جماران

باورنکردنی؛ چگونه رئال مادرید توانست به چنین ترکیب پرستاره ای دست یابد؟

رئال مادرید توانست با کمترین خرج در فصل نقل و انتقالات سال های اخیر یک تیم پر ستاره بسازد.

لینک کوتاه کپی شد

ورزشی جماران، فرشته مقدم: احتمالا قدرتمند بودن تیم رئال مادرید توجه شما را جلب کرده باشد. کارلو آنچلوتی در سیستم جدید خود کیلیان ام‌باپه، وینیسیوس جونیور و رودریگو را در خط حمله دارد. جود بلینگام و فدریکو والورده پشت سر آن ها بازی می کنند و شوامنی این خط میانی را تکمیل می کند. 

پرسش اصلی این است چگونه رئال مادرید توانسته است چنین ترکیب پر ستاره ای داشته باشد و در صورت روی فرم نبودن یکی از یازده بازیکن اصلی، روی نیمکت بازیکنان مستعدی همچون اندریک، آردا گولر و براهیم دیاس را در اختیار دارد. 

قدرت تهاجمی مادرید فوق العاده است و داستانی پشت این برنامه ریزی و استراتژی وجود دارد. زمانی این موضوع شگفت انگیز می شود که سفیدپوشان در نقل و انتقالات از تیم هایی که خرج زیادی کردند فاصله زیادی دارد. نکات کلیدی در شکل گرفتن این تیم پر از ستاره وجود دارد. 

برنامه

فلورنتینو پرس در تابستان ۲۰۰۹ برای دومین دوره به عنوان رییس باشگاه به رئال مادرید برگشت تا دوباره این تیم را مانند  نخستین ماه های قرن به یکی از بهترین ها تبدیل کند. در آن زمان هم او ریاست باشگاه را بر عهده داشت. به نوشته نیویورک تایمز، پرس برای این کار ۲۵۰ میلیون یورو خرج کرد تا با بازیکنانی همچون کریستیانو رونالدو، کاکا، کریم بنزما و ژابی آلونسو قرارداد امضا کند. 

اگر به گذشته نگاه کنیم شاید آن تابستان رئال مادرید تیم برتری نسبت به دوران کهشکانی بود. در دوران نخست ریاست پرس، لویس فیگو،زین الدین زیدان، رونالدو نازاریو و دیوید بکام در سفیدپوشان حضور داشتند اما آن بازیکنان در چهار سال به تیم پیوستند بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳. 

از سال ۲۰۰۹ مادرید تنها یک بار برای خرید بازیکن خیلی هزینه کرد که آن فصل ۲۰-۲۰۱۹ بود. این اتفاق پس از نخستین فصل جدایی رونالدو رخ داد که سفیدپوشان در کسب جام ناکام ماندند. اگر میانگین خرج های تیم اسپانیایی را از سال ۲۰۰۹ در فصل نقل و انتقالات حساب کنیم رقم ناچیزی می شود. این باشگاه هر فصل میانگین ۳۹.۱ میلیون یورو هزینه کرده است. 

رئال مادرید

در طول این دوران استراتژی جدیدی توسط پرس و خوسه آنخل سانچس، مدیر اجرایی مادرید شکل گرفت که از دو فاکتور مهم تاثیر گرفته بود: ظهور قدرتمند حریفان اروپایی که به خاطر ثروت تمام نشدنی کشورهای غنی از نفت مانند منچسترسیتی و پاری‌سن ژرمن و ثروتی که تیم های انگلیسی از  موفقیت های مالی لیگ برتر به دست آوردند. این دو فاکتور همچنین حمایت رئال مادرید از سوپر لیگ اروپا را توجیه می کند. 

سفیدپوشان به موقعیت جدید خود یعنی باشگاهی که در فصل نقل و انتقالات کمتر فعالیت می کند عادت کردند. با سخت شدن امضای قرارداد با ستاره ها در هر تابستان، باشگاه تلاش کرد بازیکنان جوان مستعد را جذب کند و آن ها را به اسپانیا بیاورد. 

