اردشیر پورحبیبی، روز پنجشنبه در جریان بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی از طرح توسعه باغات استان افزود: این طرح هم اکنون پیشرفت بسیار خوبی داشته و در این مجتمع ها از بهترین نوع نهال و در صورت نیاز از نهال های وارداتی استفاده می شود.
به گفته وی، یک کشاورز گندم کار در بهترین حالت ممکن از یک هکتار زمین دیم خود هفت میلیون ریال برداشت می کند، در صورت احداث باغ می تواند در هر یک هکتار به صورت میانگین بیش از 100 میلیون ریال درآمد کسب کند.
وی ادامه داد: با توجه به مطالعات خاک شناسی صورت گرفته و آب و هوای خاص منطقه، زمین های این مجتمع مستعد درخت گردو می باشد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در بازدید از احداث باغت دیم در اراضی شیب دار هم افزود: احداث باغ برای استان در این اراضی برای پنج هزار هکتار مصوب شده که امسال یک هزار هکتار از این باغات احداث شده است.
وی گفت: برنامه ریزی لازم برای احداث سه هزار هکتار دیگر در استان صورت گرفته و اکثر زمین های مستعد شناسائی شده است.
وی ادامه داد: در طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار نهال ریشه دار به صورت رایگان در اختیار متقاضی قرار می گیرد و باغات زیر نظر کارشناسان و مهندسین سازمان جهاد کشاورزی نظارت می شود.
کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و 110 هزار هکتار از اراضی به صورت آبی کشت می شود.
باغات کردستان نیز از اراضی آبی سهم 40 هزار هکتار دارند که سالانه بیش از 320 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
میزان کل برداشت محصولات باغی و زراعی کردستان سالانه حدود 2 میلیون تن است.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/ ** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.