به گزارش ایرنا درمیان در شرق خراسان جنوبی قرار دارد و از شمال به شهرستان قاینات، از جنوب به شهرستان سربیشه، از غرب به شهرستان بیرجند و از شرق به افغانستان محدود است.
این شهرستان پنج هزار و 861 کیلومترمربع مساحت دارد و از سه بخش و 6 دهستان تشکیل شده است.
درمیان با حدود 300 اثر فرهنگی و تاریخی که 83 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است از غنی ترین شهرستان های خراسان جنوبی به شمار می رود، در طول سال بویژه ایام نوروز مسافران و گردشگرانی با سفر به این شهرستان مرزی از آثار آن به ویژه قلعه ها دیدن می کنند.
وجود تپه ها و محوطه های باستانی پـراکنده در منطقه، قلعه های اسماعیلی، آسبادها و مساجد تاریخی نشان دهنده سابقه تمدنی با عظمت این شهرستان است.
همچنین شهر طبس مسینا و مناطق اطراف آن در فاصله حدود 30 کیلومتری شرق شهر اسدیه از لحاظ تاریخی و باستان شناسی بسیار غنی است.
به دلیل وجود قلعه های زیاد، شهرستان درمیان به دیار قلعه های کهن معروف است.

**قلعه «کل حسن صباح» دوره اسماعیلیان
قلعه کل حسن صباح یا دژ مومن آباد در نزدیکی روستای « تغندیک» شهرستان درمیان قرار دارد، این قلعه با ارزش ترین و مهم ترین قلعه اسماعیلیان در منطقه تاریخی قهستان و دومین مرکز دفاعی آنها پس از قلعه الموت است.
در غربی ترین بخش این قلعه بقایای معماری به صورت تل خاک بر فراز کوه قابل مشاهده است، این فضا به وسیله یک راهروی باریک با عرض حدود سه متر به بخش مرکزی منتهی می شود.
بخش مرکزی نسبت به سایر قسمت های قلعه سالم تر مانده و بقایای معماری آن قابل تشخیص است و عناصر معماری این قسمت شامل راهروها، اتاق ها و تالار های بزرگی است که از سنگ ساخته شدند.
در سطح قلعه تعداد زیادی از آجرهای منقوش با نقوش حیوانی و گیاهی پراکنده است که این آجرها به شکل مربع، مستطیل و 6 ضلعی هستند که برای تزئین بخش های مختلف قلعه استفاده شدند.

** قلعه فورگ دوره افشاریه
روستای فورگ از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان و در فاصله 90 کیلومتری شرق بیرجند و 10 کیلومتری شهر اسدیه واقع شده است.
ساخت این قلعه در زمان نادرشاه توسط میرزا بقاخان حاکم منطقه شروع شد و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساخت قلعه را به اتمام رساند.
دروازه اصلی قلعه در ضلع شرقی و یک دروازه کوچک تر در ضلع شمالی آن قرار دارد و شاه نشین در بلندترین نقطه واقع شده و فضاهایی از قبیل اصطبل، آب انبار، اتاق های ساخته شده در دو طبقه و مسجد را در بر می گیرد.
این بنا در در زمره 10 قلعه تاریخی مهم کشور و از آثار مهم و قابل توجه ایران است که علاوه بر جایگاه ملی، ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی را داراست و این اثر تاریخی نیز به شماره 3450 ثبت ملی است.

** قلعه درخش دوران قبل از صفوی
قلعه درخش درمیان با نقشه چهار ضلعی ساخته شده و ورودی اصلی در ضلع جنوبی آن واقع شده و این بنا دارای 6 برج مدور است که در اضلاع جنوبی، غربی و شمالی قرار دارند.
ورودی قلعه در ضلع جنوبی است و پس از آن فضای هشتی قرار گرفته که دارای پوشش گنبدی از نوع عرقچین است.
از دیگر فضاهای موجود در این ضلع باید به راهرو ارتباطی، اتاق های متعدد و مطبخ و هیزم دان اشاره کرد و این قلعه دارای 2 حیاط مرتبط با یکدیگر است.

**مسجد جامع هندوالان قدیمی ترین بنای مذهبی خراسان جنوبی
مسجد جامع هندوالان درمیان باشکوه ترین بنای تاریخی و مذهبی خراسان جنوبی است که بر اساس کتیبه های کوفی کشف شده، این اثر تاریخی و مذهبی متعلق به قرون هفتم و هشتم هجری قمری است.
جالب ترین و قدیمی ترین بخش آن گنبد مسجد است که با مهارت خاصی بر روی فضای چهار ضلعی ساخته شد و این بنا 11 مرداد 1367 با شماره 1893 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

**درخت چنار «دوشنگان» با 750 سال قدمت
درخت زیبا و قدیمی چنار «دوشنگان» روستای محمد آباد درمیان با 750 سال حیات یکی از کهن ترین آثار طبیعی این شهرستان مرزی است.
این درخت زیبا، همواره در طول زمان پرصلابت و استوار سایه اش را در گرمای تابستان نثار رهگذاران می کند و مردم روستاهای اطراف و شهر اسدیه در ایام تعطیل از سایه این درخت برای گذراندن اوقات فراغت استفاده می کنند.
قطر این اثر طبیعی حدود چهار متر و داخل تنه آن در اثر درون پوسیدگی حفره بزرگی ایجاد شده است و از سمت غرب آب قنات به سمت این درخت که در شیب دره قرار دارد جاری است و این آب در یک گودال کم عمق برکه ای را ایجاد کرده که تصویر این درخت عظیم در آن افتاده و موجب خلق منظره ای بسیار زیبا شده است.
این چنار کهنسال طبق نظر کارشناسان حدود 750 سال سن دارد و جزو درختان کهنسال با ارزش چنار کشور است و تاج این چنار بسیار بزرگ و فضایی حدود 512 متر مربع را پوشش می دهد، معرفی این اثر طبیعی ارزشمند می تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد.
این اثر طبیعی در تیرماه 1390 با شماره 106در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

**منطقه حفاظت شده درمیان در انتظار گردشگران نوروزی
منطقه حفاظت شده درمیان در فاصله 20 کیلومتری شهر اسدیه مرکز این شهرستان قرار دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی و زیست محیطی منحصر به فردی است.
منطقه حفاظت شده درمیان از گذشته های دور به دلیل دارا بودن قابلیت های فراوان بویژه وجود گله های قوچ و میش مطرح بوده است.
این منطقه به علت داشتن مراتع زیبا و تپه ماهورهای متعدد مامن مناسبی برای پرورش قوچ و میش وحشی در خراسان جنوبی است.
منطقه یادشده در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد و تقریبا تمامی پدیده های طبیعی مثل کوه، تپه، چشمه، رودخانه و قنات های مختلف در آن به چشم می خورد.
طبیعت بکر درمیان، وجود آبشار و چشمه معدنی آب ترش، قلعه باستانی حسن صباح و چنار هزار ساله دوشنگان بر ارزش منطقه افزوده است.
حیات وحش این منطقه شامل پستانداران مختلف از جمله قوچ و میش، گربه پالاس، گرگ، روباه، شغال، کفتار، خرگوش، تشی و انواع موش و پرندگان مختلفی از جمله کبک، تیهو، کبوتر چاهی، قمری، عقاب دشتی، عقاب طلایی، دلیجه، هما و کرکس است.
شهرستان درمیان 57 هزار نفر جمعیت دارد، اسدیه مرکز آن در 105 کیلومتری شرق بیرجند مرکز خراسان جنوبی واقع شده است.
7556 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.