احمد پادیاب عصر دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه نیشکر و محصولات فرآورده آن کاملا ارگانیک است، اظهار داشت : کشت این محصول در نیمه اول اردیبهشت در روستاهای میانده ، قاضده ، کلسر چمثقال و ... آغاز و نیمه دوم آذرماه برداشت می شود.
وی افزود : سالانه 75 نفر از بهره برداران نیشکر در این شهرستان 25 تن نیشکر و فرآورده های آن همچون شیره ، دوشاب ، کف و شکر سیاه را به بازار مصرف عرضه می کنند .
وی ادامه داد: به هفت نفر از نیشکرکاران نیز برای تجهیز کارگاه نیشکر پزی در این شهرستان 700 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است .
مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا همچنین از آغاز برداشت زردک (هویچ محلی ) در این شهرستان خبر داد و گفت : برداشت هویچ محلی که به آن زردک و یا گزر هم گفته می شود، در بیش از 10 هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است .
وی افزود : پیش بینی می شود 110 بهره بردار هویچ در این شهرستان بتوانند 30 تن محصول برداشت کنند .
به گزارش ایرنا ، کاشت محصولات پاییزه همچون نیشکر و هویچ محلی بیش از 120 سال است که در این شهرستان مرسوم است و باید گفت در مراحل کاشت ، داشت و برداشت نیشکر از هیچگونه کود و سم شیمیایی استفاده نمی شود و شکر سیاه برخلاف نامش، طلایی است و در قدیم بخاطر اینکه بر روی هیزم و آتش پخته می شد، رنگ سیاه داشت که امروزه به سبب آنکه یک محصول کاملا ارگانیک و دارای خواص طبی است، بازار پسندی خوبی دارد و به عنوان سوغات محلی شهرستان صومعه سرا شناخته می شود.
شهرستان صومعه سرا با وسعتی حدود 564 کیلومتر مربع از سه بخش مرکزی ، تولمات و گوراب زرمیخ با دارا بودن بیش از 140 هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری غرب گیلان واقع است.
خبرنگار:فرزاد حسن پور**انتشاردهنده:کبیری
7292/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.