خانه کمال‌الملک رفتم و متأسفانه این خانه که بیش از یک دهه پیش (سال ۹۱) مرمت شده است، این روزها وضعیت مناسبی ندارد و در آستانه تخریب است.

او ادامه داد: خانه استاد کمال‌الملک روزگاری، محل رفت‌وآمد شخصیت‌های مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری بود، نقاش چیره‌دست ایرانی آن‌قدر دلبسته این خانه بود که دلش می‌خواست پس از مرگش همین‌جا دفن شود، موضوعی که به دلیل ملاحظاتی اتفاق نیفتاد و او در کنار عطار نیشابوری دفن شد. 

 

تخصیص ۱۰۰ میلیون تومان برای مرمت اضطراری خانه کمال‌الملک

مدیر نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فیروزه به خبرنگار «جماران» گفت: ۱۰۰ میلیون تومان برای مرمت اضطراری خانه کمال‌الملک اختصاص‌داده‌شده و به‌زودی باتدبیر اداره کل میراث‌فرهنگی درباره وضعیت و کاربری این اثر ثبت ملی تصمیم‌گیری خواهیم کرد. 

مجید ابراهیم‌نیا افزود: خانه کمال‌الملک از قسمت‌های مختلفی مثل نشیمن، مطبخ، حیات، اسطبل و طویله تشکیل شده و در دل یک اراضی کشاورزی حدود ۲۵۰ هکتاری قرار دارد. این خانه که سال ۸۲ در فهرست میراث ملی ثبت شده مالک شخصی دارد و در چند سال گذشته علی‌رغم اخطار میراث‌فرهنگی مالک حاضر به همکاری نشده است. 

وی افزود: این اثر ملی دو مرحله در سال‌های ۸۴ و ۹۱ مرمت شده و کل بنا از نظر استحکام آسیبی ندیده است، البته در سال‌های گذشته تعرض‌هایی به این اثر ثبت ملی صورت‌گرفته و معتادان در سودای یافتن گنج به آن دست‌درازی کرده‌اند، اما افراد خاطی شناسایی و تحویل مراجع قضایی شده‌اند. 

ابراهیم‌نیا گفت: سال ۹۷ میراث‌فرهنگی بودجه‌ای ۴۰۰ میلیون‌تومانی برای خرید خانه کمال‌الملک اختصاص داد؛ اما مالک وقت حاضر به فروش خانه نشد و در حال حاضر مالک جدید هم نه به اداره میراث‌فرهنگی اجازه مرمت می‌دهد و نه ملک را واگذار می‌کند. 

وی افزود: یک ماه پیش‌اخطاری برای مالک فرستادیم و اگر همکاری اتفاق نیفتد از طریق مراجع قضایی اقدام خواهیم کرد. 

ابراهیم‌نیا گفت: خانه کمال‌الملک در روستای حسین‌آباد معروف به حسین‌آباد کمال واقع شده روستایی که حدود ۵ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد، ۳ خانواده در این روستا زندگی می‌کنند که پدربزرگشان یکی از کارگران کمال‌الملک بوده و همگی شغل کشاورزی دارند. 

منزل استاد کمال‌الملک در روستای حسین‌آباد بافاصله ۵ کیلومتری از جنوب شهر فیروزه قرار دارد و در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۹۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا نمونه شاخصی از خانه اصیل ایرانی است که در حال حاضر در وضعیت نامناسبی قرار دارد و نیازمند مرمت اساسی و حفاظت است.

دیدگاه تان را بنویسید