گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

نواب، رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب: سرک نکشیدن به زندگی مردم از مهمترین وظایف دولت آینده است

در حوزه اقتصاد اولویت رئیس جمهور آینده، حل دو معضل برجام و (FATF) است. این دو معضل باید حل شود و شوخی ندارد. رودبایستی با کسی نداریم باید این دو مشکل و معضل به صورت زیربنایی حل شود. همچنین رابطه اقتصادی با دنیا، صادرات و واردات، تعاملات، سرمایه‌گذاری و اشتراکات خارجی گسترش پیدا کند. یعنی ما در فلان معدن، فلان شرکت خارجی را شریک کنیم؛ برای اکتشاف بیاید و سرمایه‌گذاری کند. هر چه بتوانیم پای دنیا را به کشورمان باز کنیم، تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند، ضریب امنیت ما بالا می‌رود.

پایگاه خبری جماران: رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب

 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن نواب در پی می آید:

مناظره‌ها که از سوی رسانه ملی پخش شد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مناظره‌ها که خوب بود اما خیلی دقیق‌تر می‌شود از این صحبت کرد. به نظر من بهتر است مجموعه‌ای در صدا و سیما باشد که آماری غلطی که آقایان می‌گویند و حرف‌های اشتباهی که می‌زنند، اعلام کنند که فلان مطلب به خاطر فلان دلیل خلاف واقع است تا آقایان حواس‌شان را جمع‌تر کنند و بهتر است اتهام‌پراکنی نباشد. مناظره‌ها علی‌الاصول خوب بود، صدا و سیما خیلی خوب زحمت کشیده بود و خیلی خوب برنامه‌ریزی کرده بود و مناظره‌ها برای اطلاع‌رسانی، آگاهی‌رسانی و شفاف کردن ذهن مردم خیلی تأثیرگذار بود. ما از این جهت از صدا و سیما تشکر می‌کنیم. مجری خیلی وزین، سنگین و بی‌دخالت ظاهر شد. برنامه‌های مناظره خیلی خوب و فوق‌العاده بود. البته نواقصی هم داشت که می‌توانند جبران کنند.

احتمال می‌دهید که رقابت بین کدام یک از نامزدها باشد؟

فکر می‌کنم آقایان پزشکیان و قالیباف نفرات اصلی باشند. من این‌گونه حدس می‌زنم.

می‌توانید نقاط ضعف و قوت هر کدام از نفرات اصلی را بیان کنید؟

من وارد بحث دربارۀ اشخاص نخواهم شد اما مردمی بودن و صداقت آقای پزشکیان، و صراحت لهجه آقای پورمحمدی و فصاحت او در بیان و گفتار و شفاف حرف‌ زدن وی، خیلی قابل ستایش است. از طرف دیگر، آقایان قالیباف و جلیلی خیلی نزاکت را رعایت می‌کردند.

به نظر حضرتعالی آیا دکتر پزشکیان می‌تواند به پدیده انتخابات تبدیل شود؟

پدیده باید کسی باشد که مردم او را نشناسند و ارتباطی با وی نداشته باشند، اما آقای پزشکیان برای مردم شناخته شده است و ایشان بالاتر از پدیده است.

صادقانه بگویم که 90 درصد مواضع آقای پورمحمدی را قبول دارم. پنجاه سال است که آقای پورمحمدی را می‌شناسیم و او را به صداقت می‌شناسیم. من سابقه امنیتی ندارم و در بحث‌های امنیتی هیچ‌وقت نبودم و با این عرصه آشنا نیستم اما در مسئله کشورداری ایشان را قبول دارم.

اولویت‌های مهم رئیس جمهور آینده در حوزه مسائل سیاست داخلی و خارجی از دیدگاه شما چیست؟

مواضع شفاف آقای پزشکیان برای من خیلی زیبا و دوست‌داشتنی بود. ایشان از انسجام ملی حرف می‌زند و اینکه دوقطبی و دودستگی باید برداشته شود؛ این‌ها جزء آمال وآرزوهای ماست. ما در سپهر سیاسی داخلی سه نکته اساسی داریم: یکی حل اختلافات دخلی است. یعنی دو دستگی و دوگانگی باید حل شود. نکته دوم اینکه نیروهای نظامی طبق فرمان اکید امام، باید از دخالت در مسائل سیاسی فاصله بگیرند. البته ایشان درباره کاندیداها نگفتند، اما این نظر من است که این نکته از مشکلات داخلی کشور است. سوم این‌که ما باید رابطه‌ خود را با کشورهای جهان (هم غرب و هم شرق) تنظیم کنیم. همان طور که حضرت‌آیت الله العظمی صافی(رض) در آخرین لحظات عمرشان گفتند: ما نمی توانیم جدای از جهان زندگی کنیم. باید با دنیا هماهنگ باشیم، همکاری کنیم و مشکلات مردم را با همکاری با جهان حل کنیم.