خیلی از بازیکنان مادرید به این شکل به تیم اسپانیایی پیوستند: فدریکو والورده (پنج میلیون در سال ۲۰۱۵)، وینیسیوس جونیور (۴۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۷)، رودریگو (۴۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۸)، آندری لونین (۸.۵ میلیون در سال ۲۰۱۸)، براهیم دیاس (۱۵ میلیون در سال ۲۰۱۹)، ادر میلیتائو (۵۰ میلیون در سال ۲۰۱۹)، ادواردو کاماوینگا (۳۱ میلیون در سال ۲۰۲۱)، اندریک (۳۵ میلیون + ۲۵ میلیون در سال ۲۰۲۲) و آردا گولر (۲۰ میلیون در سال ۲۰۲۳). 

رئال مادرید

مادرید همچنین روی "فرصت های نقل و انتقالات" تمرکز کرد و به دنبال امضای قرارداد با بازیکن آزاد یا بازیکنانی بود که می توانست ارزان جذبشان کند. در تیم کنونی این بازیکنان دیده می شوند. تیبو کورتوا با ۳۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۸ به تیم اسپانیایی پیوست و داوید آلابا، آنتونیو رودریگر و کیلیان ام‌باپه به ترتیب در سال های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ به صورت بازیکنان آزاد به مادرید رفتند. آن ها نخواستند با باشگاه های خود تمدید کنند (بایرن مونیخ، چلسی و پاری سن ژرمن). 

جذب بازیکن

خوانی کالافات که در سال ۲۰۱۳ به مادرید رفت و اکنون به عنوان استعداد یاب در آنجا کار می کند نقش کلیدی در این داستان دارد. توانایی ها، تجربیات و نحوه کار کردنش موجب شد مادرید به هر چه که می خواهد برسد. 

کالافات که در اسپانیا متولد شده اما بیشتر کودکی اش را در سائوپائولو سپری کرده است توسط همکارانش و کسانی که او را خوب می شناسند "خوره فوتبال" توصیف می شود. او شبکه گسترده ای از استعدادیابان را مدیریت می کند. شناخت او از فوتبال آمریکای جنوبی با تحسین های فراوانی روبرو شد و همان کافی بود تا استعداد یاب رئال مادرید شود. نخستین پیشنهاد او کاسمیرو بود. 

همکاران کالافات به او کمک می کنند تا بازی های همه جای دنیا را ببیند و سپس گزارش ها را موشکافی می کند. زمانی که یک بازیکن را مستعد نسل خود می بیند کالافات گزارش آن را به بالا دستی ها بخصوص خوسه آنخل سانچس می دهد. در این شرایط بازیکن مانند یک انسان دیده می شود و گزارش ها برچسب "قرارداد امضا کردن" خوردند. 

در این زمان کالافات شروع به نزدیک شدن به بازیکن و اطرفانیاش می کند، هم به صورت حرفه ای (ایجنت) و هم شخصی (خانواده و دوستان). چیزی که کالافات پیدا می کند به مادرید کمک می کند تا با شخصیت بازیکن و نحوه کار کردنش آشنا شود. این موضوع مهمی است که بازیکن از چنین زاویه ای شناخته شود. 

رئال مادرید

خیلی از بازیکنان، اعضای خانواده و ایجنت ها آن رفتار را یک ویژگی متفاوت می دانند و کالافات می داند که چگونه دل بازیکنان را به دست آورد تا با این ایده بتواند مادرید را جلوتر از  رقیبانش نگه دارد. 

