به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته، نگاه و حمایت ویژه ای از رونق اقتصادی در روستاها داشته است و یکی از شاخص ترین اقدامات برای چرخیدن چرخ اقتصاد در این مناطق، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی است که روستاییان با دریافت تسهیلات هم اکنون در پی کارآفرینی و اشتغال برای فرزندان خود هستند.
ایرنای خراسان شمالی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در میزگردی با برخی از متولیان امور روستایی، گوشه ای از خدمات دولت تدبیر و امید را در قالب نوشتار به تصویر کشیده است.
عبدالله قدرتی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، علی روحانی معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رضا جبار ایمانی مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد در این میزگرد به تبیین خدمات دولت در روستاها پرداختند.

* مقاوم سازی مسکن روستایی
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این نشست گفت: مقاوم سازی مسکن روستاییان یکی از اقدامات مهم زیرساختی و در روستاها است که تاثیر کلیدی در ماندگاری روستایی در روستاها دارد.
علی روحانی اظهار داشت: در این زمینه با اجرای طرح پرداخت تسهیلات ویژه مسکن روستایی از سال 84 تاکنون، 51 هزارمتقاضی با بانک ها قرارداد منعقد کرده اند که در این مدت 42 هزار و 500 واحد مسکونی پایان کار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه 17 هزار و 500 واحد مسکونی پیش از سال 84 مقاوم سازی شده بود گفت: در استان هم اکنون بیش از60 هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده است.
وی افزود: دولت برای رفاه بیشتر روستاییان، الگوهایی را برای ساخت واحد مسکونی بصورت رایگان ارائه می دهد و خدمات در 25 دفتر طراحی سطح استان با قیمت های پایین به متقاضیان ارائه می شود همچنین بیش از 190 ناظر بر ساخت و سازها نظارت دارند.
روحانی با اشاره به حمایت از خانه دار شدن خانوارهای دو معلول گفت: بر اساس تفاهم نامه چند جانبه، در مرحله نخست، 105 خانوار روستایی برای دریافت تسهیلات اقدام کردند و تاکنون 95 واحد از این تعداد، پایان کار گرفته اند.

* طرح هادی روستایی
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد نیز گفت: دولت تدبیر وامید توجه ویژه ای به عمران روستایی مبذول داشته و در این باره اقدامات خوبی برای اجرای طرح های هادی روستایی اجرا شده است.
رضا جبار ایمانی اظهار داشت: در این سال ها اجرای طرح های هادی در روستاها سرعت گرفته است و عمران روستاها رونق داشته است.
وی با اشاره به توزیع قیر رایگان برای اجرای پروژه های عمرانی روستایی گفت: در چند سال گذشته، توزیع قیر رایگان سبب سرعت دادن به اجرای آسفالت در معابر روستایی شده است بطوریکه سال گذشته، معابر 40 روستا در بجنورد و راز و جرگلان آسفالت شد.
وی تخصیص اعتبار برای روستاهای هدف گردشگری را از دیگر اقدامات دولت برای رونق اقتصادی روستاها عنوان کرد و اظهار داشت: دولت اعتبار بسیار خوبی برای اجرای طرح ها در روستاهای هدف گردشگری اختصاص داده است و در تمام شهرستان ها، یک یا دو روستا برای توسعه گردشگری انتخاب شده است.
جبار ایمانی گفت: در سال های آتی اعتبارات این طرح بیشتر می شود و روستاهای هدف گردشگری با الگوی بافت با ارزش و بصورت سنتی بهسازی و نوسازی می شود.
وی صدور سند روستایی را از دیگر خدمات دولت عنوان کرد گفت در تمام روستاها قابلیت صدور اسناد وجود دارد و با این اقدام تلاش داریم تا از شمار شکایات و دعاوی کاسته شود علاوه بر آن صدور اسناد سبب ایجاد ارزش برای ملک می شود.
وی تصریح کرد: برای توسعه روستاها، نیازمند همیاری دهیاری ها هستیم زیرا هر جا دهیاران همکاری داشته اند، توسعه روستا شتاب داشته است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد اظهار داشت: دهیار و شوراها در روستاها بسیار اثر گذار هستند و می توانند ادبیات درآمدزایی، مشارکت و تعامل را در روستاها ترویج دهند.