در حوزه سیاست خارجی، استفاده از سلاح و اسلحه گردشگری مهم است. گردشگری امروزه یک اسلحه و سلاح شده است. کشورها، مردم جهان را به کشور خودشان می‌آورند، هم از آنان پول می‌گیرند و هم با کشور خودشان آشنا می‌کنند. ما چند محور گردشگری خوبی داریم: اولاً آثار باستانی زیادی داریم و از کشورهای شناخته شده در تعداد آثار باستانی هستیم دوماً توان گردشگری علمی و دانشجویی داریم. در عرصه دانشگاه‌ها، ظرفیت‌های زیادی داریم؛ قیمت ایران ارزان است لذا می‌توانیم تا یک میلیون نفر به ایران دانشجو بیاوریم و آنان را تربیت کنیم. در این صورت، دلبستگی آنان به ما زیاد می‌شود. سوم گردشگری سلامت است. ما بیمارستان‌ها و دکترهای خوبی داریم و در دنیا از لحاظ علم پزشکی پیشرفته هستیم. باید افراد را از سراسر جهان به کشورمان بیاوریم، آنان را معالجه کنیم و درآمد داشته باشیم.

همچنین در گردشگری ورزشی، ایران باید هاب گردشگری ورزشی منطقه شود. مردم ما ورزش‌دوست هستند و در رشته‌های ورزشی مقام‌ها و رتبه‌های خوبی داریم. باید مرکز کشتی دنیا، مازنداران شود. مرکز والیبال دنیا، ارومیه شود. مرکز فوتبال دنیا، اصفهان یا تهران شود. کشور قطر با مساحت کوچک، با بازی‌های آسیایی و فوتبال توانست جایگاه خوبی در دنیا پیدا کند. لذا ما با ورزش می‌توانیم ارتباطات خود را با دنیا تقویت کنیم.

درباره دیپلماسی عمومی باید ارتباطات گسترده‌ای با جهان داشته باشیم. در این راستا لغو روادید بین کشورها که آقای ضرغامی وزیر محترم گردشگری ایران در دولت مرحوم شهید رئیسی انجام داد باید توسعه پیدا کند. ما باید با 160 ـ 150 کشور جهان لغو روادید داشته باشیم تا مردم دنیا بتوانند به راحتی به ایران بیایند و بروند. لذا می‌توانیم از این شیوه، ارتباطات گسترده‌ای با مردم دنیا داشته باشیم.

دیپلماسی به رفت و آمد چهار دیپلمات نیست. دیپلمات‌ها باید کار دیپلماتیک را از رقیب و دشمن یاد بگیرند. می‌دانید که رابطه چین و آمریکا حسنه نیست اما سفیر آمریکا در چین با یک اتوبوس خیلی پیشرفته، به 37 یا 38 ایالت چین مسافرت کرد. خیلی عجیب است. وی با یک اتوبوس پیشرفته، کارشناسان ارشد را می‌برد و در سراسر ایالت‌های چین با مردم این کشور ارتباط برقرار می‌کرد. معنای دیپلماسی نشستن در اتاق و نشستن در ماشین بنز و رفتن به جایگاه تشریفات نیست. البته تشریفات دیپلماتیک باید رعایت شود اما دیپلمات‌های ما باید با گستردگی و تحرک زیاد، بتوانند دنیا را با کشور ما، و کشور ما را با دنیا آشنا کنند.

