امیر عزیزی روز دوشنبه همزمان با هفته پدافند غیرعامل، در نشست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: راه آهن، فرودگاه، پایانه های مسافربری، وجود منابع سوخت و پادگانها از جمله عوامل و مکانهای پرخطر در این حوزه هستند.
ششم تا 12 آبان ماه 'هفته پدافند غیرعامل' نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده بالغ بر 83 عامل مخاطراتی در حوزه پدافند غیرعامل در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد شناسایی شده است. همچنین قسمت جنوب و جنوب غربی مشهد شامل مناطق هشت و 9 شهرداری از لحاظ تهدیدات طبیعی از پهنه های پرخطر محسوب می شود.
سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد گفت: طرح پدافندغیرعامل و شناسایی عوامل خطر در پدافند غیرعامل باید در مساجد، مدارس و مجتمعهای مسکونی و تجاری اجرا شود. در این راستا تاکنون 63 مجتمع مسکونی و تجاری در مناطق مختلف شهر مشهد شناسایی شده که مباحث پدافند غیرعامل در آنها حال اجرا است. این طرح باید در مدارس نیز اجرا شود ولی تاکنون با آموزش و پرورش به توافق نرسیده ایم.
وی افزود: یک درصد اعتبارات شهرداریها باید به حوزه پدافند غیرعامل تخصیص یابد.هم اکنون مرکز فرماندهی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در مشهد وجود ندارد. تعداد پایگاههای چندمنظوره بحران نیز در این کلانشهر 14 مورد می باشد در حالی که نیاز شهر 60 پایگاه است.
عزیزی ادامه داد: همچنین طرح شبکه راههای اضطراری برای شهر مشهد طراحی نشده است. در صورت وقوع بحران مشکلات زیادی برای امدادرسانی ایجاد خواهد شد.

* اقدامات در حاشیه شهر از نوع دخالت کالبدی بوده است
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد نیز ددر این نشست گفت: حاشیه نشینی از پدیده های نگران کننده کلانشهرهاست که آسیبهای مختلف اجتماعی و فرهنگی را افزایش داده است.
رمضانعلی فیضی افزود: اقدامات مختلفی برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد انجام شده اما این اقدامات در سالهای گذشته مقطعی بوده و مشارکت مردمی در آنها لحاظ نشده است.
وی ادامه داد: بخش زیادی از این اقدامات از نوع دخالت کالبدی صرف بوده و به توانمندسازی مناطق توجهی نشده است.
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: به دلیل فعالیتهای موازی و فقدان متولی خاص شاهد نتیجه مشخصی در فعالیتهای ساماندهی مناطق حاشیه شهر نبوده ایم. گفت : وجود سکونتگاههای غیررسمی در حاشیه یک موقعیت خطرناک را برای شهر به وجود آورده و ظرفیت بالایی برای خطرزایی در زمان بحران دارد.
وی گفت: ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی در گرو حمایت و فعالیت همه دستگاه های اجرایی در کنار شهرداری است.
حدود یک سوم از جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد در 66 پهنه حاشیه این کلانشهر سکونت دارند. مشهد با 351 کیلومتر مساحت دومین شهر پهناور ایران پس از تهران سالانه پذیرای 27 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشار: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.