* توجه دولت به اشتغال
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی نیز در این نشست با اشار به اینکه روستا به عنوان بنگاه های کوچک اقتصادی شناخته می شوند گفت: دولت تدبیر و امید اهمیت و توجه ویژه ای برای توسعه روستاها قائل بوده و رونق اقتصادی در این مناطق به یک دغدغه تبدیل شده است.
عبدالله قدرتی اظهار داشت: اهمیت توسعه روستا به این خاطر است که توسعه این مناطق در واقع سبب توسعه شهری می شود و توسعه جامعه را پایدار می کند و تاکید دولت بر توسعه روستا در زمینه زیست محیطی، آب و منابع طبیعی بر این اساس است.
وی خاطرنشان کرد: اگر توسعه در روستا محقق و رونق اقتصادی دراین مناطق مدیریت شود در شهرها مشکلات حاشیه نشینی ایجاد نمی شود و به دیگر سخن مشکلات کنونی سکونتگاه های غیررسمی حاصل مدیریت نادرست در روستاها بوده است.
قدرتی گفت: دولت تدبیر و امید در زمینه زیرساخت ها، کارهای زیادی انجام شده است، بنیاد مسکن در این سال ها برای اجرای طرح های هادی اقدامات خوبی انجام داده است که نشان از حمایت دولت از رونق روستاها است.
وی با اشاره به اینکه 45 درصد از جمعیت خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند گفت: دولت در تامین زیرساخت مناطق روستایی نه تنها کم نگذاشته بلکه شاخص ها را در این مناطق ارتقا داده است.
قدرتی گفت: یک دغدغه مهم در روستاها، اشتغال ساکنان این مناطق است که البته اعتبارات تسهیلاتی خوبی هم در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تامین و رونق اشتغال سبب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر می شود گفت: متاسفانه مهاجرت زمانی اتفاق می افتد که همه چیز در روستا از دست رفته، حتی تکدی گری هم در این مناطق میسر نیست و روستایی به ناچار برای دست یابی به اشتغال حتی کاذب، به حاشیه های شهر ها رو می آورد.
وی گفت: دولت برای اشتغال روستاها تسهیلات بانکی صفر درصد برای مناطق مرزی و تسهیلات چهار و 6 درصدی برای مناطق غیر مرزی در نظر گرفت اما در این طرح، تسهیلات در قالب تعاونی ها پرداخت می شد و همین امر سبب شد تا روستاییان به خوبی از این طرح استقبال نکنند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: تجربه ناموفق تعاونی ها در گذشته و بروز مشکل برای آنان، سبب شد تا تسهیلات به خوبی جذب نشود.
قدرتی اظهار داشت: در طرح پراخت تسهیلات به اشتغال روستایی، در یک مرحله 400 میلیارد ریال و در مرحله دیگر 250 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی برای استان منظور شد که با نرخ 8 درصد به متقاضیان پرداخت می شود.
وی خاطرنشان کرد: در پرداخت تسهیلات پایدار اشتغال روستایی هم که با نرخ 4 و 6 درصد پرداخت می شود سهم استان، 2 هزار و 630 میلیارد ریال است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون 600 میلیارد ریال از این اعتبارات تسهیلاتی جذب شده و باقی در مرحله ثبت در سامانه کارا است گفت: هدف از اجرای این طرح، پاشیدن پول در روستاها نیست بلکه تلاش داریم تا اشتغال پایدار برای اهالی این مناطق ایجاد شود البته آسیب های بانکی و برخی سردرگمی های بانک ها باید رفع شود.
به گفته وی بیشترین متقاضیان دریافت تسهیلات در این طرح، مجریان طرح های کشاورزی است که به نظر می رسد باید اشتغال در روستاها به خدمات و گردشگری هدایت شود.
وی تصریح کرد: در روستاها منابع آب و خاک محدود است از این رو باید اشتغال در بخش خدمات و گردشگری مورد توجه قرار گیرد.
قدرتی افزود: روستاهای ما ظرفیت بالایی برای رونق گردشگری دارند بطوری که این فرصت ها و پتانسیل در شهرها وجود ندارد و در شهرها نمی توان به سادگی گردشگری را رونق داد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون گردشگران به دنبال فضاها و اقامتگاه های سنتی قدیمی و ساده هستند و حتی ذائقه ها به استفاده از غذاهای محلی سوق یافته است از این رو با کمترین امکانات در روستاها می توان گردشگران را در روستاها پذیرایی کرد و رضایت آنان را به دست آورد.
قدرتی اظهار داشت: اکنون بومگردی در برخی شهرستان های استان راه افتاده است و می توان با رونق صنعت گردشگری در روستاها، اقتصاد و درآمد را در این مناطق افزایش داد.
وی افزود: خدمات دولت در روستاها بعضا سبب مهاجرت معکوس شده است البته آمار دقیق در این باره در دست نیست.
قدرتی تصرح کرد: اکنون کارمندان که بازنشسته شده اند، به روستاها بازمی گردند و به سکونت در روستاها متمایل شده اند که این امر، یک اتفاق خوب است زیرا این افراد به لحاظ فرهنگی در روستاها اثر گذار هستند و با مشارکت درامور اجتماعی، سبب رونق این مناطق می شوند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه در استان 695 دهیاری وجود دارد گفت: یکی از خدمات دولت در روستاها، افزایش اعتبار دهیاری ها است بطوریکه دهیاری های استان از سال 92 تا کنون یکهزار و 700 میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده اند حال اینکه در طول هشت سال دولت نهم و دهم، میزان اعتبار دهیاری های استان 387 میلیارد ریال بوده است.
براساس سرشماری سال 95 بیش از 377 هزار نفر از جمعیت 863 هزار نفری خراسان شمالی در مناطق روستایی زندگی می کنند که شغل بیشتر مردم این دیار کشاورزی و دامپروری است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.