حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری روز پنجشنبه و همزمان با چهلمین روز رحلت حجت الاسلام حسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وی به خاطر دفاع از مردم مسلح شده بود و نوک پیکان ایشان همواره قلب دشمنان و سرکرده های حزب دموکرات و حزب کومله که ایادی اجنبی بودند را نشانه می گرفت.
وی ادامه داد: مبارزه های این مجاهد نستوه نه تنها مانع تجزیه آذربایجان بلکه مانع تجزیه ایران شد و امنیت کنونی در سایه مجاهدت و مبارزه های شخصیت های مجاهدی مانند حجت الاسلام حسنی به دست آمده است.
این محقق و پژوهشگر افزود: از قبل آشنایی اجمالی از فعالیت ها و مبارزات ایشان داشتم و کارهای ایشان را از دور رصد می کردم اما وقتی به حضور حجت الاسلام حسنی رسیدم، شیفته شخصیت این بزرگوار شدم؛ ایشان شخصیت کاذب و ساختگی نداشت بلکه شخصیت او را عمیق و ریشه دار یافتم.
حجت الاسلام اباذری بیان کرد: انسان هرچقدر به افرادی که شخصیت کاذب دارند، نزدیک شود، بیشتر احساس دوری می کند ولی افرادی که شخصیت واقعی و عمیقی دارند با نزدیک شدن به آنان شیفتگی به وجود می آید و حجت الاسلام والمسلمین حسنی از جمله این شخصیت ها بود.
نویسنده کتاب خاطرات حجت الاسلام حسنی افزود: حجت الاسلام حسنی از شخصیت های حقیقی و ریشه دار بود و هرچه قدر به ایشان نزدیکتر می شدم به او ایمان می آوردم.
وی با بیان اینکه حجت الاسلام حسنی شخصیت انقلابی قبل از فتح بود، گفت: در صدر اسلام نیز مسلمانانی که قبل از فتح مکه ایمان آورده بودند، افرادی قوی و دارای ایمانی راسخ و محکم بودند.
حجت الاسلام اباذری افزود: همانطوریکه در انقلاب مشروطیت نیز همین 2 طیف را تحت عنوان 'مجاهدان جمعه و مجاهدان شنبه' مشاهده کردیم چون انقلاب مشروطه در روز جمعه پیروز شد و آنهایی که اصلا در انقلاب نقشی نداشتند روز شنبه اسلحه به دست گرفتند و فشنگ به کمر بستند و عکس های خود را در روزنامه ها به چاپ رساندند تا خود را انقلابی جلوه دهند.
وی ادامه داد: این افراد به ارکان انقلاب نفوذ کردند و بزرگترین ضربه و انحراف را به مشروطیت همین مجاهدان شنبه وارد ساختند، همان گونه که در صدر اسلام همین مسلمانان بعد از فتح به اسلام ضربه وارد کردند.
وی ادامه داد: این مساله در انقلاب اسلامی نیز مطرح بود و حجت الاسلام حسنی از جمله شخصیت های انقلابی، مبارز، با ایمان، با صفا و صمیمی قبل از پیروزی انقلاب و به عبارتی قبل از فتح بود؛ وی در ردیف مجاهدان جمعه قرار داشت و همواره نگران سرنوشت انقلاب در سایه عملکرد نادرست مجاهدان شنبه و انقلابیون بعد از پیروزی بود.
وی افزود: پیش از تالیف و تدوین کتاب خاطرات حجت الاسلام حسنی خاطرات چندین شخصیت دیگر را نوشته ام و در حال حاضر نیز حداقل با 50 شخصیت حوزوی و غیرحوزوی مصاحبه کرده ام و خاطراتشان یا در آرشیو یا در حال تدوین است. وی گفت: کتاب خاطرات حجت الاسلام حسنی را بر اساس انگیزه شخصی ام و با توجه به شناختی که از فعالیت های این مجاهد نستوه داشتم به رشته تحریر درآوردم.
