دراین مطلب آمده است: ورزش های همگانی از گذشته در استان مورد استقبال می گرفت و برگزاری همایش‌های پیاده روی در صبح های جمعه سبب می شد تا عده زیادی در این راهپیمایی چند کیلومتری حضور داشته باشند، اما پس از مدتی با تغییرات و نابسامانی های هیئت همگانی این رشته سیر نزولی داشت و جایگاه بالای خود در کشور را از دست داد و سرپرست های تعیین شده برای هیئت هم نتوانستند آن را به روزهای گذشته خود بازگردانند. پس از مدتی سرانجام مجمع انتخاباتی هیئت ورزش های همگانی برای مشخص شدن رئیس هیئت و سر و سامان گرفتن مجدد این رشته در استان برنامه ریزی شد و با حضور رئیس فدراسیون ورزش های همگانی این مجمع به روز برگزاری خود رسید اما از سه کاندیداتور برکرسی ریاست این هیئت امیر سرلشکر سرگزی به عنوان تنها کاندیداتور ریاست این ورزش در مجمع حاضر شد و در پایان با کسب حداکثر آرا توانست این کرسی را در اختیار بگیرد.
تنظیم سند توسعه ورزش همگانی
رئیس فدراسیون ورزش های همکانی در این مجمع گفت: ورزش های همگانی نقش مهمی در شاداب کردن و افزایش تحرک ورزشی مردم دارد، به همین دلیل برای توسعه این هیئت در کشور نشست هایی برگزار شد و سرانجام سند توسعه ورزش های همگانی تنظیم شد و قرار است طی روزهای آینده به استان ها و شهرستان ها ارسال شود تا هیئت ها بر اساس این سند برنامه هایشان را تنظیم کنند. «مجد داران» افزود: برای توسعه ورزش همگانی در قسمت بانوان وجود پارک های اختصاصی این قشر اهمیت زیادی دارد و این اهمیت سبب شد تا در شهرستان های مختلف برای بانوان پارک ایجاد شود، اما در سیستان و بلوچستان هنوز این اقدام اجرایی نشده است و در نشست با استاندار بر ایجاد این فضاها در استان تاکید شد که قرار است با تعامل شهرداری ها برای ایجاد آن اقدام شود. وی بیان کرد: علاوه بر پارک بانوان، وجود جاده سلامت هم بسیار مهم است و باید مکان یا جاده ای با شرایط خاص با مکان هایی برای استراحت ایجاد شود تا خانواده ها با حضور در جاده علاوه بر ورزش همگانی هنگام خستگی مکانی هم برای استراحت داشته باشند، این موضوع هم در دیدار با استاندار مطرح شد.
اجرای 14 طرح تحول در استان
وی افزود: برای توسعه ورزش های همگانی در استان ها اجرای 14 طرح تحول اجباری شده و این طرح به روئسای هیئت های ورزشی ابلاغ و از طریق آنان به شهرستان ها اعلام می شود، در همه نقاط سیستان و بلوچستان هم این اقدام انجام می شود تا این هیئت دوباره به جایگاه واقعی خود در کشور برسد. به گفته وی، مدتی پیش به همراه مدیرکل سابق ورزش و جوانان از دهکده المپیک بازدیدی انجام و مقرر شد ساختمانی مناسب در این مکان به هیئت ورزش های همگانی اختصاص یابد تا دفتر هیئت استان به مکانی برای هماهنگی و برگزاری رشته های ورزشی همگانی تبدیل شود اما هنوز این دفتر واگذار نشده و نیاز است اداره کل ورزش و جوانان در این حوزه همکاری لازم را داشته باشد. وی گفت: باید برای توسعه ورزش تمرکز را بر اولویت های تعیین شده و برنامه ریزی های تدوین شده گذاشت و همه افکار را بر سند تحول توسعه ورزش متمرکز و با دستگاه ها و افراد مختلف برای رسیدن به اهداف تعامل داشت، چرا که این سبب ارتقای ورزش در استان می شود.
برگزاری دوره های رایگان و هدیه رئیس هیئت
رئیس فدراسیون ورزش های همگانی گفت: فدارسیون آمادگی دارد در رشته های مختلف برای استان دوره آموزشی برگزار کند و قهرمانان استان هم به طور رایگان در دوره های آموزشی شرکت داده می شوند، اما همه این اقدام‌ها در صورتی انجام می شود که اداره کل ورزش و جوانان نسبت به واگذاری مکانی مناسب در دهکده المپیک اقدام کند. وی بیان کرد: به مناسبت انتخاب رئیس جدید هیئت استان دو میلیون تومان برای داوران به حساب هیئت واریز خواهد شد و 10 میلیون تومان هم برای برطرف کردن نیازهای هیئت به استان تخصیص می یابد و در کنار آن بسته 10 میلیونی وسایل ورزشی برای سیستان و بلوچستان خریداری و ارسال می شود تا برای برگزاری مسابقات مشکلی وجود نداشته باشد.
