دکتر ایرج مرادی روز یکشنبه به مناسبت هفته سلامت مردان طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بررسی های انجام شده از مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی گناباد و بجستان میزان بیش فشاری خون در زنان 2 برابر مردان بوده است.
وی چاقی شکمی، بیماریهای قلبی و عروقی و توجه ناکافی به سلامت جسمی را از عوامل مهم تهدید کننده سلامت مردان در این شهرستانها ذکرکرد و گفت: ارزیابی الگوی تغذیه ای و فعالیت بدنی و چاقی شکمی برای حدود 12 هزار نفر از مردان در گروههای سنی مختلف از ابتدای امسال تاکنون در این مناطق انجام شده است.
وی مهم ترین برنامه های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد برای ارتقای سلامت مردان را اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه برای جلب مشارکت این قشر در برنامه های بهداشتی به خصوص برنامه خدمات نوین سلامت شامل ارزیابی های مربوط به الگوی تغذیه، فعالیت بدنی، روانشناختی و زیانهای مصرف دخانیات ذکر کرد.
مرادی با اشاره به آسیب پذیری بیشتر مردان در مقایسه با زنان در سوانح رانندگی و حوادث شغلی افزود: برای حساس نمودن، فرهنگ سازی و پیشگیری از سوانح از ابتدای امسال تاکنون جلسات متعدد برگزار شده است.
وی اظهار کرد: بازرسان بهداشت حرفه ای با بازرسی از کارگاهها و کارخانجات و ارائه آموزشهای چهره به چهره و ارائه راهکارها و اقدامات فنی مهندسی برای کاهش یا حذف عوامل زیان آور محیط کار به منظور افزایش سلامتی و ایمنی و کاهش بیماریها و حوادث ناشی از کار اقدام می کنند.
وی گفت: در این راستا 15 دسته از صنوف با هماهنگی ادارات صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف گناباد و بجستان با عوامل زیان آور محیط کار آشنا شده اند.
مرادی با اشاره به اشتغال به کار 90 درصد مردان روستایی گناباد و بجستان به کشاورزی و دامداری افزود: با هدف معرفی عوامل زیان آور فیزیکی، شیمیایی، ارگونومی و بیولوژیکی با همکاری بهورزان و کارشناسان مربوطه جلسات متعدد برای افراد مزبور برگزار شده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی گناباد اظهار کرد: با توجه به آسیب پذیری زنان خانه دار نسبت به حوادث مسمومیت های شیمیایی و ناراحتی های اسکلتی عضلانی، جلسات آموزشی عوامل زیان آور محیط کار و ایمنی در منزل برای سفیران سلامت و رابطین بهداشتی برگزار شده است.
اول تا هفتم اسفند هفته سلامت مردان نامگذاری شده است.
دانشگاه علوم پزشکی گناباد با 2 بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، 17 مرکز سلامت، 46 خانه بهداشت و 15 پایگاه اورژانس به مردم شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد.
130 هزار نفر از مردم شهرستانهای گناباد و بجستان زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.