گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

آیت الله مقدم قوچانی، از شاگردان امام: مسأله بالا بردن ارزش پول ملی اولویت رئیس جمهور آینده است

ملت ما ملتی خوب است؛ حالا بعضی از تبلیغات دشمن را هم نباید اهمیت داد و برای آن ارزش قائل شد. خدا رحمت مرحوم آقای رئیسی را دیدید که ملت چقدر استقبال کرد یا شهید قاسم سلیمانی را که مردم چقدر استقبال کردند. همین‌طور وقتی یک مجتهد، مرجعیت دینی یا یک عالمی که از دنیا می‌روند، مردم استقبال و تجلیل زیاد می‌کند. این‌ها نشانه این است که مردم به اسلام و مملکت علاقه دارند. مسئولین، رؤسای جمهور و هر مقام دیگر، بایستی کاری کند که این علاقه مردم به دین و مذهب بیشتر شود و نه کم‌تر.

پایگاه خبری جماران: یکی از شاگردان امام خمینی گفت: مسأله بالا بردن ارزش پول ملی اولویت رئیس جمهور آینده است.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله سید علی مقدم قوچانی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در پی می آید:

دوست داریم اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده را از زبان شما بشنویم.

به‌نظر می‌رسد چند مسئله خیلی مهم امروز در اولویت جامعه ما است.

یکم، مسأله بالا بردن ارزش پول ملی است؛ همه می‌دانیم که ارزش پول ملی ما خیلی کم شده است و نباید در جمهوری اسلامی این‌جور باشد. انقلاب و امام که دنیا را متحول کرد، باید رئیس‌جمهور آینده بتواند ارزش پول ملی را بالا ببرد.

دوم، مسئله معیشت مردم است؛ امروز واقعاً مردم از جهت معیشت در مضیقه هستند و همه نسبت به آن درد دل می‌کنند.

سوم، هم مسئله مسکن است.

چهارم، مسئله سخت‌شدن ازدواج جوانان است؛ امروز جوان‌ها به جهت اینکه هم گرانی و تورم زیاد شده و هم تهیه مسکن و تأمین معیشت برای‌شان مشکل شده است، نمی‌توانند ازدواج کنند. سابق خرید طلا مثقالی بود اما الآن گرمی شده است؛ آقا داماد در مغازه می‌آید و نمی‌تواند طلای چند گرمی را برای همسرش بگیرد.

بنابراین، حل مشکلاتی چون سخت‌شدن ازدواج، تهیه مسکن، بالا بردن ارزش پول ملی و تأمین معیشت مردم، این‌ها در اولویت کاری رئیس‌جمهور آینده است که باید به این‌ها توجه داشته باشد.

البته مسائل مهم دیگر را رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(دامت برکاته) بیان فرمودند و بیان می‌فرمایند، ولی حالا آنچه به نظر بنده حقیر که یک طلبه منزوی هستم این چند مسئله خیلی در اولویت است.

آیت‌الله سید علی مقدم قوچانی

نسبت به سیاست خارجی و تعامل با دنیا چه اولویت‌هایی را به رئیس‌جمهور آینده توصیه می‌کنید؟

چون دولت ما جمهوری اسلامی است، طبعاً در برقراری ارتباط‌مان ممالک اسلامی در اولویت قرار می‌گیرد. باید بدانیم که اساس و پایه نظام ما اسلام است و ما طبق مذهب اهل‌البیت در مملکت‌مان زندگی می‌کنیم و از برکت اهل‌بیت نفس می‌کشیم. این‌همه نعمت را که خدا داده است، از یمن ولای امیرالمؤمنین است. به قول شاعر که می‌گوید:

مواهب الله عندی جاوزت عملی

و لیس یبلغها قولی و لا عملی

لکن افضلها عندی و احسنها

ولایتی لامیرالمؤمنین علی

این‌همه نعمتی که خدا داده است، از یمن و برکات مولا امیرالمؤمنین است. دولت ما ان‌شاءالله با دنیای اسلام با حفظ رعایت حقوق، مبانی دینی و حقوق ملی‌مان ارتباط برقرار کند. ما دل‌مان می‌خواهد که با همه دنیای اسلام در ارتباط باشیم؛ مگر کسانی که به حقوق ما، به دین و انقلاب ما بی‌اعتنا باشند و تجاوز کنند. روشن است که جواب آن‌ها را باید محکم داد. علاوه بر ممالک اسلامی، همان‌طوری که در سوره مبارکه ممتحنه اشاره شده است: با کفاری که با شما می‌جنگند شما دربرابرش بایستید؛ اما کفاری که از راه صلح وارد می‌شوند و نیرنگ هم در آن‌ها نیست و می‌دانید که اهل نیرنگ نیستند، می‌توانید معاشرت صمیمانه داشته باشید؛ البته با حفظ رعایت حقوق طرفین.