تیم کالافت در سال های اخیر جایگاه برجسته ای در جهان فوتبال پیدا کردند و برخی از اعضای آن به تیم های دیگر رفتند مانند گونسالو نویلو که به رئال بتیس پیوست و پائولو ژاویر که به آرسنال رفت. هر دو در سال ۲۰۲۳ تیم کالافات را ترک کردند. همچنین تیم های مختلف لیگ برتر انگلیس به کالافات پیشنهاد همکاری دادند. 

مادریدی ها می بینند چگونه تیم های مختلف از آن ها تقلید می کنند و با بازیکنان مستعد آمریکای جنوبی قرارداد امضا می کنند. به عنوان مثال منچسترسیتی با خولیان آلوارس و کلادیو اچوری قرارداد امضا کرد و چلسی هم با استوائو. 

موضوع وقتی جدی می شود که سانچس وارد صحنه می شود کسی که در مادرید و دنیای فوتبال به JAS معروف است. او مذاکرات را بر عهده دارد و مسائل مالی را بررسی می کند. در عین حال پرس را در جریان تمام فرایند می گذارد که در نهایت حرف آخر را او می زند. 

با این حال پرس معمولا خیلی در این قضیه دخالت ندارد به جز امضای قرارداد با ام‌باپه در سال ۲۰۲۴. رییس باشگاه رئال مادرید نقش کلیدی در نخستین مذاکرات با مهاجم فرانسوی داشت. 

زمانی که رقابت نزدیکی میان تیم های قدرتمند (از لحاظ اقتصادی) در پیشنهاد به بازیکنان وجود دارد قدرت کلیدی مادرید در این است که برنامه هایش را به عنوان اهداف نشان می دهد. 

آن ها به صورت شفاف جزئیات پروژه ورزشی خود را به بازیکنان نشان می دهند و بازیکنانی را مثال می زنند که پس از پاسخ مثبت به مادرید توانستند پیشرفت کنند. همچنین برایشان توضیح می دهند که چرا با دیگر باشگاه ها وارد مزایده نمی شوند و پیشنهاد هایشان مانند تیم های دیگر بخصوص لیگ برتر انگلیس نیست. 

این روش در رابطه با شوامنی و اندریک در سال ۲۰۲۲ و بلینگام و گولر در سال ۲۰۲۳ جواب داد. هر چهار بازیکن با وجود داشتن پیشنهادهای فوق العاده رئال مادرید را انتخاب کردند. با این حال در این تابستان در رابطه با لنی یورو موفق نبودند و این بازیکن به جای مادرید، منچستریونایتد را انتخاب کرد. 

مدیریت

شاید شما توجه کرده باشید نام فرد مهمی در این جا دیده نمی شود که او کارلو آنچلوتی است. سال ها است که هیچ سرمربی در رئال مادرید قدرتی در تصمیم گیری درباره امضای قرارداد با بازیکن ندارد. در رابطه با سرمربی ایتالیایی او خواستار چند بازیکن شده اما این اتفاق نیفتاده است. 

در تابستان سال ۲۰۲۳ پس از این که بنزما مادرید را ترک کرد و به الاتحاد عربستان پیوست آنچلوتی از باشگاه خواست تا با هری کین به عنوان جانشین قرارداد امضا کنند اما باشگاه با مهاجم انگلیسی مذاکره نکرد. 

در ژانویه ۲۰۲۴ پس از آسیب دیدگی های پیاپی در دفاع آنچلوتی خواستار مدافع شد اما این خواسته هم اجابت نشد. با وجود جدایی ناچو و ناکامی در امضای قرارداد با یورو به نظر می رسد این وضعیت در تابستان دوباره تکرار خواهد شد. 

رئال مادرید

باشگاه مادرید می داند که سرمربیان می روند اما پروژه و مدیریت تغییری نمی کنند. اتفاقی که درباره کپا آریسابالاگا در سال ۲۰۱۸ رخ داد در این رابطه آموزنده است. 