حجت الاسلام اباذری اضافه کرد: در سال 1382 شمسی در زمان اوج حاکمیت تندروها و در دورانی که برخی فعالیت های تخریبی علیه حجت الاسلام حسنی آغاز شد و بعضی روزنامه های زنجیره ای سخنرانی های حجت الاسلام حسنی را تقطیع و تحریف کرده و 2 جلد کتاب در این خصوص منتشر کردند.
اباذری افزود: مرحله اول که مصاحبه بود 33 ساعت و 26 جلسه طول کشید و پس از این مرحله نوبت به تدوین متن مصاحبه رسید که این مرحله نیز یک و نیم سال طول کشید.
وی ادامه داد: پس از پایان این مرحله متن تدوین شده را حجت الاسلام حسنی مطالعه کرد و نظرهای اصلاحی و تکمیلی را که داشتند در متن اضافه کردم و بعد به مرکز اسناد انقلاب اسلامی ارایه نمودم و سرانجام در سال 1384شمسی به چاپ رسید.
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: این کتاب نخستین کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود که پس از چاپ در همان سال تجدید چاپ شد و مورد استقبال قرار گرفت.
وی بیان کرد: با انتشار این کتاب تخریب های افراد و حتی روزنامه های زنجیره ای علیه حجت الاسلام حسنی قطع شد و همچنین افرادی که شناختی از ایشان نداشتند با شخصیت وی آشنا شدند و از استان های مختلف از جمله کردستان با بنده تماس گرفتند؛ خود مرحوم هم می فرمود: 'به من زنگ می زدند و حلالیت می خواستند'.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسنی صحنه های به یاد ماندنی در تاریخ آذربایجان خلق کرده است و روایت ایثار و فداکاری های وی هرگز از ذهن ملت قهرمان این خطه از ایران اسلامی پاک نمی شود.
حجت الاسلام حسنی در مبارزه مسلحانه مردم ارومیه با طاغوت و پس از آن با عوامل ضد انقلاب، تشکیل اولین بسیج مردمی انقلاب اسلامی، خنثی سازی توطئه حزب دمکرات در نقده، دفاع از پادگان پیرانشهر و دهها رویداد تاریخی آذربایجان و کردستان نقش محوری داشت.
وی نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان غربی بود، در اوایل انقلاب با بسیج مردم علیه تجزیه طلبان در برابر همه‏ آنان ایستاد و به همین سبب مورد کینه دشمن واقع شد؛ چند بار نیز ترور شد اما از همه‏ آنها جان سالم بدر برد.
این مجاهد نستوه در سال 1306 شمسی در بزرگ آباد ارومیه متولد شد و پس از عمری مبارزه و تلاش در سن 91 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
انقلاب اسلامی در میانه، خاطرات فقیه اخلاقی، آیت الله میانجی، حماسه سازان تاریخ، امام موسی صدر امید محرومان، آیت الله بروجرودی آیت اخلاص، گلشن ابرار، عصر شکوفایی و آثار مختلف دیگر از جمله تالیفات حجت الااسلام اباذری است.
این پژوهشگر در طول هشت سال دفاع مقدس در چند مرحله به عنوان رزمی و تبلیغی به مدت بیست ماه در جبهه ها و عملیات مختلف از جمله جبهه های پاوه، مهران، سرپل ذهاب، سلیمانیه عراق، میمک، موسیان، خرمشهر، فاو و پادگان ابوذر حضور یافت و پس از عملیات بیت المقدس سه و آزادسازی قله گوجار و تپه اولاغلو مجروح شیمیایی شده و در ساختمان استانداری سنندج به مدت یک هفته بستری شد.
حجت الاسلام اباذری درس های خارج فقه، اصول، تفسیر و فلسفه را در مجموع به مدت بیش از 12 سال در محضر حضرات آیات عبدالله جوادی آملی، حسن زاده آملی، ابراهیم جناتی، شیخ زین العابدین عسگری گیلانی و میرزا مسلم ملکوتی پشت سر گذاشته است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.