رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان با تأکید بر اینکه بهتر است مرحله‌ دوم از شخص بیرون بیاید و به دیدگاه‌ها برود، گفت: گفتمان دو رقیب خیلی شفاف است. یک کاندیدا، کاندیدای ادامه‌ وضع موجود، طرفدار تحریم، مخالف FATF و خشونت‌ است و پزشکیان کاندیدای برداشتن تحریم‌ها، پایان دادن به دلال‌بازی با تحریم و گشودن رابطه‌ عادلانه و بر مبنای برد - برد با جهان است؛ در عرصه سیاست داخلی هم به جای خشونت، باتون و درفش و کوبیدن بچه‌ها در کف خیابان، معتقد به گفت‌وگو و تفاهم است.

به گزارش خبرنگار جماران، علی عبدالعلی‌زاده در سومین نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی با تأکید بر اینکه مرحله اول انتخابات به نحو مطلوب و درستی برگزار شد، گفت: همان‌طور که نظرسنجی‌ها نشان‌ می‌داد، آقای دکتر مسعود پزشکیان در مرحله اول به رتبه نخست، به همراه آقای جلیلی، وارد مرحله دوم‌ شد. در این مدت باقی مانده فرصتی هست که دو نامزد نهایی شده آخرین دیدگاه‌های خودشان را در رابطه با آینده کشور با مردم مطرح کنند. قطعا طبیعت رقابت همین است که هر دو نامزد تلاش خواهند کرد که همراه با توضیح دیدگاه‌های خودشان به مردم، نسبت به دیدگاه‌های یکدیگر هم نقد داشته باشند.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، تأکید کرد: فرق انتخابات مرحله دوم با مرحله اول، در این است که کاندیداها متعدد نیستند که بگوییم از بین شش دیدگاه یا چهار دیدگاه یکی را انتخاب کنید؛ الآن دو دیدگاه هست. اما بهتر است مرحله‌ دوم از شخص بیرون بیاید و به دیدگاه‌ها برود. به زیبایی شخص که رأی نمی‌دهیم؛ به کارآمدی، جهان‌بینی و اندیشه شخص رأی می‌دهیم که اساس برنامه‌های توسعه را فراهم خواهد کرد. یعنی نخستین وظیفه رئیس جمهور به عنوان نفر دوم کشور، تهیه برنامه‌های توسعه‌ کشور است‌. متأسفانه در 70 سال گذشته شاهد 12 برنامه توسعه‌ بوده‌ایم که همه آنها برنامه نبوده‌اند و مجموعه پروژه‌های عمرانی پنج ساله دولت‌ بوده‌اند.

وی یادآور شد: نقش رئیس جمهور همین است که بگوید برنامه توسعه با چه اهداف، چشم‌اندازی و گفتمانی اجرا می‌شود. در دولت اصلاحات چون این کمبود را احساس کردیم، یک چشم‌انداز 20 ساله برای کشور نوشتیم؛ برای اینکه مشخص باشد این برنامه‌ها تا سال 1404 ما را به کجا خواهند برد. در واقع این چشم‌انداز راهنمای برنامه‌های توسعه کشور بود. متأسفانه بعد از دوره‌ اصلاحات دولتی آمد که به توسعه فکر نمی‌کرد و همان سال اولی که باید چشم‌انداز شروع می‌شد، آن را کنار گذاشتند.

عبدالعلی‌زاده با تأکید بر اینکه مردم در انتخاب رئیس جمهور آینده کشور را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: باید این را انتخاب کرد که رئیس جمهور چه تفکری دارد. اگر به این سمت برویم، حساسیت و اهمیت انتخاب بیشتر نشان داده می‌شود. الآن گفتمان دو رقیب خیلی شفاف است. یک کاندیدا، کاندیدای ادامه‌ وضع موجود، طرفدار تحریم، مخالف FATF و خشونت‌ است و پزشکیان کاندیدای برداشتن تحریم‌ها، پایان دادن به دلال‌بازی با تحریم و گشودن رابطه‌ عادلانه و بر مبنای برد - برد با جهان است؛ در عرصه سیاست داخلی هم به جای خشونت، باتون و درفش و کوبیدن بچه‌ها در کف خیابان، معتقد به گفت‌وگو و تفاهم است.

