اسماعیل کریم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال حدود یک میلیون و 200 هزار تن سیب در آذربایجان غربی توسط کشاورزان تولید شد که 300 هزار تن با قیمت مصوب به مصرف صنایع تبدیلی شامل آبمیوه و کنسانتره رسید و 44 هزار تن سیب صنعتی توسط سازمان تعاون روستایی کشور از باغداران کشور خریداری شد که 41 هزار تن آن، از باغداران استان آذربایجان غربی خریداری شده است.
وی افزود: همچنین تاکنون نزدیک به 250 هزار تن سیب ممتاز و درجه یک موجود در سردخانه های استان به صورت تازه خوری در بازارهای داخلی و همچنین برای صادرات عرضه شده است.
وی با بیان اینکه برابر اعلام سردخانه های استان حدود 600 هزار تن سیب در سردخانه ها موجود است، گفت: امسال سیب تولیدی استان به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و هندوستان صادر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: این استان از نظر تولید سیب و چغندر قند رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: امسال پیش بینی بر این است که 2 میلیون و 200 هزار تن محصول چغندرقند در استان تولید شود و تاکنون پنج کارخانه قند استان نزدیک به 2 میلیون و 70 هزار تن از آن را خریداری کرده است.
کریم زاده بیان کرد: ارزش ریالی این مقدار چغندر خریداری شده 670 میلیارد تومان است که طبق اعلام کارخانه های قند 50 درصد مطالبات کشاورزان بابت تحویل چغندر به کارخانه ها پرداخت شده است و پیگیر هستیم تا مابقی مطالبات تا پایان اسفند ماه سال جاری و حداکثر تا پایان نیمه اول فروردین سال آتی از منابع سرمایه در گردش بانکی پرداخت شود.
وی افزود: اگر طلب چغندرکاران تا موعد مقرر پرداخت شود، امسال جزو بهترین سال ها خواهد بود زیرا در سال های گذشته زمان زیادی برای پرداخت مطالبه چغندر کاران صرف می شد.
وی تاکید کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و محدویت در منابع آبی در راستای حمایت از برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه، انتظار می رود کشاورزان به دلیل نیاز آبی بالای چغندرقند، کشت این محصول را با کشت محصولاتی نظیر گندم، جو و ذرت علوفه ای که نیاز آبی کمتری دارند، جایگزین کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: استفاده از بذرهای اصلاح شده جدید ذرت با دوره کشت 90 روزه در تناوب زراعی بسیار مناسب است.
وی در خصوص نارضایتی برخی از دامداران به قیمت پایین شیر در بازار و هزینه بالای تولید آن گفت: تقویت تشکل های کشاورزی به ویژه تعاونی دامداران جهت حذف واسطه ها و خرید محصول تولیدی از دامداران و انتقال آن به بازارهای مصرف توسط این تشکل ها، راهکار عملی و مناسبی برای رفع این مشکل است.
وی افزود: هموار کردن مسیر تولید محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره، هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی و حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی است.
کریم زاده در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: خوشبختانه این بیماری تاکنون در هیچ یک از مرغداری های صنعتی استان مشاهده نشده است و فقط در موارد معدودی در پرندگان خانگی در سطح برخی از روستاهای استان مشاهده و توسط همکاران شبکه دامپزشکی پرندگان مشکوک به این بیماری معدوم شده است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های مطرح در حوزه تولیدات کشاورزی است و سیب تولیدی این استان همواره یکی از میوه های شب عید مردم کشور به شمار می رود.
9871/2093
خبر: زین العابدین شیخی ** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.