گزارش جماران

چرا آمریکا میزبان خوبی برای مسابقات فوتبال نیست؟

آمریکا در میزبانی کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۴ رسوایی به بار آورد و به شدت از مسئولین برگزاری انتقاد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جماران، فرشته مقدم: کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۴ بر خلاف دوره های گذشته در آمریکای جنوبی برگزار نشد و آمریکا میزبان این بازی ها بود. با توجه به سابقه نه چندان خوب این کشور در میزبانی صد سالگی کوپا آمه‌ریکا پیش بینی می شد این رقابت ها نیز حواشی داشته باشد. از شروع جام که با انتقاد لیونل اسکالونی از وضعیت چمن ورزشگاه همراه شد تا پایان مسابقات که هواداران به خاطر فشار جمعیت آسیب دیدند میزبانی آمریکا زیر سوال رفت. کشوری که سال ۲۰۲۶ میزبان جام جهانی خواهد بود حتی نتوانست به خوبی از پس برگزاری کوپا آمه‌ریکا بر آید. 

انتقادها از آمریکا به خاطر وضعیت بد چمن ورزشگاه ها شروع شد. اغلب ورزشگاه های میزبان برای بازی های فوتبال آمریکایی استفاده می شدند و چمن مصنوعی داشتند. به همین خاطر باید برای کوپا‌آمه ریکا چمن عوض می شد. اسکالونی، سرمربی تیم ملی آرژانتین پس از دیدار افتتاحیه به کنایه گفت: "هفت ماه است که می دانستیم قرار است اینجا بازی کنیم اما دو روز پیش چمن را عوض کردند." امیلیانو مارتینس نیز پس از دیدار برابر کانادا وضعیت چمن را فاجعه عنوان کرد

وینیسیوس جونیور، مهاجم تیم ملی برزیل گفت: "بازی کردن در چنین زمینی سخت است. چمن ورزشگاه های کوپا‌ آمه‌ریکا با یورو کاملا متفاوت است." مارچلو بیلسا، سرمربی اروگوئه مسئولان برگزاری را دروغگو عنوان کرد. سرمربی آرژانتینی پس از قرار گرفتن در رتبه سوم گفت: "نمی توانند ما را فریب بدهند و بگویند چمن ورزشگاه ها عالی است". او در پایان اعلام کرد که وضعیت چمن کمپ های تمرینی نیز افتضاح بوده است. اسکالونی پس از قهرمانی تیمش اظهار کرد که امیدواریم جام جهانی در زمین های بیسبال برگزار نشود. 

کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۴

یکی دیگر از مشکلات میزبانی آمریکایی ها VAR بود. در همان بازی افتتاحیه تصاویر VAR با تاخیر زیاد و با کیفیت پایین نمایش داده می شد. این موضوع عجیب بود چون در مسابقات دیگر در آمریکا که از سیستم فناوری بازبینی تصاویر استفاده می شود به سرعت تصاویر پخش می شوند و با کیفیت هستند. این مشکل به مرور در جریان کوپا تقریبا حل شد. البته این تنها مشکل VAR نبود و تصمیمات داوران VAR بارها جنجال آفرید که این موضوع به آمریکای میزبان مربوط نمی شد و کنمبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) مقصر بود. 

در مرحله گروهی اسکالونی و بیلسا به خاطر دیر فرستادن تیمشان به زمین در بین دو نیمه یک جلسه از همراهی تیم هایشان محروم شدند. همچنین دو فدراسیون فوتبال آرژانتین و اروگوئه مجبور به پرداخت جریمه شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که دو هفته بعد میزبان تصمیم گرفت زمان بین دو نیمه فینال را ۱۰ دقیقه افزایش دهد تا شکیرا (خواننده کلمبیایی) چند اجرا داشته باشد. آمریکایی ها در سوپربول (فینال فوتبال آمریکایی) چنین کاری انجام می دهند. در دیدارهای نهایی فوتبال خواننده پیش از شروع بازی اجرا می کند و این کار میزبان در کوپا آمه ریکا بر خلاف قوانین معمول بود. 

مهمترین نکته در برگزاری مراسم ها و تورنمنت های بزرگ برقراری امنیت است. آمریکا در این مورد هم به بدترین شکل ممکن عمل کرد. همه چیز تا پیش از دیدار کلمبیا و اروگوئه خوب پیش رفته بود اما درگیری میان هواداران کلمبیا و بازیکنان اروگوئه پس از سوت پایان بازی موجب شد عملکرد میزبان در تامین امنیت زیر سوال برود. ابتدا تنش میان هواداران دو تیم در جایگاه به وجود آمد. پس از خاموش شدن این تنش هواداران کلمبیا بازیکنان اروگوئه را تهدید کردند به سمت خانواده های آن حمله خواهند کرد.

کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۴

بازیکنان اروگوئه مجبور شدند برای دفاع از خانواده هایشان  خود به جایگاه ها بروند چون ماموران نخواستند دخالت کنند. خوسه خیمنس، مدافع اروگوئه در این رابطه اظهار کرد: "این یک فاجعه است. مجبور شدیم به جایگاه برویم تا خانواده هایمان را از آنجا خارج کنیم. یک نوزاد تازه متولد شده هم در بینشان بود. فاجعه بود. حتی یک پلیس نبود. بعد از نیم ساعت وارد جایگاه شدند." کنمبول در واکنش به این اتفاق برای یازده بازیکن پرونده باز کرد و احتمال محرومیت برایشان وجود دارد. خیمنس از ماموران خواست در بازی های باقی مانده ماموران بیشتر مراقب تماشاگران و خانواده ها باشد اما اتفاق بدتری افتاد.

این فاجعه پیش از آغاز فینال بین دو تیم کلمبیا و آرژانتین فاجعه اتفاق افتاد و موجب شد بازی با ۸۰ دقیقه تاخیر آغاز شود. برخی از هواداران کلمبیا بدون بلیت می خواستند وارد ورزشگاه شوند و به دلیل بی تدبیری ماموران امنیتی موفق به انجام اینکار شدند. سپس پلیس درها را بست و درگیری میان آن ها و هواداران شروع شد. هوادارانی که جلوی ورودی های در بسته بودند به خاطر فشار جمعیت به شدت تحت فشار بودند. حال برخی از آن ها بد شده بود. در تصاویری که منتشر شد چند کودک در میان جمعیت ضربه خورده بودند و گریه می کردند.

برخی از هواداران به خاطر بلیت های گرانقیمتی (از ۱۵۰۰ دلار تا ۱۵ هزار دلار ) که تهیه کرده بودند می خواستند به هر قیمتی شده وارد ورزشگاه شوند و فینال را از دست ندهند اما اغلب می خواستند تنها از آن وضعیت خارج شوند و از تماشای بازی ناامید شده بودند. در یکی از  ویدئو ها چند هوادار کلمبیا دیده می شدند که سعی می کردند از طریق کانال تهویه وارد ورزشگاه شوند. به گفته آیلن اولیوت، خبرنگار بی بی سی گیت اولیه ای که معمولا برای چنین بازی های مهمی گماشته می شود وجود نداشت. 

کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۴

در این میان برخی از هواداران دستگیر شدند که در میانشان رامون فرانکو، رییس فدراسیون فوتبال کلمبیا و پسرش بودند. آن ها می خواستند از آسانسور بالا بروند که یکی از ماموران اجازه نداد و فرانکو و پسرش با او درگیر شدند. یک روز پس از فینال رییس فدراسیون فوتبال کلمبیا و پسرش با پرداخت ۲۰۰۰ دلار از زندان آزاد شدند. مقصر اصلی اتفاقاتی که پیش از شروع دیدار نهایی رخ داد میزبان بود که نتوانست امنیت کافی را برقرار کند. با این حال ایالت میامی اعلام کرد که کنمبول مسئول چنین اتفاقی است چون بازی ها تحت نظر آن ها برگزار می شود. 

از طرفی کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی با انتشار یک بیانیه مسئولان ورزشگاه هارد راک میامی را مقصر این رسوایی عنوان کرد. درست است که بازی ها زیر نظر کونمبول برگزار شد اما مسئولان ورزشگاه با توجه به درگیری که در بازی قبل کلمبیا رخ داده بود باید خود را کاملا آماده می کردند. به نظر می رسد فوتبال برای آمریکایی ها اهمیت ندارد چون کشوری با آن همه امکانات که میزبانی بزرگترین تورنمنت های ورزشی را بر عهده می گیرد و بدون مشکل آن ها را برگزار می کند نمی تواند برای مسابقات فوتبال چنین رسوایی به بار آورد. باید دید پس از انتقاد شدید، میزبانی این کشور برای جام جهانی باشگاه ۲۰۲۵ چگونه خواهد بود. 

دیدگاه تان را بنویسید