پرویز گرشاسبی روز شنبه با حضور در دفتر ایرنا در آذربایجان غربی و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح های آبخیزداری از جمله عوامل مهم در بهبود روند ذخیره سازی آب های سطحی و زیرزمینی و کاهش مشکلات و حوادثی نظیر سیل به شمار می رود اما در دهه های گذشته توجه زیادی به آن نشده است.
وی اضافه کرد: با رویکرد دولت یازدهم در توجه به حفظ محیط زیست، اقدامات خوبی در راستای اجرای طرح های آبخیزداری انجام شده که نتایج بسیار خوبی نیز در برداشته است.
وی با اشاره به سیل اخیر استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این سیل نیز مناطقی که طرح های آبخیزداری در آنها اجرا شده بود، دچار حادثه بسیار کمتری شد ولی در مناطقی که اقدامی در خصوص آبخیزداری انجام نشده بود، حوادث زیادی اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم، طرح های آبخیزداری در سه میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی در سطح کشور در قالب طرح های برنامه پنجم توسعه به اجرا درآمد اما همچنان با اهداف تعیین شده فاصله زیادی وجود دارد.
معاون امور آبخیزداری و بیابان زدایی سازمان امور جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای افزایش توجه به موضوع آبخیزداری بیان کرد: در سال های اخیر از توان خیران در هشت استان کشور برای اجرای طرح های آبخیزداری استفاده شده و در استان های دیگر نیز در ماه های آینده اجرا می شود.
گرشاسبی گفت: تنها در سال گذشته 270 میلیارد ریال توسط خیران در اجرای طرح های آبخیزداری سرمایه گذاری شد که رقم بسیار مناسبی در این خصوص به شمار می رود.
وی یکی دیگر از طرح های انگیزشی در راستای توجه بیشتر به موضوع آبخیزداری را راه اندازی موزه آبخیزداری عنوان کرد و افزود: این موزه در شهر مشهد راه اندازی شود.
وی اضافه کرد: آبخیزداری در کشور ما سابقه ای 800 ساله دارد ولی آبخیزداری نوین و علمی در نیم قرن گذشته در کشور راه اندازی شده که این امر نشان دهنده سابقه طولانی توجه مردم ایران به حفاظت از آب و خاک دارد.
وی یکی از راهکارهای بهبود وضعیت آبخیزداری در کشور را اجرای برنامه های آگاه سازی و تبلیغی دانست و اظهار کرد: این امر می تواند با همراهی رسانه ها، سازمان های مردم نهاد، دستگاه های دولتی مرتبط و جوامع مدنی به انجام برسد ولی تاکنون در این خصوص برنامه ریزی خوبی انجام نشده است. به گزارش ایرنا، آبخیزداری علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌های لازم برای مدیریت منابع حوضه ‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است.
طراحی و مدیریت حوضه به منظور حفاظت و استفاده صحیح و پایدار از منابع طبیعی با توجه ویژه به منابع آب و خاک از جمله عناصر آبخیزداری به شمار می رود.
طبق برخی اظهارات کارشناسان با اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری می‌توان 500 مترمکعب آب جدید تولید و از 6.5 تن فرسایش خاک و رسوب جلوگیری کرد؛ رسوب خاک از جمله مشکلات سدها به شمار می رود.
2093/3072 ** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.