شهرام طهماسبی روز پنجشنبه در شورای برنامه ریزی استان زنجان افزود: در آمار اقتصادی منتشر شده کشور از سال 93، این استان 0.98 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را بر عهده دارد در حالی که 1.3 درصد جمعیت کشور در زنجان حضور دارند.
وی یادآورشد: در همین سال، جایگاه زنجان با احتساب درآمدهای نفتی در تولید ناخالص داخلی کشور 26 و بدون احتساب درآمدهای نفتی، 25 گزارش شده است.
گزارش اقتصادی کشور برای هر سال، 2 سال بعد آماده انتشار می شود و به تازگی گزارش اقتصادی سال 93 کشور و استان ها منتشر شده است.
طهماسبی اظهار کرد: انتظار این است که تولید ناخالص داخلی زنجان حداقل در حد و اندازه سهم جمعیتی آن باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: محصول خالص داخلی سرانه زنجان با درآمدهای نفتی 107 میلیون و 522 هزار ریال است در حالی که این رقم در سطح کشور به طور متوسط به 147 میلیون و 544 هزار ریال می رسد.
وی خاطرنشان کرد: سهم درآمدهای بخش کشاورزی و ماهیگیری این استان در سال 93 به 29 هزار و 747 میلیارد ریال معادن 26.4 درصد کل درآمد زنجان می رسد.
طهماسبی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن در همین سال درآمد زنجان 21 هزار و 316 میلیاردر یال معادل 18.9 درصد درآمد کل استان بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: سهم بخش ساختمان، آب، برق و گاز از درآمدهای این استان به 21 هزار و 316 میلیاردر یال معادل 18.9 درصد درآمدها می رسید.
وی اضافه کرد: سهم بخش خدمات این استان به 11 هزار و 977 میلیارد ریال معادل 10.6 درصد و سهم درآمدهای مالیات بر واردات به پنج هزار و 17 میلیارد ریال معادل 0.5 درصد می رسید.
طهماسبی ابراز کرد: سهم شاغلان بخش کشاورزی، شکار و ماهیگیری استان زنجان در سال 93، به 30.5 در بخش صنعت و معدن به 31.6و در خدمات به 37.9 میلیارد ریال می رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: این در حالی است که سهم متوسط کشوری از اشتغال بخش کشاورزی، شکار و ماهیگیری به 17.9 درصد، در بخش صنعت و معدن به 33.8 درصد و خدمات به 48.3 درصد می رسید.
وی افزود: سهم بخش کشاورزی، شکار و ماهگیری از فعالیت های اقتصادی در تولید ناخالص داخلی زنجان به 26.4 درصد، سهم صنعت و معدن 29.6 درصد و سهم خدمات به 44 درصد می رسید.
طهماسبی یادآورشد: این درحالی است که سهم بخش کشاورزی، شکار و ماهیگیری کشور در فعالیت های اقتصادی در تولید ناخالص داخلی به 12.8 درصد، صنعت و معدن 35.4 درصد و خدمات به 51.8 درصد می رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: این استان با توجه به مساحت و جمعیتی که دارد، ظرفیت کوچکی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد.
وی تاکید کرد: اشتغال 30.5 درصد جمعیت شاغل زنجان در بخش کشاورزی به معنای انباشت نیروی کار در این حوزه است، در حالی که فقط باید 10 درصد از جمعیت در سن اشتغال در حوزه کشاورزی فعالیت کنند.
طهماسبی تصریح کرد: باید با بهره وری، ترویج و آموزش در کنار کاهش سهم اشتتغال بخش کشاورزی، زمینه افزایش تولید را هم فراهم کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: سهم بخش صنعت و معدن هم در اشتغال این استان بالاست و باید به 15 تا 20 درصد کاهش یابد.
وی اظهار کرد: باید سرریز نیروی کار مازاد بخش کشاورزی و خدمات استان زنجان در حوزه خدمات فعال شوند، بدان معنا که باید 50 تا 60 درصد نیروی کار این استان در بخش خدمات فعالیت کنند.
طهماسبی به مزیت های نسبی هر یک از فعالیت های اقتصادی در تولید ناخالص داخلی زنجان اشاره و خاطر نشان کرد: سهم بخش کشاورزی، شکار و ماهیگیری از ارزش افزوده این استان به 29 هزار و 747 میلیارد ریال، صنعت و معدن به 33 هزار و 293 میلیارد ریال و خدمات به 48 هزار و 949 میلیارد ریال می رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی این استان به 26.4 درصد، سهم بخش صنعت و معدن به 29.6 درصد و سهم بخش خدمات به 44 درصد می رسید.
وی خاطر نشان کرد: در صورتی که خواهان توسعه و تحول هستیم باید رد رویه فعلی فعالیت اقتصادی تجدید نظر و به بخش خدمات بیش از پیش توجه کنیم.
طهماسبی ادامه داد: تحلیل فعالیت های اقتصادی یک سال و آماده سازی و انتشار آن هم یک سال دیگر زمان می برد و از همین رو، گزارش فعالیت های اقتصادی هر سال، 2 سال بعد منتشر می شود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.