از فحوای فرمایش حضرت‌عالی این به دست می‌آید که ما در درجه اول باید با دولت‌های مسلمان و کشورهای همسایه ارتباط داشته باشیم و در درجه دوم با تمام کشورهای جهان به‌شرط اینکه دولت‌های استعمارگر نباشند.

بله، غیر از دولت‌های استعمارگر مثل آمریکا و اسرائیل؛ چون این‌ها به حقوق مسلمان‌ها و اسلام خیانت می‌کنند. مولا امیرالمؤمنین در وصیت‌نامه‌ای به امام حسن و امام حسین می‌فرماید: «و کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» این بیان و سفارش مولا امیرالمؤمنین است.

حضرت‌عالی در ابتدا به مشکلات جوانان و مشکلات اقتصادی مردم اشاره فرمودید، راه برون‌رفت از این مشکلات چیست؟

البته خود آقایانی که فعلاً کاندیدا است، در مصاحبه‌های‌شان هرکدام اشاره‌ای می‌کنند و هرکسی بسته به سلیقه و ابتکار عمل خودشان راهکارهایی را ارائه می‌کنند؛ اما به طور کلی می‌توان اشاره کرد که نسبت به حل هرکدام از این اولویت‌ها و مشکلات می‌توانند از مشاوران، نیروها و مدیران کارآمدی که در اقتصاد تخصص داشته باشند، بهره بگیرند. به جزئیات خیلی نمی‌شود ورود کرد، اما به صورت عام و کلی معیشت، مسکن، ازدواج جوان‌ها، بیکاری، ارزش پول ملی و امثال این‌ها در اولویت هستند. رئیس‌جمهور آینده باید این مشکلات مردم را حل کند؛ تا مردم به ما و انقلاب‌مان خوشبین بشوند و بهتر از این در خدمت انقلاب باشند.

ملت ما ملتی خوب است؛ حالا بعضی از تبلیغات دشمن را هم نباید اهمیت داد و برای آن ارزش قائل شد. خدا رحمت مرحوم آقای رئیسی را دیدید که ملت چقدر استقبال کرد یا شهید قاسم سلیمانی را که مردم چقدر استقبال کردند. همین‌طور وقتی یک مجتهد، مرجعیت دینی یا یک عالمی که از دنیا می‌روند، مردم استقبال و تجلیل زیاد می‌کند. این‌ها نشانه این است که مردم به اسلام و مملکت علاقه دارند. مسئولین، رؤسای جمهور و هر مقام دیگر، بایستی کاری کند که این علاقه مردم به دین و مذهب بیشتر شود و نه کم‌تر.

البته از راه‌های بسیار مهم دیگر این مسئله، ایجاد وفاق ملی در داخل کشور و تعامل با دنیا با رعایت حقوق طرفین به شکل رابطه عزتمندانه است.

نسبت به مسائل جامعه هم ما مشکلات پیچیده‌ای داریم مثل مسئله حجاب، افزایش سن و اینکه الآن کشور ایران رو به پیری می‌رود و فضای پیری و عدم نشاط بر جامعه حاکم شده است. برای ایجاد نشاط، تزریق روحیه امید، شادی و تفریح چه پیشنهاد و توصیه‌ای دارید؟

این‌ها مربوط به همان مسأله معیشت و اقتصاد است؛ «من لا معاش له لا معاد له». با این‌که برای ازدیاد موالید تبلیغات می‌کنند، ولی تا مسئله اقتصاد، مسکن و معیشت مردم حل نشود، کسی جرئت نمی‌کند به سمت تکثیر نسل برود. اگر این مسائل حل بشود، آن‌وقت هم مردم نشاط پیدا می‌کنند، هم موالید زیاد می‌شود و هم علاقه مردم به دین و مذهب زیاد می‌شود. این مسائل کلی است که به مشکل اقتصادی مردم گره خورده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.