هلند اعلام کرد که اوکراین را به سامانه های دفاع موشکی و دفاع هوایی به ارزش 15 میلیون یورو مجهز می کند.

به گزارش جماران به نقل از  نوستی، وزارت دفاع هلند اعلام کرد که  اوکراین را به سامانه های دفاع موشکی و دفاع هوایی به ارزش 15 میلیون یورو مجهز می کند.

وزارت دفاع هلند تأکید کرد که در واکنش به حمله موشکی و هوایی گسترده اخیر روسیه به اوکراین، قصد دارد اوکراین را به سامانه هایی مجهز کند که دفاع هوایی و موشکی  این کشور را تقویت می کند.

همزمان با افزایش حملات موشکی و پهپادی روسیه به عمق خاک اوکراین و به‌ویژه کی‌یف، پایتخت، پیمان آتلانتیک شمالی به اعضایش هشدار داد برای حملات احتمالی علیه زیرساخت‌هایشان آماده باشند. 

روسیه در دو روز گذشته حملات گسترده‌ای را علیه اهداف عمدتا غیرنظامی در عمق خاک اوکراین و به دور از جبهه‌های جنگ در شرق و جنوب انجام داده است. این حملات دست‌کم ۱۹ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی بر جا گذاشته است. 

همزمان با این حملات، روسیه لحن خود علیه همپیمانان «غربی» اوکراین را بالا برده است. در پی افزایش تهدیدهای مسکو و هشدار ناتو، فرانسه شمار نظامیان خود در خاک رومانی را افزایش داد و ذخیره مهمات را در پایگاه‌های داخلی بالا برد. 

روز سه‌شنبه وهمزمان با هشدار ناتو، اجلاس گروه ۷ کشور صنعتی (جی۷) هم با حضور ولودیمیر زلنسکی برگزار شد. رهبران این سازمان بین‌المللی در بیانیه پایانی خود با محکوم کردن شدید تشدید حملات روسیه به مراکز غیرنظامی اوکراین، خواستار حساب‌رسی عملکرد ولادیمیر پوتین در جنگ اوکراین شدند. این بیانیه همچنین سربازگیری ارتش روسیه از میان نیروهای ذخیره و تهدیدهای هسته‌ای رهبران کرمیلین را خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی توصیف کرد. 

ولادیمیر پوتین و دیمتری مدودف در هفته‌های اخیر بارها به رخ کشیدن قدرت هسته‌ای روسیه، غرب را به استفاده از این گونه تسلیحات تهدید کردند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هفته پیش این تهدیدات را جدی توصیف کرد. 

رهبران کشورهای گروه ۷ همچنین الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس را «شریک» جرم روسیه خوانده و تهدید کردند همگام با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو، مجازات‌ها و محدودیت‌های مالی تجاری بر ضد مینسک وضع خواهند کرد. رئیس جمهوری بلاروس از آرایش جنگی نیروهای مسلج و تشکیل واحد دفاعی مشترک با روسیه خبر داده بود. 

علاوه بر تهدیدهای جنگی اخیر، بلاروس از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین خاک خود را برای عملیات در شمال اوکراین، در اختیار روسیه قرار داده بود. رهبران جی‌۷ از مینسک خواستند تا به این رویه فورا پایان دهد. 

در همین حال،  کی‌یف صبح چهارشنبه ۱۲ اکتبر/۲۰ مهر ماه مدعی شد که پنج منطقه از خرسون واقع در جنوب اوکراین را که تحت اشغال نیروهای روسیه قرار داشت، پس گرفته است.

خرسون از جمله مناطقی است که در بدو تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به اشغال ارتش تحت امر ولادیمیر پوتین درآمد.

نظامیان اوکراینی بنا به ادعای کی‌یف ضمن بازپس‌گیری پنج بخش اشغالی از خرسون نیروهای روس را از برخی مواضع خود در این منطقه نیز عقب رانده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور پنج شهرک دیگر از بخش بریسلاو واقع در منطقه خرسون را آزاد کرده‌‌اند.

نیروهای اوکراینی از هفته‌ها پیش برای بازپس گیری سرزمین‌های اشغالی در این منطقه مشغول انجام ضد حملات سنگین هستند.

ارتش اوکراین پس از مقابله با مقاومت شدید روسیه سرانجام اوایل ماه جاری میلادی به پیروزی‌های قابل توجهی در این منطقه، به ویژه در ساحل دنیپرو دست یافت.

در این منطقه، کی‌یف به طور مشخص پل‌ها را در موارد متعدد هدف قرار داده تا در تامین لجستیکی نیروهای روسیه اختلال ایجاد کند.

