در صورتی که تحریم‌ های ایران دوباره به جریان بیافتند، ضربه سنگینی به صاحبان سرمایه و تولید کنندگان آلمانی وارد می‌ شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی استار در گزارشی نوشت: زمانی که توافق هسته ای با ایران امضا شد، اقتصاد آلمان در این رویا بود که طی پنج سال، حجم مبادلات بازرگانی با تهران را به چهار برابر رقم کنونی افزایش دهد. اکنون اما با توجه به تهدیدات رئیس جمهور آمریکا، خطر این هست که نرخ مبادلات به عقب برگردد یا درجا بزند.

سرمایه گذاران و شرکت های اقتصادی آلمان، نگران اختلال در حجم مبادلات تجاری و صادرات به ایران هستند.

«فولکر تری‌ یر» رئیس کمیسیون خارجی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان گفته است در صورتی که تحریم‌ های ایران دوباره به جریان بیافتند، ضربه سنگینی به صاحبان سرمایه و تولید کنندگان آلمانی وارد می‌ شود.

رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان گفته است به جریان افتادن دوباره تحریم‌ های ایران، یک ناامیدی محض برای ماست. او گفت: «اقتصاد آلمان باید با امیدواری‌ های ناشی از تسهیلات توافق هسته ای خداحافظی کند.»

اتاق صنایع و بازرگانی آلمان روی تعلیق تحریم‌ های ایران حسابی جدی باز کرده و انتظار داشت در سال نخست توافق هسته ای، حجم مبادلات تجاری با تهران دو برابر شود و از 2.4 میلیارد یورو به 5 میلیارد یورو برسد.

این نهاد همچنین پیش‌ بینی می‌ کرد که ظرف پنج سال، این میزان به 10 میلیارد یورو برسد. اما برآوردها با واقعیت فاصله زیادی دارند. البته در هفت ماهه نخست سال 2017، حجم صادرات آلمان به ایران 23 درصد رشد کرد و به 6.1 میلیارد یورو رسید.

گفته می‌ شود که تا پایان سال، رقم صادرات به ایران برای اولین بار در 10 سال گذشته به سه میلیارد یورو برسد. در مقابل، ایران سالانه 300 میلیون یورو صادرات به آلمان دارد.

تری‌ یر گفت: «علت اصلی محقق نشدن امیدواری‌ ها، مشکلات سیستم بانکی بودند. با این همه و با وجود دشواری‌ ها، صادرات آلمان پیوسته در مسیر رشد بود.»

پیش‌ بینی شده بود که تا سال 2023 میزان 900 میلیارد یورو در ایران سرمایه‌ گذاری صورت گیرد و صدها پروژه کلنگ بخورند.

فولکر تری‌ یر با ابراز نگرانی از عدم تایید برجام از سوی ترامپ، خاطر نشان می‌‌ سازد که شرکت‌ های بزرگ آلمانی برای حفظ امنیت خودشان و برای دور ماندن از ریسک تهدیدهای بانکی و قانونی، مجبور خواهند شد تا از بازار ایران فاصله بگیرند.

همان گونه که انتظار می‌ رفت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به شدت به توافق هسته‌ ای ایران تاخت و آن را از بدترین قراردادها در تاریخ کشورش توصیف کرد. قرار است ترامپ تا 15 اکتبر به کنگره اطلاع دهد که برجام را تایید می‌ کند یا خیر. 

چنانچه ترامپ برجام را تایید نکند، کنگره باید ظرف دو ماه تصمیم بگیرد که تحریم‌ ها علیه ایران دوباره به جریان بیفتند یا خیر. چنین گامی در عمل، مشابه لغو برجام است، البته سنا اکثریتی شکننده برای وضع تحریم علیه ایران دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.