به گزارش خبرنگار ایرنا محمد فرید سپری روز دوشنبه در جلسه کارگروه هماهنگی اجرای طرح ایکاردا در سنندج افزود: کاشت مستقیم، حفظ بقایا، رعایت تناوب، تغذیه مناسب و مبارزه با علف هرز، به طور قطع پایداری تولید را در پی خواهد داشت.
به گفته وی، با توجه به انجام طرح ایکاردا در جوامع توسعه یافته، کشاورزی حفاظتی، تنها نسخه رفع کننده مشکلات بخش کشاورزی است.
وی به اجرای طرح ایکاردا در سطح استان اشاره و اظهار کرد: پیش بینی می شود تا پایان پنج سال اجرای برنامه ایکاردا، 384 هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش این طرح قرار گیرد.
سپری به تولید سالانه 600 هزار تُن غلات در استان اشاره کرد و گفت: سالانه 6 هزار و 500 میلیارد ریال گندم وارد کردستان می شود که بدون شک با اجرای طرح ایکاردا، واردات این محصول کاهشی معنادار پیدا می کند و 25 درصد تولیدات کشاورزی افزایش خواهد یافت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه 90 درصد از اراضی استان دیم است اضافه کرد: حدود 75 درصد از این اراضی زیر کشت غلات است که اگر به سبک کاشت کنونی پیش برویم بدون شک با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
سپری اظهار کرد: کردستان، چهارمین استانی است که به عنوان پایلوت اجرای طرح ایکاردا انتخاب شده و در دستور کار جهاد کشاورزی این استان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که نسبت به پتانسیل استان، عقب هستیم ادامه داد: عزمی ملی برای اجرای طرح ایکاردا وجود دارد که امیدواریم این اتفاق در کردستان نیز بیفتد.
او به اعزام کارشناسان و کشاورزان استان به خارج از کشور، برای آشنایی با اجرای این طرح در مناطق مختلف جهان اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروژه، امنیت غذایی استان انسجام می یابد و تولیدات کشاوری رونق می گیرد.
سپری به تغییرات آب و هوایی استان در سال های گذشته پرداخت و گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، از 52 سال پیش تاکنون، هر ساله 3،5 میلیمتر کاهش بارندگی در کردستان اتفاق افتاده که در مجموع طی این مدت، 184 میلیمتر کاهش بارندگی در ایستگاه هواشناسی سینوپتیک سنندج ثبت شده است.
وی با بیان اینکه طبق گزارش ایستگاه سینوپتیک هواشناسی سنندج، هرساله سه صدم درصد درجه سانتیگراد، هوا گرمتر شده است اضافه کرد: طبق این تحقیق، در مجموع طی 52 سال گذشته، حدود 2 درجه سانتیگراد دمای هوای استان افزایش یافته است.

** سال آینده بیش از 13 هزار هکتار از اراضی گندم منطقه سرد کردستان، زیرپوشش پروژه مزارع نمایشی قرار می گیرد
مدیر پروژه ایکاردا در استان کردستان هم با اشاره به اینکه سال آینده هزار و 600 هکتار از اراضی گندم منطقه معتدل سرد استان، تحت پوشش پروژه مزارع نمایشی قرار می گیرد افزود: 13 هزار و 500 هکتار از اراضی گندم منطقه سرد کردستان نیز زیر پوشش این پروژه، واقع می شود.
ابراهیم روحی به تحت پوشش قرار گرفتن 500 هکتار از اراضی زیرکشت جو منطقه سرد استان در قالب پروژه مزارع نمایشی اشاره و اظهار کرد: در قالب این طرح، 50 هکتار از اراضی جو منطقه معتدل سرد کردستان نیز، جزو سطح اجرای این پروژه قرار خواهد گرفت.
او با بیان اینکه هزار و 500 هکتار از اراضی نخود در مناطق سرد و 600 هکتار از این اراضی در منطقه معتدل سرد استان، از دیگر برنامه های این سازمان در راستای زیر پوشش قرار دادن مزارع نمایشی خواهد بود اضافه کرد: در مجموع، 17 هزار و 750 هکتار در سال آینده سطح پروژه مزارع نمایشی استان می شود.
روحی با اشاره به اینکه 2 هزار و 854 تن بذر برای اجرای این طرح نیاز است افزود: سال آینده، سطح زیرکشت مزارع نمایشی کردستان، 15 برابر می شود.
مدیر پروژه ایکاردا در کردستان به اجرای پروژه پلات فرم در حسین آباد و کامیاران در سال آینده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در پروژه پلات فرم حسین آباد، حدود 17 رقم کشت وجود دارد که این آمار در سال آینده به 11 رقم کاهش خواهد یافت.
روحی ادامه داد: در منطقه کامیاران نیز امسال 16 رقم کشت مستقیم صورت می گیرد که برای سال آینده پنج رقم کشت به آن اضافه خواهد شد.
وی افزود: در کشاورزی حفاظتی، کشت بدون شخم، تناوب و بقایا، سه رکن اساسی برای اجرای برنامه ایکاردو است.

** 42 کارشناس برای اجرای طرح ایکاردا به نیروهای خدمات جهاد کشاورزی کردستان اضافه می شود
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم با بیان اینکه هم اکنون 220 کارشناس در بخش خدمات مشغول به فعالیت هستند اضافه کرد: 42 کارشناس برای اجرای طرح ایکاردا به نیروهای خدمات این سازمان تزریق خواهد شد.
مصطفی جلیلی این طرح را بسیار مثبت ارزیابی و آن را از عوامل توسعه کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: آماده ایم همکاری لازم را برای اجرای این پروژه به کار گیریم.
وی به ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و افزود: این رقم در سال 85، 8،8 درصد بوده که در سال 95، به 13،1 درصد افزایش یافت و نشان از افزایش پنج درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی در 10 سال گذشته دارد.
برگزاری کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان مرتبط با طرح ایکاردا، خرید ادوات کشاورزی از سازمان توسط کشاورزان، استفاده از بذر مقاوم در مقابل بیماری و شرایط خشکسالی، جمع آوری اطلاعات و آمار صحیح از اراضی کشاورزی استان، واگذاری مسئولیت پروژه ایکاردا به مسئولان مرکزو ترغیب بخش خصوصی و کشاورزان برای خرید بذرکار، از جمله پیشنهادات کارشناسان و مسئولان حاضر در این جلسه بود.
طرح ایکاردا (ICARDA) با عنوان 'افزایش بهره‌وری نظام‌های تولیدی غلات‌ محور و افزایش بهره‌وری گندم و نظام‌های زراعی گندم بنیان در ایران' با سازمان‌های بین‌المللی ایکاردا (ICARDA) در افقی پنج ساله تا پایان سال زراعی 1400 اجرا می‌شود.
هدف از اجرای این طرح، افزایش 25 درصدی تولیدات کشاورزی در سطح کشور و استان است.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.