سفیدپوشان تلاش زیادی کردند تا دروازه‌بان اسپانیایی را از اتلتیک بیلبائو بخرند اما زیدان او را نپسندید چون به کیلور ناواس اعتماد داشت و می خواست پسرش لوکا را که در تیم پایه دروازه‌بان بود در تیم نخست نگه دارد. 

زمانی که فصل به پایان رسید و زیدان مادرید را ترک کرد مدیریت متوجه شد که فرصت خوبی را برای جذب کپا از دست داده است و دروازه‌بان اسپانیایی در آن تابستان با چلسی قرارداد امضا کرد. 

در هر صورت آنچلوتی معتقد است تیمش می تواند تاریخ سازی کند. پس از فتح سوپرجام با پیروزی قاطع برابر آتالانتا از او پرسیدند تا تیم کنونی اش را با تیم ۲۰۱۴ که توانست فاتح دسیما (دهمین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا) و کوپا دل ری شود مقایسه کند. 

رئال مادرید

او گفت: "با تیم صحبت کرده ام اما آن خیلی سخت است. در سال ۲۰۱۴ تیم فوق العاده بود و کریستیانو، بنزما و گرت بیل حضور داشتند که خط حمله عالی بود. چیزی که عوض نشده  این است که کیفیت تیم از ۲۰۱۴ و ۱۰ سال بعد تغییری نکرده است."

هیئت مدیره می گوید آنچلوتی نقش کلیدی در دوران جدید امضای قرارداد با بازیکنان داشته است. او به خوبی باشگاه را درک کرده است و کسری های امضای قراردادها را می پذیرد. این موضوع از زمان بازگشت سرمربی ایتالیایی به باشگاه در سال ۲۰۲۱ آشکار است. 

او در یکی از نخستین ملاقات هایش با پرس و سانچس گفت که اعتماد کاملی به توانایی های وینیسیوس دارد. او زیر نظر سرمربیان قبلی کمی پیشرفت کرده بود و سه سال بعد توانست در دو فینال لیگ قهرمانان گلزنی کند و اکنون کاندیدای کسب توپ طلا است. 

رئال مادرید

با حضور بلینگام، آنچلوتی در فصل گذشته برای او پست جدیدی در نظر گرفت و بازیکن انگلیسی دیگر نامزد کسب توپ طلا به حساب می آید. سرمربی ایتالیایی اکنون بیشتر از بلینگام در خط میانی بهره می برد. 

رئال مادرید همیشه در امضای قرارداد موفق عمل نکرده است. ژسوس رینیر برزیلی که هافبک تهاجمی است در سال ۲۰۲۲ با قراردادی به ارزش ۳۰ میلیون یورو به سفیدپوشان پیوست اما هنوز برای تیم نخست بازی نکرده است و انتظار نمی رود این اتفاق بیفتد. با این حال ناامیدکننده ترین خرید لوکا یوویچ بود که در سال ۲۰۱۹ باشگاه برای این بازیکن ۶۰ میلیون هزینه کرد. او  عملکرد ضعیفی داشت و مادرید پولش را هدر داد. 

گام بعدی چیست؟ 

از لحاظ اقتصادی رئال مادرید نمونه خوبی در مدیریت است. مدارک نشان می دهند با وجود بحران کرونا و بازسازی سانتیاگو برنابئو باشگاه دچار مشکلات اقتصادی نشد. حتی خاویر تباس، رییس لالیگا و دشمن رئال مادرید در این رابطه سفیدپوشان را تمجید می کند. 

از لحاظ ورزشی نیز مادرید فوق العاده عمل کرده و از سال ۲۰۰۹ فاتح ۲۹ جام شده است که شامل شش قهرمانی در لیگ قهرمانان و پنج لالیگا می شود. با در نظر گرفتن این دو فاکتور، برنامه مادرید این است که به این روند ادامه دهد اما همیشه به سناریوهای جدید و تغییر در کار توجه خواهد داشت. 

دیدگاه تان را بنویسید