شمارش معکوس برای آزدسازی موصل از اشغال داعش آغاز شده است. حمله نیروهای عراقی به موصل گام مهمی در نبرد این کشور با داعش محسوب می شود.

عملیات موصل بزرگ ترین عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش در بیش از دو سال گذشته محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عملیات نظامی بزرگ آزاد سازی موصل بامداد امروز با پیام«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق آغاز شد.

لغو پروازها از ترکیه به عراق


خبرگزاری دوغان ترکیه خبر داد ایرلاین های ترکیه پروازهای خود را امروز هفدهم اکتبر پس از آغاز عملیات موصل به شهرهای «اربیل» و «بغداد» لغو کردند.
بدین ترتیب پروازها از فرودگاه «آتاتورک» به اربیل در ساعت 18:30 و به بغداد در ساعت 17:35 لغو شده اند.
گفته می شود احتمال دارد مسافران این پروازها در شب با پرواز دیگری به این شهرها اعزام شوند.

مالزی در حالت آماده باش قرار گرفت


«هشام الدین حسین» وزیر دفاع مالزی اعلام کرد از آنجا که با آغاز عملیات موصل احتمال بازگشت بیش از هزار تن از اعضای مالزیایی داعش به کشورشان وجود دارد، این کشور در حالت آماده باش قرار گرفته است.
خبرگزاری آناتولی گزارش داد هشام الدین حسین به خبرنگاران گفت: «اگر این عملیات موفقیت آمیز باشد، انتظار می رود عناصر مالزیایی داعش به کشور خود در آسیای جنوب شرقی بازگردند.»
وزارت دفاع مالزی به ارتش این کشور دستور داده است تا تحولات سوریه و عراق را به دقت زیر نظر داشته باشند.
حسین تاکید کرد: «ما نگران بازگشت شهروندان خود هستیم که به داعش پیوسته بودند و متاسفانه شمار آنها کم نیست.»
وی خواستار همکاری با اندونزی و فیلیپین در این زمینه شد. گزارش شده که هر سه کشور شهروندانی دارند که به داعش پیوسته اند.

استقبال مصر از عملیات موصل

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ ای از عملیات آزادسازی موصل ابراز خرسندی و برای حمایت از مردم و دولت عراق اعلام آمادگی کرد.
«احمد ابو زید» سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه ای در صفحه رسمی فیس بوک این وزارت خانه اعلام کرد که کشورش به طور کامل از مردم و دولت عراق در نبرد موصل حمایت می‌کند.
روزنامه الاهرام گزارش داد وزارت خارجه مصر ابراز امیدواری کرد که ارتش عراق بتواند این عملیات را با موفقیت به سرانجام برساند.
ابوزید گفت داعش و همه کسانی که از این گروه حمایت کرده یا از دیدگاه‌ های آن را پیروی می‌ کنند، نمی‌ توانند در برابر خواست و اراده مردمی که خواستار صلح هستند دوام بیاورند.

انتقال پول از موصل به الرقه با خودروهای یخچال دار

یک منبع محلی در استان نینوا گفت که کامیون های کوچک یخچال دار تحت حفاظت بسیار شدید اقدام به انتقال پول های کلان از مقرهای و بانک های داعش در موصل به مکانی نامعلوم کردند.

این منبع افزود که این کامیون های کوچک یخچال دار که به آنها در زبان محلی«برادات» گفته می شود اقدام به انتقال مبالغ کلانی از مراکز مالی داعش موسوم به بیت المال و نیز برخی از بانک هایی که داعش با آنها داخل موصل فعالیت می کند، کردند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت که اطلاعات اولیه نشان می دهد که کامیون ها تحت حفاظت بسیار شدید به مکانی نامعلوم منتقل شدند اما برخی نشانه ها حکایت از آن دارد که کامیون ها به سمت شهر «الرقه» در سوریه رفته اند.

غیرنظامیان از شهر خارج نشده اند

خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین گفت که تا کنون غیرنظامیان از شهر موصل به بیرون آن حرکت نکرده اند و کسی شاهد موج آوارگان نیست و عملیات نظامی در دشت نینوا تمرکز دارد.

