حمیدرضا لشکری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: باز هم تنها مأمن شهروندان عزیزمان، دل طبیعت است و سیزده بدر را باید برای میمنت و مبارکی سال نو در کنار رودخانه ، دشت و کوه بسر ببریم ولی آیا زخم هایی که هر ساله از این روز که روز طبیعت نام نهاده شده و بر تن طبیعت می ماند قابل درمان است؟
وی با بیان اینکه امسال چه کنیم که کمترین آسیب را به طبیعت زیبای اطراف شهرمان برسانیم، اظهار داشت: از ابتدا، مسیر و محل اسکان را مشخص کنیم تا آلودگی بیشتر به خورد طبیعت و هوای دلنشین آن ندهیم و اگر قرار است طبخی انجام دهیم حتما زغال و هیزم تهیه کنیم.
وی ادامه داد: در انتخاب محل اسکان سعی کنیم پوشش گیاهی را از بین نبریم و در پوشش های خالی از گونه های گیاهی زیر انداز پهن کنیم و به درختان اطراف آسیب نزنیم زیرا آن ها بعد از فصل خزان که ضعیف هم شده اند نیاز به مراقبت دارند، پس زیر آن ها آتش روشن نکنیم.
لشکری با تاکید بر اینکه از درختان برای تاب درست کردن استفاده نکنیم، گفت:‌ نه تنها زباله خود را در طبیعت جا نگذاریم بلکه برای فرهنگ سازی زباله جا مانده از دیگران را نیز در حد توان با رعایت نکات بهداشتی جمع آوری کنیم، پس سیزده بدر میتواند کلاس درس طبیعت گردی برای آینده سازانی باشد در کنار ما هستند و رفتار ما را زیر نظر دارند.

**ماهی های قرمز را در منابع آبی استان رها نکنید
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج همچنین از هموطنان خواست تا از رهاسازی ماهیان قرمز سفره هفت سین خود در منابع آبی استان جدا خودداری کنند.
وی در ادامه ی توصیه های خود به مناسبت 13 فروردین- روز طبیعت، گفت: هموطنان ما پس از پایان تعطیلات نوروزی به گمان اینکه رهاسازی ماهیان قرمز درون رودخانه ها و سدها کاری پسندیده است، این اقدام را انجام می دهند ولی بایستی از انجام این عمل به ظاهر خیرخواهانه خودداری کنند.
وی اظهار داشت: ماهیان قرمز به صورت بالقوه برای آبزیان بومی استان خطرآفرین هستند زیرا ماهیان قرمز، گونه ای غیربومی هستند و می توانند با گونه های بومی ساکن رودخانه ها و سدهای استان به خصوص رودخانه و سد کرج بر سر منابع به رقابت بپردازند و منجر به حذف گونه های بومی از زیست گاه های طبیعی خود شوند.
لشکری گفت: ماهیان قرمز گونه ای مقاوم هستند که سریع تکثیر می یابند و با شرایط محیطی خود را وفق می دهند و احتمال وجود بعضی از بیماری ها در این گونه آبزی وجود دارد که منجر به انتشار آن در منابع آبی می شود.

**زباله ها را به مناطق تعبیه شده انتقال دهید
وی در ادامه با اشاره به اینکه هموطنان و همشهریان در روز 13 فروردین زباله ی زیادی را تولید می کنند، گفت: از این افراد می خواهیم تا زباله هایی را که تولید می کنند در محل اقامت خود رها نکنند و آن ها را به محیط های شهری و روستائی که محل تخلیه زباله پیش بینی شده است، انتقال دهند.
لشکری در ادامه با اشاره به اینکه 20 محیط بان در منطقه حفاظت شده جنوبی فعال هستند، بیان داشت: این افراد به صورت شبانه روزی برای حفظ محیط زیست گشت دارند ضمن اینکه ضمن گشت های مداوم به مسافران اطلاع رسانی های مناسب را به خصوص به دلیل وجود بارندگی ها و سیلابی شدن رودخانه ها انجام می دهند.
وی اضافه کرد: همچنین در مسیرها همچون محور کرج- چالوس و اتوبان تهران- کرج و کرج- قزوین، توقف گاه ها و پمپ بنزین ها بنرهایی با موضوع حفظ محیط زیست و جلوگیری از ریختن زباله ها در محورها برای اطلاع هموطنان نصب شد.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.