وی تأکید کرد: نگویید رئیس جمهور اختیار ندارد؛ رئیس جمهور خیلی اختیار دارد و نفر دوم کشور در مدیریت و نفر اول در برنامه‌های توسعه و سیاستگذاری‌های اجتماعی و اقتصادی است. دولت است که با تیم کارشناسی و نخبگان جامعه می‌تواند موضوع را در مجلس پیش ببرد. من فکر می‌کنم الآن وقت این است که به تشریح مواضع عملکردی دو رقیب انتخابات رئیس جمهوری بپردازیم؛ که مردم بدانند دارند به چه چیزی رأی می‌دهند. سابقه اجرایی آقای جلیلی تقریبا صفر است. البته در کارشکنی کارنامه‌اش درخشان است. نگذاشتند FATF اجرا شود و یکی از عوامل عمده‌اش آقای جلیلی است؛ یک پایه تحریم‌های کشور آقای جلیلی است.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، ادامه داد: مردم باید بدانند آیا کسی که پله پله بالا آمده و حالا می‌خواهد رئیس جمهور شود بهتر است یا کسی که سابقه و رزومه کار اجرایی‌اش هیچ است؛ فقط در شوراها نشسته و بنای ناسازگاری و مخالفت کردن داشته است. یک طرف جهانی زیستن و یک طرف در تحریم و انزوا ماندن و هر روز بدتر شدن وضع است. برای کسی که مریض سخت نداشته و نرفته در کوچه پس کوچه‌های ناصرخسرو دنبال دارو بگردد، فکر نیست که او را احساس کند ولی وقتی کسی گرفتار شود آن وقت می‌فهمد که چه جنایتی دارد اتفاق می‌افتد. یک داروی تاریخ مصرف گذشته را دارند به چند برابر قیمت می‌فروشند.

وی اظهار داشت: مردم باید بدانند دارند چه چیزی را انتخاب می‌کنند. یکی به عنوان یک پزشک و متخصص اجرایی در بخش درمان و جراح ممتاز کشور آمده و می‌خواهد برای مردم رفاه ایجاد کند. طرف مقابل می‌گفت جلوی خانه مردم گوشت و میوه می‌دهیم؛ این وعده‌ها شرم‌آور است. اگر میوه داری، لازم نیست در خانه ما بیاوری، به قیمت منصفانه بگذار خودم می‌خرم. یعنی دولت می‌خواهد جای مغازه‌های سر کوچه را هم بگیرد؟ چرا؟ چون نمی‌تواند دلال‌ها را کنترل کند. مدیری که نمی‌تواند دلال‌ها را کنترل کند، چگونه می‌خواهد مملکت را کنترل کند؟ این چه توهینی است که به مردم می‌کنید؟ کجای دنیا رسم است که دولت جلوی در خانه گوشت تحویل بدهد؟ کمونیست‌ها هم این کار را نمی‌کنند. چنین تبلیغاتی خیلی بد و زشت است.

عبدالعلی‌زاده افزود: با پررویی کار را به جایی رسانده‌اند که لفظ «انقلاب» را هم مصادره می‌کنند؛ «انقلابی» ما هستیم، شما انقلاب کجا بودید؟ «انقلابی» آقای پزشکیان است‌ که روزهای اول انقلاب برادرش شهید شد و خودش به جبهه‌ رفت. هم در جبهه جنگید و هم سازماندهی و درمان رزمنده‌ها را عهده‌دار شد. من نمی‌دانم کجا به اینها اجازه داده که نام خودشان را «جبهه انقلاب» بگذارند؟ انقلاب مال همه‌ است. مردم باید آگاهانه بگویند به کدام نگاه و جهان‌بینی دارند رأی می‌دهند.