خرسون یکی از چهار منطقه اوکراین در شرق و جنوب شرقی این کشور به شمار می‌رود که مسکو به دنبال «برگزاری همه‌پرسی» آن را ضمیمه خاک خود کرد. 

کی‌یف و متحدان غربی آن را با محکوم کردن الحاق چهار استان لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپورزیا و ساختگی خواندن همه‌پرسی‌ها در این استان‌ها اعلام کرده‌اند که هرگز چنین الحاقی را به رسمیت نخواهند شناخت.  

روسیه پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ میلادی در سناریویی مشابه و پس از برپایی یک همه‌پرسی شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد.

 

هشت نفر در روسیه به اتهام دست داشتن در انفجار پل کریمه دستگیر شدند

سرویس امنیت فدرال روسیه (اف.اس.بی) روز چهارشنبه اعلام کرد که پنج شهروند این کشور و سه تبعه اوکراینی و ارمنستانی را به اتهام دست داشتن در انفجار شنبه گذشته روی پل ارتباطی میان کریمه و روسیه، بازداشت کرده است.

به ادعای مقامات امنیتی روسیه این انفجار از سوی سرویس طلاعات نظامی اوکراین و مدیر آن، کایرلو بودانوف سازمان‌دهی شده بود.

به موجب آنچه مقامات امنیتی روسیه ادعا کرده‌اند مواد منفجره مورد استفاده قرار گرفته در این انفجار در اوکراین تهیه و با گذر از کشورهای بلغارستان، گرجستان و ارمنستان به روسیه منتقل شده بوده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه (اف.اس.بی) که نهاد جایگزین کا‌.گ.ب در دوران شوروی سابق به شمار می‌رود همچنین می‌گوید که از وقوع حملات طراحی شده از سوی اوکراین در مسکو و شهر بریانسک در غرب روسیه جلوگیری کرده است.

اوکراین رسما دخالت در انفجار پل بر روی تنگه «کرچ» واقع در شبه جزیره کریمه را تایید نکرده و مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است اما برخی مقامات اوکراین از وارد آمدن این آسیب به دشمنِ در جنگ با کشورشان ابراز خوشحالی کرده‌اند.

انفجار در پل دوازده مایلی «کرچ» بخشی از آن را تخریب کرد و سبب انهدام چند تانکر سوخت و مسدود شدن موقت تردد بر روی این پل استراتژیک و نمادین شد. پوتین این پل را با صرف بودجه ۳.۲۵ میلیارد یورو و چهار سال پس از ضمیمه شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، افتتاح کرد.

 

بسیج سازندگان اروپایی تسلیحات نظامی برای افزایش تولید؛ دبیرکل ناتو چراغ سبز نشان داد 

سازندگان اروپایی تسلیحات نظامی از اتحادیه اروپا خواستند تا با هماهنگی بیشتر برای خرید سلاح، به آنها در تلاش برای افزایش تولید به منظور پاسخگویی به تقاضای فزاینده در جریان جنگ در اوکراین کمک کند. 

مدیران شرکت‌های اروپایی سازنده تسلیحات نظامی در نشستی که پیش از گردهمایی وزرای دفاع ناتو در بروکسل برگزار کردند، یادآور شدند که ساختار صنعت آنها پس از چندین دهه صلح در اروپا، تحت تاثیر تلاش کشورهای اتحادیه اروپا برای کاهش هزینه‌های دفاعی قرار داشته است و ظرفیت‌های تولید نیز بر همین اساس تعریف شده بود. 

در مقابل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در کنفرانسی خبری ضمن تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی برای افزایش تولید و پر کردن ذخایر تسلیحاتی کشورهای عضو این ائتلاف نظامی وعده داد که وزرای دفاع ناتو تصمیماتی را برای افزایش ذخایر اتخاذ خواهند کرد.

 آقای استولتنبرگ همچنین گفت که کاهش ذخایر کار درستی بوده است، اما اکنون باید تولید برای اطمینان از توانایی‌های متحدان خود و ادامه حمایت از اوکراین «برای مدت طولانی» افزایش یابد.

رهبران اتحادیه اروپا جمعه گذشته با اعطای کمک های مالی و نظامی بیشتر به اوکراین موافقت کردند جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که پیشنهادات خاصی در این زمینه طی ماه جاری میلادی مورد بحث قرار خواهد گرفت. همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در پی تشدید حملات موشکی روسیه از رهبران گروه هفت خواست تا فورا تسلیحات دفاع هوایی اوکراین را تامین کنند.

