به گزارش ایرنا زهرا صدراعظم نوری روز یکشنبه در نودمین جلسه شورای شهر با قرایت نطق پیش از دستور اظهار داشت: با توجه به آمار و اطلاعات، 27 هزار و 200 حادثه حریق در سال 1396 در شهر تهران ثبت شده است که نسبت به سال 1395 با رشد 6،8 درصد روبرو بوده است.
وی افزود: همچنین حوادثی مانند نشت گاز، سقوط اجسام، آوار و ریزش ساختمان، خاکبرداری و ایجادگودبرداری های ناایمن، سقوط درختان، نشت مایعات قابل اشتعال، تصادف و واژگونی خودرو 11 هزار و 700 مورد حادثه گزارش شده که نسبت به سال 1395 در حدود 14 درصد افزایش داشته است.
نوری تاکید کرد: با توجه به رشد روزافزون جمعیت شهر تهران می توان به صراحت اذعان داشت در سال های آتی این آمار با افزایش همراه خواهد بود و هزینه ها و خسارات زیادی را به شهروندان و شهر تحمیل خواهد کرد.
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: توجه به ترویج فرهنگ ایمنی و پیشگیری به عنوان یکی از اهداف اصلی نامگذاری هفتم مهر به نام روز آتش نشان و تدوین و اجرای ضوابط و مقررات سختگیر در این حوزه، امری ضروری است.
وی گفت: مهم ترین پیامی که از تکرار حوادث شوم ناشی از عدم رعایت ضوابط ایمنی در شهر مخابره می شود، عدم موفقیت در امر پیشگیری و اجرای ضوابط ایمنی در سطح جامعه است.
نوری تاکید کرد: از ساختمانهای مسکونی گرفته تا اماکن عمومی و تجهیزات در بوستانها، مراکز تفریحی، مذهبی، فرهنگی، تجاری و آموزشی که هر کدام به سهم خود در سیاهه آمار حوادث دخیل هستند.
عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: هنوز موضوع ایمنی مقوله غریبی است که نیازمند توجه بیشتر و عمیق تر به ویژه در حوزه برنامه ریزی، تامین منابع مالی و منابع انسانی است.
وی گفت: فقدان ضمانت اجرایی در احصاء برنامه های پیشگیرانه به ویژه در ساختمانها و صنوف پر خطر از سوی سازمان آتش نشانی و ایمنی همچون سدی در برابر اجرای وظایف محوله سازمان قد علم کرده است.
نوری افزود: برغم بازدید از بیش از 25 هزار مرکز تجاری و غیرتجاری و صدور دستورالعمل و صدها اخطاریه مکرر، نظر به اینکه سازمان آتش نشانی به عنوان تخصصی ترین ارایه دهنده خدمات ایمنی در شهر هیچگونه تفویض اختیاری برای برخورد با متخلفین در امر ایمنی ندارد.
وی تاکید کرد: تا زمانی که مامورین سازمان در برخورد با متخلفین به عنوان ضابط قضایی وارد عمل نشوند، این اخطاریه ها فاقد ضمانت اجرایی ناکافی خواهد بود.
عضو شورا در ادامه نطق خود با بیان اینکه بل افزایش 8 ایستگاه به 123 ایستگاه قبلی آتش نشانی منجر به کاهش زمان رسیدن به محل حادثه شده گفت: این زمان از 4 دقیقه و 35 ثانیه به 4 دقیقه و 15 ثانیه رسیده است.
وی افزود: اولویت کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در برنامه و بودجه سال 1398 سازمان آتش نشانی، تامین اعتبار برای به روز رسانی و تامین تجهیزات لازم برای این سازمان است و همانطور که با نگاهی ویژه به موضوع نحوه کارسازی 2 درصد عوارض ایمنی در صدور پروانه ساختمانی در بودجه سال 1397 به نحوی اتخاذ تصمیم نمود که این عوارض در سال جاری مستقیماً به حساب سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی واریز شود.
تهرام/7244/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.