وی گفت: اگر حزب داشتیم و کاندیداها از طریق احزاب معرفی می‌شدند و حزب پشتوانه آنها بود، ما می‌گفتیم برنامه این حزب چیست؟ خیلی بهتر بود که به برنامه رأی می‌دادیم؛ ولی الآن این طور نیست و هر نامزدی به تنهایی به میدان می‌آید و بعد جبهه‌ها و حزب‌ها از او حمایت می‌کنند؛ برنامه ندارد اما جهان‌بینی و تفکرش هست. اینها خلاف آنچه عمل می‌کنند را وعده می‌دهند و در انتخابات ضد عملکرد خودشان می‌شوند؛ از آزادی دفاع می‌کنند در صورتی که می‌گویند می‌خواهیم وضع موجود را ادامه بدهیم؛ وضع موضوع یعنی بستن روزنامه‌ها و رسانه‌ها و سانسور شدید.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، اظهار داشت: همه‌ اقوام ایرانی هستند. اگر می‌گوییم مراقب باشید که آقای پزشکیان ترک است و ترک‌ها را بر سر کار می‌آورد، الآن بیایید به ستاد برویم و ببینیم چقدر ترک و چقدر فارس داریم. ببینیم در وزارت بهداشت آقای پزشکیان چقدر ترک جذب کرد و چقدر فارس جذب کرد. آن موقع که وزیر بهداشت بود، در دانشگاه‌های علوم پزشکی به ترک‌ها سهمیه بیشتری داد؟ این طوری نبود. سهمیه‌بندی قومیتی نداریم و استعداد است؛ هرکسی بهتر درست بخواند، در دانشگاه به روی او باز می‌شود. یکی از دیدگاه‌های آقای دکتر هم همین است که باید سهمیه‌ها را در دانشگاه‌ها خیلی کم کرد؛ سهمیه‌های دانشگاهی به ضرر ملی ما است.

وی تأکید کرد: مردم در انتخاب‌شان دقت کنند. برای من به عنوان رئیس یک ستاد انتخاباتی خیلی ناراحت‌کننده است که بگویم واقعا پول خرج کردن در کسب رأی تأثیر می‌گذارد؛ و در بین رقبا، کمترین هزینه را ما داشتیم؛ با وسواسی که آقای پزشکیان دارند و خود من دارم که تا می‌توانیم پول خرج نکنیم و بی‌خود وعده پول ندهیم. ولی متأسفانه هست و رسانه‌ها باید این را افشا کنند و من نباید این را بگویم. کسی‌ که می‌گوید من از آزادی مطبوعات و خبرنگاران دفاع می‌کنم تا با شفاف‌سازی بتوانیم با فساد مقابله‌ کنیم، در همه جای دنیا پذیرفته شده است. اگر در کشوری فسادهای بزرگ هست، بدانید آزادی مطبوعات، رسانه و خبرنگار نیست.

عبدالعلی‌زاده تأکید کرد: برنامه ما در مرحله‌ دوم حرف زدن با مردم‌ و بالا بردن آگاهی مردم‌ است. اصلا لذت انتخابات در همین است که موجب می‌شود آگاهی در جامعه بالا برود. فرصتی می‌شود که حرف‌هایی بزنیم و مردم هم آماده شنیدن هستند و بالأخره می‌خواهند انتخاب مهمی بکنند. ما سعی می‌کنیم به هر شکل ممکن‌ آگاهی مردم‌ را بالا ببریم. رسانه‌ها به جای نام‌ها به تفکرها، جهان‌بینی‌ها و اندیشه‌ها بپردازند و بگذارند که مردم انتخاب کنند؛ فضای مجازی هم خیلی کمک می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بیانیه قالیباف در حمایت از جلیلی و اینکه در این بیانیه آمده است نگذاریم اصلاح‌طلبان بر سر کار بیایند، گفت: این یک اعتراف است که آقای قالیباف، جلیلی و طیف خودشان می‌کنند؛ آقای زاکانی هم گفت که من می‌مانم و نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید. واقعیت این است که راه و رسم اداره کشور نیست. وقتی مردم‌ باید انتخاب کنند، تو یک رأی هستی در میان 61 میلیون مردم ایران که واجد شرایط رأی دادن هستند. نمی‌گذارم، به معنای گردن کلفتی و توهین به مردم‌ است. کسی که با فرآیند قانونی از فیلتر شورای نگهبان و بقیه تشکیلات عبور کرده و با شایستگی و سابقه روشن آمده، تو بگویی من نمی‌گذارم رئیس جمهور شوی؟ بعد می‌گویی ما طرفدار آزادی هستیم و من قانونمدار هستم؟

رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان ادامه داد: اصلاحات جرمش چیست؟! اصلاحات با افتخار از دولت‌ آقای خاتمی شروع شده و هشت سال از نظر همه شاخص‌های اقتصادی و سیاسی بهترین دولت‌ بعد از انقلاب کشور بوده است. اینها می‌ترسند اصلاح‌طلبان بر سر کار بیایند و صداقت، پاکدستی، پاکدامنی و کارآمدی را به نمایش بگذارند. دولت روحانی که بر سر کار آمد، از اصلاح‌طلبان کمک گرفته بود؛ زحمت کشیدند و برجام را تهیه کردند؛ ترامپ آمد و داخلی‌ها هم بسیج شدند و آن را در چاه انداختند. الآن همین‌ها با وعده برگرداندن برجام می‌خواهند از مردم رأی بگیرند؛ اگر خوب بود، چرا آتشش زدید؟

وی افزود: دولت‌ روحانی آبرومندانه برجامی تهیه کرد که برد - برد بود. شما با نامردی برجام را که داشت درهای جهان را به روی ایران باز می‌کرد و اقتصاد ایران را راه می‌انداخت، در چاه انداختید و بعد فقر و بدبختی آمد و خواستید بگویید مقصر روحانی است. دولت آقای رئیسی را چه می‌گویید؟ در سه سال چقدر گرانی به بار آورد؟ ادامه شیطنت خودتان دامن خودتان را هم گرفته است. شما نمی‌توانید برجام را برگردانید و جسارت، جرأت، دانایی و توانمندی مذاکره با طرف‌های خارجی را ندارید. بگذارید یک نفر بیاید و با دنیا مذاکره و منافع ملی ما را تأمین کند. به چه حقی منافع ملی ایران را زیر پا له می‌کنید تا در قدرت‌ بمانید؟ این قدرت چقدر کثیف است؟

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه ستاد پزشکیان برای بالا بردن مشارکت در انتخابات، گفت: یکی از دلایل اینکه در مرحله‌ اول یخ آراء خاکستری آب نشد، این بود که نگران بودند در مهندسی انتخابات ما حسن می‌نویسیم و وحید در می‌آید؛ رسانه‌های بدخواه جمهوری اسلامی ایران در خارج هم به این دامن می‌زنند و تقویت می‌کنند. تصور می‌کردند آقای پزشکیان را آورده‌اند که بازار گرمی کند و رأی بیشتری شرکت کنند و در نتیجه بگویند که رأی نیاورد. ولی انتخابات خیلی درست، اصولی و قانونی برگزار شد و آقای پزشکیان رتبه اول را آورد؛ نشان‌ داد این حرفها بی اساس‌ است.

وی ادامه داد: امیدواریم در همین چهار روز تبلیغات صدایمان را به گوش عزیزانمان که مرحله اول شرکت نکردند، برسانیم. در هیچ کشوری صد درصد واجدین شرایط پای صندوق نمی‌آیند و معمولا اگر 60 درصد رأی بدهند، می‌گویند اکثریت شرکت کرده‌اند. ما احتمال می‌دهیم که در مرحله دوم شرکت‌کنندگان از 60 درصد هم عبور کند.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان تأکید کرد: دولت‌ آقای پزشکیان حل مشکلات داخلی کشور را به بهانه تحریم به عقب نخواهد انداخت؛ از مذاکرات رفع تحریم هم آغاز نشود، برنامه‌ریزی و کار برای رونق اقتصادی داخلی شروع خواهد شد. البته اگر تحریم‌ها نباشد، سرعت و شدت حرکت به سوی تحول اقتصادی بیشتر خواهد شد. ولی اگر مذاکرات رفع تحریم هم طول بکشد، مردم‌ احساس خواهند کرد که در کشور شغل ایجاد می‌شود، کار راه می‌افتد و اقتصاد به حرکت در می‌آید. ان شاءالله پزشکیان تحریم را بر می‌دارد ولی تا تحریم را بردارد، چرخ دنده‌های کشور برای سازندگی به حرکت در می‌آید‌. خود سازندگی بهترین راه برای مقابله با تورم است.

