در پی بازنشسته شدن محمدرضا کارشناس، نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان، اخیرا علیرضا سالاریان بعنوان جانشین وی در این استان، معرفی و مشغول به کار شد.
به گزارش ایرنا، 'محسن مهرعلیزاده' عصر شنبه در دیدار با سفیر روسیه در تهران با اشاره به اینکه اصفهان با 14 شهر جهان قرارداد خواهرخواندگی دارد، افزود: هدفگذاری های جدیدی برای بهره برداری از قراردادها و تفاهمنامه های بین المللی منعقد شده بین اصفهان و کشورهای جهان صورت گرفته است.
وی بااشاره به قرارداد خواهرخواندگی اصفهان با سن پترزبورگ روسیه تصریح کرد: طرفین نتوانسته اند از این قرارداد بهره برداری کنند که امیدواریم با حضور سرکنسول جدید روسیه در اصفهان و مدیریت جدید نمایندگی وزارت امورخارجه در این شهر، زمینه بهره برداری بهینه از قرارداد خواهرخواندگی بین دو طرف نیز فراهم شود.
استاندار اصفهان با اشاره به روابط دیرینه ایران و روسیه گفت: دو کشور از سوابق تاریخی طولانی و ویژگی های مشترک فرهنگی و اقتصادی برخوردارند که این مشترکات امکان می دهد تا طرفین سطح روابط خود را در زمینه های مختلف بیش از پیش افزایش دهند.
مهرعلیزاده افزود: اصفهان و سن پترزبورگ از ویژگی های خاص تاریخی، فرهنگی و هنری برخوردارند و مدتهاست که برای استفاده از ظرفیت های یکدیگر، روی این ویژگی ها حساب باز کرده اند.
وی با اشاره به برگزاری چهاردهمین نشست کمیسیون همکاری های مشترک ایران و روسیه در روزهای 14 و 15 اسفند سالجاری در روسیه، اتخاذ تمهیدات لازم برای حضور تجار اصفهانی در این نشست در قالب هیات تجاری ایران را خواستار شد.
استاندار اصفهان همچنین با اشاره به گردشگری بعنوان یکی از محورهای توسعه این استان گفت: توسعه همکاری فعالان صنعت گردشگری روسیه با فعالان این صنعت در اصفهان ضروری است.
مهرعلیزاده همچنین ضمن درخواست از سفیر روسیه در تهران برای فراهم کردن زمینه سفر فعالان صنعت گردشگری روسیه به اصفهان بمنظور تبادل نظر و انجام همکاری های مشترک افزود: برقراری پرواز بین اصفهان - سن پترزبورگ تاثیر بسزایی در توسعه همکاری ها بین این دو شهر بویژه در زمینه گردشگری دارد.
وی با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری بین اتاق بازرگانی اصفهان و روسیه گفت: برای استفاده طرفین از ظرفیت های یکدیگر باید زمینه برقراری ارتباط مستقیم بین اتاق های بازرگانی اصفهان و روسیه فراهم شود.
وی برگزاری هفته فرهنگ و هنر اصفهان در شهر سن پترزبورگ را نیز خواستار شد و ابراز امیدواری کرد که این رویداد فرهنگی با تلاش سرکنسول جدید روسیه در اصفهان، در سن پترزبورگ روسیه هرچه سریعتر انجام شود.
مهرعلیزاده در بخشی از سخنان خود به همکاری های سیاسی ایران و روسیه نیز اشاره کرد و افزود: توسعه این همکاری های موجب شده است تا تهدیدهای آمریکا و همپیمانان این کشور در منطقه خنثی و ناامنی ها در منطقه برچیده شود.
وی به موضوع برجام نیز اشاره کرد و گفت: آمریکا بدلیل بی توجهی به این قرارداد مهم بین المللی، اشتباه بزرگی را مرتکب می شود و ملت آمریکا نیز باید تاوان تصمیم اشتباه دولتمردان این کشور را بدهند.
استاندار اصفهان بیان کرد: صلح و ثبات در منطقه و جهان مستلزم پایبندی دولت ها به تعهدات بین المللی است و هیچ ملتی راضی نیست که ناامنی، آرامش جهان را برهم بزند.
ضرورت فراهم کردن زمینه همکاری اصفهان با موزه 'آرمیتاژ' سن پترزبورگ، برپایی نمایشگاه های مشترک فرهنگی، هنری و صنعتی در روسیه و اصفهان و تشکیل کمیته همکاری های مشترک بین سن پترزبورگ روسیه و اصفهان از دیگر نکات مطرح شده توسط استاندار اصفهان در این دیدار بود.
در این دیدار'بوریس بورمیستروف' بعنوان سرکنسول جدید روسیه در اصفهان معرفی شد.
بورمیستروف پیش از این ۱۲ سال در سفارت روسیه در ایران مشغول به کار بوده و از سال ۲۰۱۲نیز ریاست میز ایران در وزارت امور خارجه روسیه را برعهده داشته است.
پیش از وی 'یوگنی ایوانوویچ کولیش ' سرکنسول روسیه در اصفهان بود.
بر اساس اعلام سفارت روسیه در تهران، حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه در سال 2016 میلادی 2 میلیارد و 200 میلیون بوده که بخش عمده آن مربوط به صدور ماشین آلات، تجهیزات، بخش حمل و نقل، مواد غذایی و فلزات روسی به ایران است.
2093 / 6027** خبرنگار: اصغر دواتگر* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.