در مسأله اقتصاد، اولویت‌های رئیس جمهور آینده کدام است؟

در حوزه اقتصاد اولویت رئیس جمهور آینده، حل دو معضل برجام و (FATF) است. این دو معضل باید حل شود و شوخی ندارد. رودبایستی با کسی نداریم باید این دو مشکل و معضل به صورت زیربنایی حل شود. همچنین رابطه اقتصادی با دنیا، صادرات و واردات، تعاملات، سرمایه‌گذاری و اشتراکات خارجی گسترش پیدا کند. یعنی ما در فلان معدن، فلان شرکت خارجی را شریک کنیم؛ برای اکتشاف بیاید و سرمایه‌گذاری کند. هر چه بتوانیم پای دنیا را به کشورمان باز کنیم، تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند، ضریب امنیت ما بالا می‌رود. این کار برای ما ضمانت امنیتی می‌شود. ما باید این کار را انجام دهیم تا اینکه کشورمان تأمین امنیتی داشته باشد؛ همچنین مردم از منافع سرمایه‌گذاری‌ها بهره‌مند شوند.

مستحضرید که جامعه ایرانی از چالش‌های جدی مثل موضوع حجاب، پیر شدن سن جمعیت، نبود نشاط و تفریح و مسائلی از این دست رنج می‌برد. احساس می‌کنید اولویت‌های آینده رئیس جمهور نسبت به این مباحث چه خواهد بود؟

سرک نکشیدن به زندگی مردم و دخالت نکردن در زندگی شخصی مردم از مهمترین وظائف دولت آینده است. همچنین حقوق مدنی و حقوق مردم باید رعایت شود. اگر این مسائل حل شود، ده‌ها مسئله دیگر حل می‌شود.

در این ایام، چه توصیه‌ای به مردم دارید؟

حضور، حضور، حضور. ده بار می‌گویم: حضور. مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و به هر کسی خواستند رأی بدهند. مردم از این حق مدنی‌شان استفاده کنند و اگر از این حق خوب استفاده کنند بعدها ضربه نخواهند دید و نمی‌نالند که ما را از حقوق‌مان محروم می‌کنند. این حقی است که خیلی راحت و ساده است، ارزش آن خیلی خوب است و هیچ فشاری برای کسی ندارد. این حقی است که مردم نباید خود را از آن محروم کنند. همین مقدار که مردم در انتخابات مجلس شرکت کردند باعث شد صد کرسی یعنی چهل کرسی اصلاح‌طلب‌ها و شصت کرسی مستقلین بگیرند.

لذا در انتخابات رئیس مجلس نگذاشتند که تندروها موفق شوند. بنابراین مردم هر چه قدر پررنگ‌تر شرکت کنند و از حقوق خودشان بیشتر دفاع کنند و حقوق‌شان را بیشتر به رسمیت بشناسند، راحت‌تر می‌توانند مسائل‌شان را حل کنند.

نسبت به رد صلاحیت امثال آقایان لاریجانی و جهانگیری چه نظری دارید؟

نه فقط این دو نفر، بلکه درباره دیگران به شدت معترض هستم. سوال من این است که چه چیزِ آقای آخوندی کمتر از آقای زاکانی بود؟ در عرصه‌هایی مثل تجربه، سواد، برنامه‌ریزی و ... چه چیز آقای آخوندی کمتر از آقای زاکانی بود؟ یا آقایان محترمی که ثبت‌نام کردند، چرا رد صلاحیت شدند؟ چرا توازن بین جناح‌ها برقرار نبود؟ چرا همه از حقوق مساوی در انتخاب بهره‌مند نبودند؟ آقای جهانگیری و آقای لاریجانی خیلی محترم هستند، ولی آقایان محترم دیگری هم ثبت‌نام کرده بودند که باید تأیید می‌شدند. آقای زاکانی چه تخم دو زرده‌ای کرده است؟! خیلی مودبانه و خوب حرف می‌زند؟! وی چه ویژگی دارد که باید تأیید شود اما هم‌ترازهای او که انسان‌های بسیار باارزش‌تری هستند نباید تأیید شوند؟

متأسفانه در این روزهای پایانی ایام تبلیغات، تخریب‌های تندروها زیاد شده است. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

ملت دیگر از همه چیز خبر دارند. بسیاری از اوقات، تحریف‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد. برخی شوخی می‌کردند که مگر آقای زاکانی کارمند دفتر آقای پزشکیان شده که این طور برای ایشان رأی جمع می‌کند؟ بنابراین به هر میزان که تخریب بیشتر و بدتر باشد، تأثیرات آن مثبت‌تر و بهتر خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی انتخابات ۱۴۰۳
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.