استاندار کرمانشاه 24 تیر در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور برگزار شد، از طولانی شدن روند تهیه طرح آمایش استان انتقاد کرد و گفت: با وجود اختصاص 13 میلیارد ریال اعتبار، این طرح هنوز به تصویب نرسیده است.
هوشنگ بازوند گفت: سازمان برنامه و بودجه در نامه ای به استانداری اعلام کرده که طرح آمایش در استان کرمانشاه اجرا نشده و این جای تاسف دارد.
بابک دین پرست، معاون اقتصادی وزیر کشور هم در این جلسه خواستار تصویب سریعتر طرح آمایش کرمانشاه شد و گفت: این طرح در توسعه استان نقش موثری دارد.
پیش از این هم انتقاداتی درباره زمان‌بر و هزینه‌بر بودن طرح آمایش استان کرمانشاه از سوی برخی از مدیران و نمایندگان استان در مجلس بیان شده بود اما رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه با تشریح جزئیات تهیه این طرح، از اتمام آن در موعد مقرر خبر داد.

** طرح آمایش در نوبت تایید نهایی است
طهمورث الیاسی بختیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و ایسنا توضیح داد: بر مبنای شرح خدماتی که برای تهیه طرح آمایش استان ها در دولت هفتم و هشتم تدوین شد، در دولت دهم قراردادی 6 میلیارد و 500 میلیون ریالی با دانشگاه تربیت مدرس سپس دانشگاه امیرکبیر برای تهیه طرح آمایش استان کرمانشاه منعقد شد که هیچ کدام به نتیجه نرسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه افزود: بر مبنای همین شرح خدمات حدود 13 استان موفق شدند تا سال 1393 سند آمایش خود را با هزینه ای بین 6 تا 40 میلیارد ریال تهیه و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کنند.
الیاسی با اشاره به تدوین ضوابط ملی آمایش در سال 93 گفت: پس از تدوین این ضوابط مقرر شد که طرح آمایش استان ها بر مبنای آن تهیه شود که ما در همین راستا موافقت نامه‌ای با دانشگاه رازی برای تهیه طرح آمایش استان کرمانشاه به مبلغ 13 میلیارد ریال منعقد کردیم.
او اظهار داشت: با وجود ضعف ها و ایراداتی که در کار بود با همکاری صاحب نظرانی از تهران کار تهیه سند را در 2 مرحله پیش بردیم که مرحله نخست آن با عنوان 'شناخت و تهیه سند' در بهمن 96 تکمیل شد و به تصویب کارگروه آمایش و محیط زیست و شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمانشاه رسید.
مرحله دوم طرح آمایش استان کرمانشاه به 'برنامه ریزی، سیاست گذاری و آینده نگری' اختصاص داشت که به گفته الیاسی آن هم در اردیبهشت 97 در کارگروه آمایش و محیط زیست و شورای برنامه ریزی استان با 18 رای مثبت و هشت رای منفی تصویب شد در آخرین روز همین ماه برای تصویب نهایی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد و اکنون در نوبت بررسی است.
او تاکید کرد که گام بعدی، تدوین سند استانی و ملی سرزمین طبق قانون برنامه ششم توسعه است که در سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می شود.
به گفته الیاسی، سند آمایش استان کرمانشاه جایگاه و مطالبات استان را در سطح ملی مشخص می کند.

** زمان و هزینه طرح زیاد نبوده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه در پاسخ به انتقاداتی که در باره هزینه تهیه این سند شده، گفت: از 13 میلیارد ریالی که برای تهیه این سند پرداخت شده پنج میلیارد ریال سهم دانشگاه رازی و هشت میلیارد ریال هم به عنوان حق الزحمه به عوامل اجرایی کار داده شده که رقم زیادی نیست.
به گفته الیاسی، طرح سند آمایش استان کرمانشاه 36 جلد و 10 هزار صفحه است که حدود 100 نفر از دانشگاهیان استان از سال 93 تا 97 درگیر تهیه آن بوده اند.
او همچنین زمان‌بر بودن تهیه سند آمایش استان کرمانشاه را طبیعی دانست و گفت: به عنوان نمونه طرح آمایش استان اصفهان از سال 1385 تا سال 93 به طول انجامید و حدود 40 میلیارد ریال هزینه آن شد.

** اگر نقدی وارد باشد، اصلاح می کنیم
یکی دیگر از انتقاداتی که به طرح آمایش استان کرمانشاه شده است، در باره محتوای آن است.
به عنوان نمونه معاون وقت امور اقتصادی استانداری کرمانشاه 31 اردیبهشت 97 گفت: طرح آمایش استان ناقص است و در بسیاری از موارد نیاز به اصلاح دارد.
به اعتقاد وی، مدلی که در طرح آمایش استان آمده است با ظرفیت های شهرستان ها همخوانی چندانی ندارد و نیز برنامه های پژوهشی، فنی و حرفه ای و علمی در آن در نظر گرفته نشده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه در واکنش به این نقدها گفت: ما تمام مستندات و جزئیات سند آمایش استان را 2 بار برای برخی از مسئولان استانی ارسال کردیم اما دریغ از یک خط جواب و پیشنهاد.
او با بیان اینکه وارد کردن نقد به طرح 10 هزار صفحه ای آمایش استان نیازمند مطالعه و کار کارشناسی است، در عین حال تأکید کرد: اگر نقدهای علمی بر این سند ارائه شود ما آن را اصلاح می کنیم.

** جایگاه سند توسعه شهرستان‌ها کجاست؟
یکی دیگر از ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد، درباره 'سند توسعه شهرستان ها' است که در زمان استانداری اسدالله رازانی (94 تا 96) حدود یک سال زمان صرف تهیه آن شد.
اکنون این سوال مطرح است که جایگاه سند توسعه و اهمیت آن در تصمیم گیری ها با وجود طرح آمایش چیست و آیا سند توسعه نقشی در تصمیم گیری های مدیران دارد یا تهیه آن اقدامی بی اثر بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه در این باره گفت: سند آمایش استان راهبردی بلند مدت است که چشم انداز 20 ساله دارد و در قالب برنامه های پنج ساله تنظیم می‌شود اما سند توسعه شهرستان ها زیرمجموعه طرح آمایش است و عمر بیش از سه ساله ندارد.
الیاسی با بیان اینکه سند توسعه هم اکنون مبنای کار کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان های استان است، گفت: در این سند وضع موجود، ظرفیت ها، چالش ها، چشم اندازها و محورهای توسعه شهرستان های استان مشخص شده و برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های مدیران شهرستان ها بر مبنای این سند صورت می گیرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: طبق این سند برای تحقق اهداف توسعه در سطح شهرستان های استان کرمانشاه به 720 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه دارای 14 شهرستان و 2 هزار و 622 روستا است که بیکاری، اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی از مهمترین معضلات آن است.
نرخ بیکاری این استان در سال 96، 21.6 درصد بوده که این رقم در بین جوانان 15 تا 29 ساله 37.4 درصد را نشان می دهد.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.