به گزارش ایرنا کشاورزی و دامداری به عنوان کار اصلی مردم این شهرستان چندی پیش تحت تاثیر بحران آب قرار گرفته بود اما در چند سال گذشته به دلیل رفع مشکل کم‌آبی که با احداث سد ماکو و انتقال آب آن به اراضی پلدشت و روستاهای اطراف حاصل شده‌، کشاورزی در این منطقه جان دوباره گرفته ‌است.
خدمات دولت در این شهرستان را نمی توان تنها در سدسازی و تامین آب کشاورزی خلاصه کرد و توسعه کشاورزی مدرن یکی از اصلی ترین هدایای دولت تدبیر و امید به مردم پرتلاش این شهرستان مرزی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدشت با بیان اینکه در حال حاضر 78 درصد زمین های کشاورزی این شهرستان به روش سنتی آبیاری می شود، گفت: 30 هزار از اراضی دیمی و آبی این شهرستان به سستیم نوین آبیاری مجهز می شود .
به گزارش ایرنا علی اصغرزاده روز دوشنبه در بازدید از روند اجرای آبیاری نوین در یکی از اراضی این شهرستان افزود: به منظور استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی طی 2 سال اخیر مسئولان و کشاورزان این شهرستان آستین همت بالا زده اند و طرح های نوین آبیاری را در اراضی کشاورزی این شهرستان به اجرا گذاشته اند.
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ها حدود 50 درصد در مصرف آب کشاورزی در این شهرستان صرفه جویی می شود، برای آبیاری این میزان اراضی سالانه 150 میلیون مترمکعب آب از سدهای آغ چای، ارس 2، کرم آباد، قیقاج و ماکو برداشت شده و 17 هزار کیلومتر لوله گذاری می شود.
اکبر عبدالله نژاد، فرماندار پلدشت هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای اجرای طرح های آبیاری نوین در این شهرستان اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به صورت بلاعوض اختصاص یافته که عملیات اجرایی آن شروع شدها ست و در سال 97 به بهره برداری می رسد.
حسن آقانژاد، یکی از کشاورزان پلدشت در گفت گوبا ایرنا اظهار کرد: قبلا زمین های کشاورزی خود را به صورت ستنی و به روش غرقابی آبیاری می کردیم که برای آبیاری زمین های خود ساعت ها زمان لازم بود وعلاوه برآن 40 الی 65 درصد آب در بین راه به هدر می رود اما امروز با استفاده از آبیاری بارانی ضمن صرفه جویی در وقت راندمان آبیاری هم به 85 درصد رسیده است.
محمد بهرامی یکی دیگر از کشاورزان منطقه گفت: برداشت چغندر قند در زمین های ما در هر هکتار بین 40 الی 45 تن در هکتار بود که با استفاده از روش های نوین آبیاری این میزان برداشت به 60 الی 70 تن در هکتار رسیده است.
به گزارش ایرنا این شهرستان در مجموع دارای 63 هزار هکتار اراضی دیم و آبی است و با بهره برداری از طرح های آبیاری نوین، بیش از 10 هزار کشاورز پلدشتی از مزایای آن بهره مند می شوند.
براساس این گزارش 22 هزار و 600 هکتاراراضی آبی ، 22 هزار و 400 هکتار اراضی دیم و 18 هزار هکتاراز اراضی ملی درحال احیا هستند.
همچنین عملیات اجرایی 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی با اعتباری بالغ بر 700 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای مجهز شدن به شیوه آبیاری مدرن آغاز شده وتا نیمه نخست سال آتی پایان خواهد یافت.
8135/ 3072
** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.