دکتر ناصر جمالی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این سیستم موسوم به «میکروچیت» در واقع یک تراشه الکترونیکی است که مشخصات ووضعیت جسمی است مانند نام ، نژاد ، واکسن، بیماری و دیگر مشخصه ها در آن ثبت شده و جایگزین نشانه گذاری پوستی است.
وی ادامه داد: از طریق این سیستم وضعیت جسمی ، موقعیت جغرافیایی زیست حیوان و سایر اطلاعات به صورت مکانیزه و هوشمند رصد و بررسی می شود.
«فناوری میکروچیپ یک تراشه الکترونیک برای شناسایی دام های کوچک و بزرگ است که به وسیله یک تفنگ مخصوص زیر پوست حیوان قرار می گیرد که در اسب زیر یال حیوان به صورت مادام العمر بارگذاری می شود».
جمالی گفت: فناوری میکروچیپ کامل ترین و جامع ترین اطلاعات و آمار را از وضعیت اسب ارائه می کند و به طور کلی با بهره گیری از این سیستم وضعیت مالکیت و جابه جایی اسب ها از زمان تولد تا انتهای عمر، نژاد، رنگ، سن و... مشخص می شود و اطلاعات مربوطه نیز به سهولت در اختیار کاربران مجاز قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه استفاده از میکروچیپ برای تمام باشگاه ها و واحدهای پرورش اسب در ساوجبلاغ اجباری شده است، افزود: اقدام لازم در زمینه صدور کارت بهداشتی عکس دار، شماره میکروچیپ، زمان انجام واکسیناسیون، تست مشمشه و درج سایر عملیات بهداشتی مورد نیاز واحدهای پرورش اسب ساوجبلاغ در حال انجام است.
جمالی به دیگر مزایای استفاده از میکروچیپ اشاره کرد و اظهار داشت: پیشاز این برای شناسایی و کدگذاری اسب ها از داغ گذاری پوست حیوان استفاده می شد اما استفاده از تراشه و میکروچیپ لاوه بر اینکه بر زیبایی اسب اثرنامطلوبی نمی گذارد بلکه اسب ها در هرجایی قابل ردگیری و شناسایی هستند.
شهرستان ساوجبلاغ پس از استان گلستان مقام دوم نگهداری و پرورش اسب را در کشور دارا به خود اختصاص داده وهمه ساله جشنواره های ملی زیبایی وسوارکاری در این شهرستان برگزار می شود.
این شهرستان حدود 80 باشگاه سوارکاری و واحدهای پرورش اسب دارد که حدود 50 باشگاه به صورت مجاز و زیر نظر دامپزشکی فعالیت می کنند و مابقی واحدها زیرنظر جهاد کشاورزی فعال هستند.
دراین واحدهای پرورشی و باشگاه ها حدود 2 هزار راس اسب از نژادهای مختلف همچون اسبچه خزر، پونی، ترکمن، عرب، کرد، تروبرد، فریزین و... نگهداری می شوند.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.