در قسمتی از این یادداشت آمده است: همه می دانیم قسمت اعظم استان سمنان را کویر تشکیل می دهد و با توجه به تغییرات اقلیمی منطقه در سال های اخیر با کاهش نزولات آسمانی رو به رو بوده و به دلیل میزان مصرف بالای آب و استفاده غیر اصولی از آن کویرزایی در حال گسترش است.
به گفته کارشناسان اگر این روال ادامه یابد دیری نخواهد گذشت که استان سمنان و ساکنان آن آثاری باقی نخواهد گذشت که استان سمنان و ساکنان آن آثاری باقی نخواهند ماند طوری که منطقه به کویر تبدیل شده و ساکنان آن مجبور به مهاجرت خواهند شد.
در این میان طرح های نوین مصرف آب که از سوی مسوولان و متولیان امور ارایه می شود می تواند از چنین بحرانی جلوگیری کند اما اجرای آن تلاش و همکاری جدی همگان را می طلبد.
یکی از طرح های نوین آبیاری در کشاورزی است که باید جایگزین روشهای سنتی شود ولی شنیده ها حاکی از آن است که کشاورزان چندان استقبالی از آن نمی کنند و علی رغم بحران آب همچنان به روش آبیاری سنتی ادامه می دهند.
تنها رسیدن به یک وضعیت پایدار مدیریت مصرف آب است، این امر مهم و حیاتی نیازمند مشارت عمومی است و باید این مدیریبت به تک تک شهرروندان استان تعمیم یابد.
برای این منظور علاوه بر هشدارهای مستمر از طریق صدا و سیما و رسانه های مختلف می توان از روش های معنوی و دیگر روش ها برای توجیه کشاورزان به منظور استفاده از طرح های نوین آبیاری نیز بهره گرفت با این امید که کشاورزان با درک واقعی از شرایط بحران موجود برای تثبیت شرایط مطلوب زندگی در سرزمین آبا و اجدادی شان به دور از دغدغه و تنش گام های عملی بردارند.
تشریح وضعیت بحرانی آب و همکاری جدی برای صرفه جویی و مدیریت آب با استفاده از روحانیون مستقر در روستاها و یا روحانیونی که به مناسبت های مختلف به روستاها عزیمت می کنند.
اعزام مروجان کشاورزی و برگزاری نشست های توجیهی به طور مستمر در روستاها استفاده از معلمان روستاها برای تشریح شرایط بحرانی و ضرورت مدیریت مصرف آب توسط روستاییان و کشاورزان
توجیه اعضای شورای روستاها به منظور ترغیب و تشویق روستاییان در صرفه جویی از منابع آب و تاکید بر استفاده از طرح های نویت آبیاری در کشاورزی از جمله راهکارهای عملی برای مقابله با این بحران است.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.