دکتر محمدحسین کریمی افزود: امسال اولین سالی است که با همراهی مردم و به خصوص کارمندان ادارات، یکهزار واحد پلاکت در دو مرحله به استان تهران فرستادیم و علاوه بر این 2 تا 3 هزار پلاسما هم به تهران صادر کرده ایم.
وی یادآور شد: خوشبختانه در مرحله ای هستیم که نیازهای استان را در زمینه واحدهای خونی برطرف کرده ایم و جوابگوی بیمارستان ها هم هستیم. امسال هیچ جراحی به دلیل کمبود خون در استان لغو نشده است.
دکتر کریمی گفت: تنها در زمینه گروه خونی A مثبت در حد نیاز استان ذخیره داریم و در صورت تمایل افراد برای اهدای خون به این گروه، افزایش واحدها می تواند کمک کننده باشد.
مدیرکل انتقال خون فارس افزود: میزان اهدای خون امسال به دلیل تعطیل بودن 2 ماهه یکی از پایگاه ها نسبت به سال قبل افزایش نیافته، اما نیازی به سایر استان ها نیز پیدا نکردیم.
دکتر کریمی یادآور شد: افزایش اهدای پلاسما، سیاست ما است و طبق برنامه ریزی وزارتخانه، سالانه 600 هزار لیتر اهدای پلاسما در کشور لازم است. در حال حاضر ماهانه در استان 300 نفر برای اهدای پلاسما مراجعه می کنند که امیدواریم این میزان افزایش یابد.
وی گفت: برخی مردم تصور می کنند تنها با اهدای خون ثواب می کنند و اهدای پلاسما کمکی به بیماران نمی کند، در حالی که تولید داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی نیز می تواند اقلام دارویی را به آسانی به دست هزاران بیمار هموفیلی برساند.
دکتر کریمی ادامه داد: اهدای پلاسما مانند خون است و بار اول یکسری آزمایش ها از فرد گرفته می شود. هر 3 ماه یک بار نیز چکاپ انجام میگیرد و اهدای پلاسما برای این افراد هر 2 هفته یکبار امکان پذیر است.
وی گفت: اهدای پلاسما میتواند زمینه تهیه داروها را با پلاسمای بومی فراهم کند تا پس از ارسال آنها به کشورهای خارجی، ارز کمتری از کشور خارج شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 771963
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.