هر چند گذشت زمان و زندگی ماشینی و گرفتاریهای روزانه موجب ایجاد فاصله بین مردم با سنتها و آیین گذشته شده ولی مراسم سنتی در برخی نقاط مانند گناباد مورد توجه خاص قرار دارد.
مردم گناباد در شب چله با حضور در شب نشینی و در جمع بزرگان و پدربزرگها و مادربزرگها و با مهر ورزیدن و خوردن آجیل و تنقلات، خواندن شاهنامه و دیوان حافظ کانون خانواده را در آستانه زمستان سرد با مهربانی خود صفا بخشیده و گرم می کنند.
شب چله ریشه در باورهای کهن مردم ایران زمین دارد و در آخرین روز آذر ماه و در آستانه شب نخست زمستان و طولانی ترین شب سال ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر شده و تابش نور ایزدی افزایش می یابد، به استقبال آن می رفتند.
واژه خور یعنی خورشید و روز پس از شب یلدا را 'ˈخورروز' یا روز خورشید می نامیدند، حتی نام خراسان نیز از خور به معنای خورشید و سان به معنای سرزمین یعنی سرزمینی که آفتاب زودتر طلوع می کند، گرفته شده است.
از جمله آداب و رسوم مردم گناباد در شب یلدا کف زنی است.
کف، از ریشه گیاه چوبک یا در اصطلاح محلی بیخ به دست می آید.
برای درست کردن آن در وهله نخست ریشه های گیاه چوبک را به قطعه های مختلف تقسیم کرده و بعد از زدودن لایه های سفت و رسیدن به بخش کرم رنگ آن برای سه بار متوالی آن را در آب می جوشانند تا تندی آن برطرف شود سپس برای مدت یک ساعت به هم می زنند تا مایع کف غلیظی به دست آید.
برای شیرین کردن کف در قدیم از شیره انگور استفاده می شد و هم اکنون در کنار آن از شکر بهره گرفته می شود.
با توجه به فرآیند طولانی درست کردن کف معمولا از بعدازظهر آخرین روز پاییز جمعی از مردان فامیل در منزل یکی از بزرگان دور هم جمع شده و آن را تهیه و اعضای خانواده و بستگان در کنار تنقلات و میوه شب یلدا آن را صرف می کنند.
شهرستان گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.