پیشروی های چشمگیر در محورهای جنوب - شرق

دیلی تلگراف به نقل از یک مقام ارتش عراق گزارش داد به تروریست های داعش تا به این لحظه خسارت های گسترده ای وارد آمده و پیشروی های چشمگیری در محورهای جنوب - شرق صورت گرفته است.
تصاویری نیز منتشر شده که نشان می دهد دود غلیظی آسمان موصل را فرا گرفته است.

اتصال اینترنت و شبکه تلفن همراه
یک نیروی امنیتی عراقی به تلویزیون السومریه نیوز گفت که خدمات تلفن همراه و اینترنت که در موصل قطع شده بود، دوباره از سر گرفته شده است.
این منبع در استان نینوا همچنین اعلام کرد مقامات عراقی شماره های رایگانی را در اختیار شهروندان قرار داده اند تا در صورت دستیابی به اطلاعاتی، بلافاصله آن را با مقامات در میان بگذارند.

هشت حمله انتحاری داعش علیه نیروهای عراقی

داعش با انتشار خبری در خبرگزاری خود (اعماق) مدعی شد که حملات انتحاری علیه نیروهای طرفدار دولت در خارج از موصل انجام داده است.
در این خبر ادعا شده هشت حمله انتحاری نیروهای عراقی و پیشمرگه را هدف گرفته است.

پسر بارزانی زخمی شد

برخی منابع امنیتی اعلام کردند که پسر مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان زعراق در انفجاری در محور الخازر در شرق موصل زخمی شد.

این منابع افزودند که در این انفجار دو افسر کشته شدند.

درگیری داعشی ها بر سر پول بیت المال

یک منبع محلی در استان نینوا به سومریه نیوز گفت که درگیری شدیدی میان گردان موسوم به «العسره»و «پلییس اسلامی» وابسته به گروه داعش در اطراف مقر موسوم به «بیت المال» داعش در مرکز شهر موصل به وقوع پیوسته است.

این منبع افزود که 20 عنصر از پلیس اسلامی داعش با استفاده از پنج خودرو تلاش کردند که مقر اصلی بیت المال که تحت حفاظت عناصر موسوم به جیش العسره است و گردان نخبه در گروه داعش به شمار می رود که زیرا نظر مستقیم »ابوبکر البغدادی«رهبر داعش است ، حمله کنند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود در ادامه گفت که پلیس داعش با العسره به شدت درگیر شد تا باقی مانده پول داخل مقر بیت المال را از آن خود کند.

وی تاکید کرد که درگیری ها همچنان ادامه دارد و برخی خیابان های اصلی بسته و عناصر العسره به شکل گسترده در همه چهاره راه ها مستقر شده اند.

اردوغان: به رغم خواسته همه وارد عملیات موصل می شویم


«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: «به ما می‌ گویند در عملیات موصل شرکت نکنید! چطور ممکن است ما وارد موصل نشویم؟! چه بخواهند و چه نخواهند ما به عنوان بخشی از ائتلاف در عملیات موصل حضور داریم.»
وی افزود: «اجازه نمی دهیم خشونت‌ های قومی - قبیله ‌ای در موصل رخ دهد.»


کشته شدن مسئول بخش امنیت جنوب موصل در گروه داعش

الحشد الشعبی(نیروهای مردمی) اعلام کرد که «احمد خطاب» یکی از رهبران گروه تروریستی داعش و مسئول امنیتی بخش جنوبی موصل در این گروه کشته شد.

البغدادی از بمباران جان سالم به در برد

یک منبع در استان «نینوا»ی عراق گفت که «ابوبکر البغدادی»رهبر گروه تروریستی داعش از یک حمله هوایی مرگبار به یک کاروان در نزدیکی منطقه «الغابات» در موصل جان سالم به در برد.

این منبع افزود که یکی از بارزترین رهبران «جیش العسره» و شماری از همراهانش در این بمباران کشته شدند.

این منبع افزود که «ابو موسی المغربی» یکی از موسسان جیش العسره در این بمباران کشته شد.

در این بمباران بیش از پنج خودروی که برخی نیز زره پوش بودند منهدم شدند.