با این حال، شرکت‌های اروپایی سازنده تسلیحات نظامی در پایان نشست خود اعلام کردند که برای تحقق اهداف تولیدی جدید نیاز فوری به کارکنان بیشتری دارند. آنها از اتحادیه اروپا خواستند که مجوز فراخوانی افرادی را که پیش از موعد بازنشسته شده‌اند، صادر و شرایط استفاده از نیروی کار صنایع مشابه را فراهم کنند.

 

نشتی در «دروژبا»؛ بزرگ‌ترین خط لوله نفت جهان که از روسیه تا آلمان امتداد دارد  

بخشی از ظرفیت انتقال نفت خط لوله «دروژبا» که از روسیه به آلمان امتداد دارد و بزرگ‌ترین خط لوله انتقال نفت خام در جهان نامیده می‌شود به دنبال نشتی به طور موقت کاهش یافت. 

به گزارش یورونیوز، شرکت «پرن»، اپراتور لهستانی خطوط لوله انتقال انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که یکی از دو خط لوله انتقال نفت از طریق پروژه دروژبا به دلیل نشتی تا انجام تعمیرات لازم بسته شده است.

این در حالیست که آلمان، مقصد نهایی انتقال نفت از طریق این خط لوله اعلام کرد که با وجود حادثه نشتی در لهستان، عملیات دریافت نفت به طور کامل متوقف نشده است.

در بیانیه اپراتور لهستانی آمده است: «علل این حادثه در حال حاضر مشخص نیست - پمپاژ در خط لوله آسیب دیده بلافاصله متوقف شده و خط ۲ این پروژه طبق روال معمول کار می‌کند.»

از سوی دیگر، وزارت اقتصاد آلمان با انتشار اطلاعیه‌ای اطمینان داد که واردات نفت روسیه به این کشور قطع نشده و به روال گذشته ادامه دارد.

در این اطلاعیه تاکید شده است: «امنیت عرضه نفت به آلمان در حال حاضر تضمین شده است. (...) عملیات انتقال قطع نمی شود.»

این حادثه در حالی روی داده است که پیش‌تر نیز نشتی‌هایی با منشا احتمالی خرابکاری در دو خط لوله پروژه انتقال گاز میان روسیه و آلمان موسوم به «نورداستریم» گزارش شده بود.

دروژبا خط لوله اصلی انتقال نفت روسیه به آلمان است که با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای به ویژه جنگ اوکراین در کانون مناقشه سیاسی میان دو کشور قرار دارد.

به گفته مسئولان شرکت لهستانی اداره کننده خطوط لوله انرژی، این بخش از خط لوله اصلی، نفت خام روسیه را به دو پالایشگاه در آلمان منتقل می‌کند.

پالایشگاه «پی سی کی شودت» به طور انحصاری ماموریت تامین سوخت و نفت کورهِ شهر برلین و مناطق اطراف پایتخت را از طریق پالایش نفت خام منتقل شده از روسیه بوسیله خط لوله دروژبا برعهده دارد.

آلمان اواسط سپتامبر گذشته اعلام کرد که پالایشگاه‌های شرکت نفت و گاز روسیِ «روس‌نِفت» که ۱۲ درصد از ظرفیت پالایش نفت خام این کشور را برعهده داشتند در دست گرفته است.

وزارت انرژی آلمان در آن زمان اعلام کرد که این قیمومیت در واکنش به خطراتی که بر امنیت منابع انرژی در این کشور سنگینی می‌کند، به ویژه پیش از اجرایی شدن تحریم نفتی روسیه در اروپا که تاریخ آن پنجم دسامبر تعیین شده، صورت گرفته است.

«ترانس‌ نِفت»، شرکت مسئول در مدیریت خطوط لوله نفت روسیه نیز تایید کرد که از نشت بخش زیرزمینی دروژبا مطلع شده است.

خط لوله «دروژبا» که نام آن به معنای «دوستی» است اوایل دهه ۱۹۶۰ احداث شد و امروزه در شبکه ای به طول ۵ هزار و پانصد کیلومتر امتداد دارد؛ این خط لوله نفت خام را از اورال روسیه به پالایشگاه‌هایی در لهستان و آلمان منتقل می کند.

ناتو روز سه‌شنبه اعلام کرد که پس از «خرابکاری» در خطوط لوله گاز نورد استریم تصمیم دارد تا نیروی دریایی خود را برای حفاظت از زیرساخت‌های انرژی در دریای بالتیک و دریای شمال تقویت کند.

رهبران گروه هفت نیز روز سه شنبه طی نشستی مجازی هرگونه اختلال عمدی در زیرساخت های حیاتی را محکوم کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.