به گزارش روز شنبه ایرنا محمد جوروند در آئین افتتاح نگارخانه هنرمندان دزفول ضمن ابراز خرسندی از حضور بخش خصوصی در فعالیت های فرهنگی هنری گفت:دزفول با همدلی مسئولان و حمایت بخش خصوصی توانسته فعالیت های فرهنگی و هنری را توسعه دهد که این امر باید تقویت شود و از این گونه فعالیت ها حمایت شود.
وی اظهار امیدواری کرد دیگر هنرمندان به ویژه هنرمندان هنرهای تجسمی نیز به این حوزه ورود کنند و به توسعه هنر در استان خوزستان کمک کنند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان بیان کرد:کافه گالری هایی که در شهرهای مختلف استان خوزستان در حوزه های نمایشی،موسیقی،شعر،ادبیات داستانی شکل گرفته افزایش یابند و از این فرصت هایی که در استان وجود دارد برای توسعه فعالیت های فرهنگی هنری استفاده شود.
جوروند افزود:شهرستان دزفول ظرفیت بالایی در حوزه فعالیت های فرهنگی هنری دارد و می تواند الگویی برای دیگر شهرهای استان خوزستان باشد.
عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:دزفول شهر هنرمندخیز استان خوزستان است و زمینه و پتانسیل بالایی در حوزه های مختلف هنری دارد .
وی افزود:با تلفیق کار میراث فرهنگی و ارشاد در بافت قدیم فضای جالبی برای گردشگری فراهم کرده که این فضاها باید توسعه یابد.
وی گفت:خانه های تاریخی زیادی در بافت قدیم دزفول بازسازی و مرمت شده اند که هنرمندان می توانند از این خانه های تاریخی استفاده کنند تا هم بافت کهن دزفول حفظ شود و هم هنرمندان از این فضاها استفاده کنند.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:از 2 سال پیش با همکاری راه و شهرسازی طرح بازآفرینی محله ها در بافت قدیم دزفول جهت احیای این بافت ارزشمند آغاز شده که حدود 80 هکتار از بافت قدیم را در بر می گیرد .
پاپی زاده گفت:مطالعات برخی محله های تاریخی دزفول آغاز شده و عمران و بازسازی آنها نیز آغاز شده است که بودجه خوبی نیز در سال 95 نیز برای آن در نظر گرفته شد و امیدواریم این روند ادامه یابد.
وی افزود:در این راستا بازسازی و بهسازی معابر محله سیاه پوشان دزفول آغاز شده است ولی تا زمانی که بافت قدیم دزفول توجیه اقتصادی نداشته باشد و قابل سکونت نباشد نمی توان این هویت ملی را به نسل بعد منتقل کرد لذا باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به این بخش ورود کرد و با احداث رستوران سنتی و ارائه محصولات سنتی و صنایع دستی برای آنها درآمدزایی کرد .
وی کپوبافی دزفول را در کل کشور منحصربفرد دانست و گفت:پل قدیم دزفول می تواند رستوران روباز خوزستان باشد و در کنار آسیابهای آبی و رودخانه دز منظره زیبایی برای گردشگران و دوستداران طبیعت خلق کند که بخش خصوصی می تواند براحتی از این طریق درآمدزایی کند.
وی بر ضرورت ورود هنرمندان به حوزه گردشگری دزفول تاکید کرد و گفت:می توان گالری از فعالیت هنرمندان دزفول در پل قدیم دزفول برای گردشگران ارائه کرد.
عظیم سرافراز رئیس شورای شهر دزفول نیز در این آئین گفت:دزفول پیشینه تاریخی و فرهنگی با هفت هزار قدمت دارد و هر گوشه ای از آن با فرهنگ و هنر آمیخته است .
وی افزود:بهسازی 250 هکتار بافت قدیم دزفول با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی آغاز شده که خیرین نیز می توانند در این بخش ها ورود کنند .
سرافراز گفت:یک دبیرستان در غرب دزفول با عنوان خانه هنرمندان در اختیار آنها قرار گرفته است و 22 خانه دیگر نیز در دست بهسازی است .
نادر سعادتی فرد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دزفول نیز در این آئین گفت:این مرکز دومین نگارخانه دزفول می باشد و پیش از این ژرفای هنر نیز گشایش یافته است .
وی اظهار امیدواری کرد این مراکز با همکاری بخش خصوصی افزایش یابند و گفت:باید با حمایت مسولان مشکل تجاری بودن این مراکز نیز حل شود.
حمید تجلی فر که 18 اثر از آثار عکاسی خود را در این مکان به نمایش گذاشته است نیز خواستار توجه بیشتر مسئولان به هنرمندان و فرهنگیان شد و گفت:در بخش سینما هنرمندان دزفول حرف های زیادی در سطح ملی و بین المللی برای گفتن دارند و تاکنون با کسب مقام های فراوانی شناخته شده اند که باید مورد حمایت قرار گیرند.
وی افزود:هدف از راه اندازی این نگارخانه معرفی پیشینه فرهنگی و هنری دزفول است که بخشی از آن متعلق به معماری این شهر می باشد زیرا معماری دزفول به عنوان زیباترین شهر معماری جهان شناخته شده است.
وحید تعبیرزاده مدیر نگارخانه هنرمندان دزفول نیز گفت:از 6 ماه پیش فعالیت برای اخذ مجوز این مرکز آغاز شده تا بتوانیم آثار هنرمندان را در این مکان فرهنگی به نمایش بگذاریم و محلی برای کسب درآمد هنرمندان باشد .
این هنرمند دزفولی گفت:آمادگی داریم که آثار هنرمندان دزفول را در نمایشگاه های خارجی و ایرانی به نمایش درآوریم .
محمدحسن عصاره موسس نگارخانه هنرمندان دزفول نیز گفت:تاکنون سه میلیارد ریال برای راه اندازی این نگارخانه هزینه شده است که کلیه هزینه ها بصورت شخصی پرداخت شده است.
وی گفت:نگارخانه هنرمندان دزفول با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی ،ایجاد زمینه امید ،شور ، نشاط و باور ،شناسایی نقاط قوت منطقه و باروری و احیای آنها ،توانمندسازی جوانان برای توسعه خدمات فرهنگی ،ایجاد زمینه برای حضور آثار هنرمندان در جشنواره های ملی و بین المللی راه اندازی شده است و در نظر داریم چنین نگارخانه ای نیز در دبی احداث کنیم .
وی افزود:توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی ،ایجاد فرصت مطالعه در جهت بسط افکار عمومی جوانان نسبت به پیشینه خود ،ایجاد فرصت های تاریخی و فرهنگی به مناسبت های مختلف از دیگر اهداف راه اندازی این نگارخانه می باشد .
وی گفت: تاکنون 10 گروه جهت ارائه آثار خود در این نگارخانه اعلام آمادگی کرده اند .
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.