حمله انتحاری داعش به خط مقدم پیشمرگه


خبرگزاری روداو فیلم ویدئویی را منتشر کرده که تلاش داعش برای حمله انتحاری به پیشمرگه ها در شرق موصل را نشان می دهد.
این ویدئو نشان می دهد یک خودروی بمب گذاری شده به سرعت به خط مقدم نیروهای پیشمرگه نزدیک و منفجر می شود.
گفته می شود این حمله خسارت جانی در پی نداشته است.

آتش سوزی در چاه های نفتی حمدانیه

خبرگزاری روداو ویدئویی را منتشر کرده که نشان می دهد چاه های نفتی در منطقه «الحمدانیه» دچار حریق شده است.
داعش پیشتر در ماه اوت نیز به این استراتژی به ویژه در اطراف شهرک «قیارة» متوسل شده بود.

درگیری های شدید


روزنامه دیلی تلگراف نوشت: درگیری های شدیدی در موصل در جریان است. دود غلیظی به هوا برخاسته و به گفته برخی شاهدان، عناصر داعش لاستیک هایی را در وسط خیابان ها به آتش کشیده اند.

هشدار مسعود بارزانی به مسئولان نظامی کُرد

«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق به وزارت پیشمرگه در دولت اقلیم دستور داد که تدابیر لازم علیه افراد و مسئولان نظامی از هر حزب و گروه سیاسی که باشند را در صورت رفتار و عملکرد به دور از ابعاد حزبی و به دور از روحیه میهنی را اتخاذ کرده و از جبهه های جنگ آنها را دور کنند.

بارزانی تاکید کرد که نیروهای پیشمرگه در نبرد بازپس گیری موصل در کنار ارتش عراق و در یک صف به دور از وابستگی های حزبی و بر اساس برنامه ای منسجم مشارکت می کنند.

تکذیب مشارکت افراد مسلح آموزش دیده توسط ترکیه

مشارکت افراد مسلحی که ترکیه آنها را آموزش داده است تکذیب شد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعلام کرد که یک منبع اطلاعاتی نظامی عراقی مشارکت افراد مسلح آموزش دیده ترکیه در عملیات آزادسازی موصل را تکذیب کرد.

پیش از این منابع خبری از مشارکت 1500 فرد مسلح آموزش دیده توسط ترکیه از مجموع سه هزار فرد مسلح در عملیات آزادی موصل خبر داده بودند.

الحشد الشعبی:نیروی زمینی ما هنوز حرکت به سمت موصل را آغاز نکرده است

فرماندهی الحشد الشعبی(نیروهای مردمی) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تحرک زمینی نیروهای الحشد الشعبی به سمت موصل هنوز آغاز نشده است.

در بیانیه فرماندهی الحشد الشعبی آمده است که حمله الحشد الشعبی به مواضع داعش با گلوله باران توپخانه ای و موشکی دقیق به مواضع داعش آغاز شده است.

فرار عناصر داعش به سوریه

عناصر گروه تروریستی داعش در قالب کاروان ها از موصل به سمت سوریه در حال فرار هستند اما هواپیماهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا آنها را بمباران نمی کنند.

«ریان الکلدان»دبیر کل جنبش«بابلیون» که یکی از گروه های الحشد الشعبی است گفت که صدها عنصر داعش از موصل به سمت سوریه در حال فرار هستند اما عجیب آن که هواپیماهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا آنها را بمباران نمی کنند.

الکلدان افزود که داعش داخل موصل در حالت آشفتگی و به هم ریختگی به سر می برد و مردم این شهر مکان حضور عناصر داعش را به نیروهای امنیتی اطلاع می دهند.

آتش زدن مراکز داعش در موصل

افراد ناشناس سه مرکز گروه تروریستی داعش در موصل را آتش زدند.

اعزام نیروهای ترکیه به مرزهای عراق

همزمان با آغاز عملیات آزادی شهر موصل ارتش ترکیه نیروهای تقویتی به مرزهای خود با عراق ازعام کرد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت که ارتش ترکیه نیروهای تقویتی به نزدیکی دو شهرک «شرناک»و «سلوبی»ترکیه در نزدیکی مرزهای این کشور با عراق اعزام کرده است.