وی افزود: برنامه دولت‌ آقای پزشکیان برای‌ امید آفرینی، «ایجاد اشتغال» و «شفاف‌سازی» است. دغدغه آقای پزشکیان از روز اول «مبارزه‌ با فساد» است؛ راه مبارزه با فساد هم، شفاف‌سازی است. رسانه‌ها رکن شفاف شدن رقابت سیاسی هستند.

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص قیمت بنزین، تأکید کرد: به خاطر اضافه شدن قیمت بنزین ما چقدر کشته دادیم؟ طوری که رهبری گفتند یک سری از اینها شهید هستند. دولتی که نمی‌تواند با مردم گفت‌وگو و تعامل کند، وزیر نفت پنجشنبه صبح می‌گوید بنزین گران نخواهد شد و جمعه شب می‌گویند بنزین گران شده است. اگر دولت تعاملی باشد، به کارشناسان موافق و مخالف می‌گوید در تلویزیون بنشینند و راجع به گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند و مردم حرف‌ها را می‌شنوند. بنزین فقط پروژه دولت نیست؛ این اشتباه است که دولت یک طرفه گران می‌کند و بعد معترض را می‌کوبد. در پروژه بنزین همه ایرانی‌‎ها سهم دارند؛ باید گفت و گو و توجیه شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه ستاد پزشکیان برای جلب آراء اظهار داشت: برنامه ما احترام به مردم‌ است. خیلی از رأی دادن‌ها به خاطر نقاط روشنی است که مردم در کاندیداها دیده‌اند و یا به خاطر تبلیغات روشن است ولی الآن که رقابت به دو نفر رسیده، باید یک مقدار بیشتر به جهان‌بینی و تفکر دقت‌ کرد. ما سعی می‌کنیم خودمان‌ را بهتر به مردم‌ معرفی کنیم. اگر رأی ندادند، شاید ما نتوانستیم حرفمان را به خوبی منتقل کنیم.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان ادامه داد: قهر کردن در خانواده آسان و آشتی کردن هزینه‌بر است. فعالان سیاسی و مخصوصا جوانان‌ ما که شرکت‌ نکردند، امیدواریم مرحله‌ دوم که می‌بینند خیلی جدی است، به میدان بیایند. خوشبختانه با عملکرد خوب وزرات کشور در مرحله اول این امیدواری به وجود آمد که در مرحله‌ دوم هم حق به حقدار خواهد رسید و تعیین کننده رأی مردم خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه مناظره‌های مرحله‌ دوم انتخابات، گفت: ما خیلی مثبت به اینها نگاه می‌کنیم. هرقدر فرصت گفت‌وگو ایجاد شود، خیلی برکت دارد. حتی اگر در گفت‌وگو بعضی تندی‌ها پیش بیاید، به اعتقاد ما پذیرفتنی است. همین برخوردها و گفت‌وگوها است که کمک می‌کند مردم بهتر بشناسند؛ آگاهی مردم در اینها بالا می‌رود که یکی عصبانی شود و خودش را خالی کند و آن وقت مردم پی به باطن می‌برند. خیلی خوب است و ما استقبال می‌کنیم؛ هرقدر مناظره بیشتر باشد، بهتر است.

عبدالعلی‌زاده در پایان تأکید کرد: هر دولت خوب باید دو ویژگی «پاکدستی» و «کارآمدی» را داشته باشد. خود آقای پزشکیان این دو ویژگی را دارد و امیدوارم دولتش هم داشته باشند و بتوانند با شفافیت، پاکدستی و صداقت با مردم همراه شوند و کارها را با کمک کارشناسان، نخبه‌ها و کاردانان به شکل صحیح اجرا کنند. من امیدوارم که ایشان بتواند یک دولت پاکدست و کارآمد به ملت ایران تقدیم کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.