آحاد مردم در ورزش دخیل شوند
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان هم گفت: نگاه وزارت ورزش و جوانان به ورزش همگانی در درجه اول اهمیت هاست و در اولویت قرار دارد تا آحاد مردم را در ورزش دخیل شوند و شور و سلامت در کشور افزایش یابد. «محمود رضا امیاری» افزود: استان طی سال های اخیر در حوزه ورزش های همگانی اقدام هایی انجام داده است و سکان هدایت این هیئت به رئیس جدید آن رسید که باید تیمی فعال و قوی بچیند و از همه امکانات در هر دو قسمت آقایان و بانوان استفاده کند. به گفته وی، رئیس هیئت از طریق ارتباط با رسانه ها و انعکاس اخبار و فعالیت ها برای ورزش تبلیغ کند و سبب جذب بیشتر مردم به سمت ورزش شود.
عملکرد ضعیف هیئت ورزش های همکانی در سال گذشته
معاون ورزش قهرمانی استان نیز گفت: هیئت ورزش های همگانی در سال های گذشته عملکرد خوبی داشته و توانسته است به موفقیت های خوبی هم دست یابد اما در سال 96 این هیئت چندان خوب عمل نکرد و در همه شاخص های ورزشی به جز بیمه ورزشکاران جایگاه خود در کشور را از داست داد و در پایین ترین رده کشور قرار گرفت. «ادهم کرد» افزود: در سال 95 این هیئت 64 همایش پیاده‌روی برگزار کرد و در کشور جزو پنج استان اول قرار گرفت اما در سال 96 فقط سه همایش برگزار کرده و عملکرد آن کاهش شدیدی داشته است و در برگزاری برنامه های ورزشی و توسعه ورزش های همگانی در سال 95 این هیئت 203 برنامه اجرا کرد اما در سال گذشته به 103 مورد رسید. در حوزه جشنواره های ورزشی هم این هیئت در سال 95 به 48 مورد رسید اما در سال 96 فقط سه مورد بود در ورزش کارکنان نیز این هیئت در سال 95 توانست پنج برنامه برگزار کند اما در سال 96 برنامه ای اجرا نشد و در کلاس های مربیگری در سال 95 توانست 12 کلاس برگزار کند اما سال گذشته فقط چهار کلاس برگزار شد. وی ادامه داد: این هیئت در سال 96 فقط در قسمت بیمه های ورزشی رشد داشت و توانست هشت هزار و 37 نفر را بیمه کند که این میزان در سال 95، شش هزار و 442 ورزشکار بیمه شد اما این هیئت در سال 95 در حوزه توسعه ورزش همگانی هیئت اول بود اما در سال 96 میان 53 هیئت که فعال نیست این هیئت در جایگاه 46 ایستاد. به گفته وی، سیستان و بلوچستان بعد از اصفهان و کرمان با 19 شهرستان بیشترین شهرستان را دارد و می توان با کمک از ظرفیت اداره کل ورزش و جوانان، استانداری و فدراسیون در دو حوزه آقایان و بانوان این ورزش را در استان گسترش داد. طبق آمار به دست آمده در استان در سال 93 ،27 هزار ورزشکار بیمه ورزشی شدند و در سال 96 این تعداد به بیش از 40 هزار نفر رسید، میانگین این آمار نشان می دهد از میان دو میلیون و 600 هزار نفر جمعیت استان از هر 121 نفر فقط یک نفر ورزش می کند که این چندان شایسته استان نیست.
شروع تحول از بلوچستان
رئیس جدید هیئت ورزش های همگانی استان هم گفت: در جنوب استان استعداهای ورزشی فراوانی وجود دارند که به دلایلی شناسایی نشده اند یا نتوانسته اند پرورش یابند، به همین دلیل برنامه های توسعه ورزش در استان از مناطق جنوبی و از بلوچستان آغاز خواهد شد و به سمت سیستان گرایش پیدا می کند و به نوعی اولویت اول بلوچستان است و تحول از این منتطقه آغاز می شود. «خدا مراد سرگزی» افزود: باید ورزش را از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و روستاها سوق داد زیرا ورزش سبب افزایش سلامتی در جامعه می شود، اما نبود آن سبب شده است در مناطقی مانند ایرندگان دخترانی با سن کمتر از 25 سال مانند زنانی با سن بیش از 40 سال دیده شوند و این به دلیل نبود نشاط و ورزش در این مناطق است. به گفته وی، برای توسعه ورزش باید به طور سیستمی وارد عمل شد، در چهار سال آینده این گونه عمل می شود و برای موفق بودن آن با ادارات مختلف تعامل و ارتباط برقرار می شود تا از ظرفیت این دستگاه بتوان استفاده کرد، از طرفی در این مدت ورزش های همگانی در روستاهای استان فعال و در حوزه بانوان هم پیگیری می‌شود تا سالنی ویژه بانوان در شهرهای مختلف ایجاد شود یا در اختیار آن ها قرار گیرد. به گزارش خبرنگار ما، در پایان انتخابات این مجمع «خدا مراد سرگزی» با کسب همه آرای ماخوذه به عنوان رئیس جدید هیئت ورزش های همگانی استان انتخاب شد.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.