حضور 1500 نیروی عراقی آموزش دیده توسط ترکیه


خبرگزاری رویترز گزارش داد: 1500 نیروی عراقی که از سوی ترکیه آموزش دیده شده اند، در عملیات آزادسازی موصل حضور دارند.
منابع ارتش ترکیه اعلام کردند: حدود نیمی از سه هزار نیروی نظامی که در اردوگاه «بعشیقه» در شمال عراق آموزش دیده اند، در این عملیات شرکت دارند و نیم دیگر، جزوه نیروهای ذخیره هستند.
در حال حاضر ارتش ترکیه در این عملیات حضور ندارد، اما تحولات آن به دقت توسط آنکارا دنبال می شود.
روز گذشته «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه برای حضور در این عملیات ابراز آمادگی کرد و گفت: «تحولات سوریه و عراق بر ترکیه تاثیر گذار است و آنکارا در صورت لزوم برای حضور در این عملیات آمادگی دارد.»

ادامه پیشروی در شرق موصل

نیروهای تیپ نهم ارتش عراق به بلندی های مشرف بر شهر «الحمدانیه»در شرق موصل رسیدند.

آزادی 10 روستا در شرق موصل

نیروهای امنیتی عراق 10 روستا را در شرق موصل در محور «الخازر»آزاد کرده و از عناصر داعش پاک سازی کردند.

مشارکت توپخانه ارتش فرانسه

توپخانه ارتش فرانسه برای نخستین بار در گلوله باران مواضع گروه تروریستی داعش در موصل شرکت کرد.

تدارک برای اسکان غیرنظامیان فراری

در نزدیکی های شهر موصل پنج اردوگاه بزرگ برای اسکان مردم و غیرنظامیان فراری از شهر موصل تدارک دیده شده و آماده میزبانی از آنها است.

شهر موصل در شمال عراق و در ساحل غربی رود دجله قرار دارد که از سال 2014 به اشغال داعش در آمد. این گروه تروریستی موصل را مرکز خود در عراق نامیده است. عراق تاکنون چندین شهر از جمله «الرمادی» و «فلوجه» را از دست نیروهای داعش خارج کرده است.

«صباح النعمان» سخنگوی نیروی مبارزه با تروریسم عراق گفت: «ما برای هر احتمالی آماده ایم. ما می دانیم که این آخرین ایستگاه برای داعش است و آنها جایی برای فرار ندارند. ما باید برای یک مبارزه بسیار دشوار آماده شویم.»

ناظران پیش بینی کرده اند عملیات بازپس گیری موصل دست کم هفته ها به طول انجامد.

مخفی شدن در تونل ها

گفته می شود تروریست ها در موصل به صورت دیوانه وار در حال آماده سازی نظامی در داخل موصل هستند و به طور موقت در حال فرار از خیابان ها و به احتمال زیاد انتقال به شبکه تونل های گسترده زیر زمینی خود هستند.

ذخیره مواد غذایی

ساکنان موصل مواد غذایی لازم را ذخیره کرده اند و شعارهای مقاومت بر روی دیوارها نوشته اند، در حالی که تروریست های داعش در این شهر در حال توسعه شبکه تونل های زیر زمینی خود برای فرار از حملات هستند.

فرار خانواده های داعشی ها و قطع اینترنت

ارتش آمریکا شمار تروریست های داعش در موصل را بین سه هزار تا شش هزار نفر برآورد کرده است. گفته می شود ده ها نفر از خانواده های عناصر داعش از موصل به «الرقه» در سوریه گریخته اند.

«واثق الحمدانی» فرمانده پلیس استان نینوا گفته است داعش در راستای منزوی کردن ساکنان موصل و دور نگه داشتن آنها از دنیای بیرون، اینترنت را به طور کامل در این شهر قطع کرد.

در اوایل این ماه داعش در موصل 58 تن را به اتهام تلاش برای شورش علیه این گروه در آب غرق کرده و اجسادشان را در گورهای دسته جمعی دفن کرد. در آن زمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که ساکنان موصل و برخی مسئولان امنیتی عراق اعلام کردند که گروه تروریستی داعش شورش را که یکی از فرماندهانش در شهر موصل برنامه‌ ریزی کرده بود، خنثی کرد.

