به گفته سیاوش آریا یکی از فعالین حوزه میراث فرهنگی فارس این محوطه تاریخی با چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می کند به طوری که می توان به خشک شدن چشمه جوشان و دل انگیز آن ، چرای گوسفندان در این منطقه و همچنین انبوه زباله ها و نخاله های ساختمانی در جای جای این محوطه باستانی ارزشمند اشاره کرد.
وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس گردشگری « خبر جنوب » افزود: شاید بدترین چالش این روزهای محوطه باستانی «بَرم دِلک» شیراز پدیداری معدن شِن و ماسه در حریم کوه و منظرتاریخی و طبیعی آن باشد! به طوری که اِنفجارهای پِی در پی در کوه، لرزه بر اَندام این یادمان ساسانی انداخته است.
آریا ادامه دارد: صدای سهمگین اِنفجارهای پِی در پی در کوه برای برداشت شِن و ماسه در منطقه تاریخی «بَرم دلَک»، اَمان همسایگان و مردم این کوی و بَرزن را بُریده و خواب آنان را پریشان کرده و آسایش را از آن ها گرفته است. به گفته وی برخی از مردم که خانه های مسکونی آن ها در حریم و نزدیکی کوه برم دلک جای دارد، از این موضوع بسیار گلایه مند بوده و حتی می گویند ترک های کوچکی در دیوارهای خانه هایشان پدیدار شده است.
آریا ادامه داد: همچنین گُسل ها و شکاف های میان سنگ نگاره ها و به ویژه میان سنگ نگاره بهرام دوم و شاهپوریکم ساسانی را گسترش داده و بیشتر خواهد کرد و باید هر چه زودتر از دنباله کار معدن شن و ماسه پیشگیری شود.
این فعال حوزه میراث فرهنگی افزود: از سویی، با این اقدام چشم انداز طبیعی شهر را از میان برده و کوه ها که ثروت های بزرگ خدادادی بوده را با دست خود نابود می کنیم.
آریا ادامه داد: یادگارهای ساسانیان شیراز با مرگ دست و پنجه نرم می کنند و چنانچه بی مهری ها به این اثر تاریخی ادامه یابد برای همیشه این آثار 1800 ساله از صفحه روزگار پاک خواهند شد .
در این رابطه رستمی دبیر انجمن فرزندان پارسه نیز بر لزوم حفاظت از این یادمان تاریخی و فرهنگی شیراز تاکید کرد و گفت: متاسفانه نقش برجسته برم دلک در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و می طلبد تدبیر جدی برا ی این اثر تاریخی اندیشیده شود.
به گفته وی به تازگی ترکی که در این نقش برجسته ایجاد شده به واسطه فعالیت معدن سنگی است که چند سالی در پشت کوه این یادمان تاریخی فعال است و ضربات جبران ناپذیری را براین اثر تاریخی وارد می کند.رستمی از تمامی دوستداران و فعالین حوزه میراث فرهنگی همچنین مسئولین مربوطه خواست نسبت به حفاظت از این اثر تاریخی اقدامات لازم را انجام دهند و مانع خذف این اثر تاریخی شوند.گفتنی است سنگ نگاره های ساسانی بَرم دلک با شماره 71 در 15 دی ماه 1310 خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 701617
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.