دستور داعش به عقب نشینی

یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد که داعش شب گذشته از طریق بلندگوهای یک مسجد در موصل خواست که از این شهر به ویژه غرب آن خارج شوند. بر اساس این گزارش، داعش اعلام کرد که به خاطر پیدایش نفاق در موصل، این دستور عقب ‌نشینی را صادر کرده است.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا پشتیبانی هوایی این عملیات را بر عهده دارد.

پیام آمریکا

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در بیانیه ای که یکشنبه شب منتشر شد، گفت «لحظه تعیین کننده ای» در تلاش ها برای شکست داعش آغاز شده است.

کارتر افزود:‌ «ما اطمینان داریم که شرکای عراقی مان بر دشمن مشترک مان غلبه می شوند و شهر موصل و باقی عراقی ها از دست وحشیگری داعش آزاد خواهند شد.»

آغاز حملات توپخانه ای و ورود تانک ها به شهر


سی ان ان گزارش داده است حملات توپخانه ای آغاز شده و اکنون تانک ها در حال ورود به این شهر هستند.
سازمان ملل «نگرانی جدی» خود را در مورد سلامت 1.5 میلیون ساکن در این شهر اعلام کرده است.
آزادی این شهر، شکست کامل داعش در عراق به شمار می رود.

پیام العبادی

اکنون پس از ماه ها تدارک، نبرد دولت عراق برای پس گرفتن موصل در نهایت آغاز شده است. در ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق از آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی شهر موصل خبر داد.

العبادی در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: «زمان پیروزی فرا رسیده و عملیات آزادسازی موصل آغاز شده است.»

وی سپس ساکنان شهر موصل را خطاب قرار داد و گفت: «امروز من آغاز این عملیات پیروزمندانه برای آزادسازی شما از خشونت و تروریسم داعش را اعلام می‌ کنم.»

نخست ‎‏وزیر عراق افزود که ارتش عراق فرماندهی این عملیات را برعهده دارد و نیروی پلیس ملی از آن پشتیبانی خواهد کرد.

آن دسته از نیروها برای ورود به این شهر که مردم آن هفته ها است در انتظار پایان دادن به حکومت استبدادی خشن داعش هستند، مبارزه خواهند کرد. در میان آنها پناهندگانی هستند که در هفته های اخیر موفق به فرار از چنگال داعشی ها شده اند.

خارج شدن از موصل به اقدامی دشوار و خطرناک تبدیل شده بود: کسانی که گرفتار می شدند میلیون ها دینار جریمه می شدند؛ مگر اینکه آنها از اعضای سابق ارتش عراق و یا پلیس می بودند، که در این صورت آنها گردن زده می شدند.

موصل دومین شهر بزرگ عراق و بزرگترین شهری است که در اختیار نیروهای داعش است. عملیات آزاد سازی موصل در حالی آغاز شد که هفته پیش ائتلاف به رهبری آمریکا حملات هوایی به این شهر را افزایش داده بود. در یک هفته اخیر 50 حمله هوایی علیه مواضع داعش در موصل و اطراف آن صورت گرفت.

نقشه راه آزادسازی موصل

شهر موصل در شمال عراق و در ساحل غربی رود دجله قرار دارد که از سال 2014 به اشغال داعش در آمد. این گروه تروریستی موصل را مرکز خود در عراق نامیده است. عراق تاکنون چندین شهر از جمله «الرمادی» و «فلوجه» را از دست نیروهای داعش خارج کرده است.

«صباح النعمان» سخنگوی نیروی مبارزه با تروریسم عراق گفت: «ما برای هر احتمالی آماده ایم. ما می دانیم که این آخرین ایستگاه برای داعش است و آنها جایی برای فرار ندارند. ما باید برای یک مبارزه بسیار دشوار آماده شویم.»

ناظران پیش بینی کرده اند عملیات بازپس گیری موصل دست کم هفته ها به طول انجامد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.