دکتر افشین استوار روز سه‌شنبه در حاشیه سمینار یک روزه بررسی وضعیت سرطان در یزد به خبرنگار ایرنا گفت: بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت از دیگر عوامل اصلی مرگ و میر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی، عروقی و روانی بیشترین میزان بار اقتصادی را به کشورها تحمیل می‌کند ادامه داد: در صورت ادامه وضعیت فعلی و شیوع سرطان‌ها در ایران تعداد مرگ و میرها تا سال ٢٠٤٠ به میزان ۲ برابر افزایش می‌یابد.

این مسئول، مهمترین عامل افزایش سرطان‌ها را، بالا بودن عوامل خطر وقوع این بیماری ذکر کرد و بیان داشت: در صورتی که عوامل خطر کنترل نشود شاهد سالانه ٤٠٠ هزار مرگ در سال‌های آینده خواهیم بود.

به گفته استوار، مهمترین  راهبرد کشور در سال‌های اخیر،  تشکیل کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با هدف افزایش هشدار در خصوص آنها، پاسخگویی به تعهدهای بین المللی ایران به عنوان مرجع تصمیم ساز وزارت بهداشت و ایجاد راه حل در راستای جلب مشارکت سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها،نهادهای دولتی و غیردولتی بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری ‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ، هدف تشکیل این کمیته را ، یکپارچگی در برنامه‌ریزی و نظارت بر سرطان و سایر بیماری‌های غیرواگیر ذکر کرد.

استوار همچنین مهمترین دستاورد این کمیته را،  تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برشمرد که به تصویب و تائید رئیس جمهوری رسیده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در سمینار یادشده گفته بود: حدود ۸۵ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است که برای کاهش آن به عزم همگانی به ویژه همراهی مردم نیاز داریم.

 استوار افزود: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ و میر در کشور اتفاق می‌افتد که ۳۰۰ هزار مورد آن مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

وی به عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و ادامه داد: چاقی یکی از عوامل مهم و اساسی در بروز این بیماری‌هاست و  هم اکنون حدود  ۲۵ درصد جمعیت کشور از چاقی رنج می‌برد که میزان چاقی در زنان ایرانی ۲ برابر مردان است  و بر اساس آمارهای موجود حدود ۶۰ درصد مردم فعالیت کافی بدنی ندارند که خود عامل اصلی اغلب بیماری‌ها است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت عمده بیماری‌های‌غیرواگیر کشور را سرطان‌ پستان، پروستات، پوست، معده و روده بزرگ به عنوان پنج سرطان شایع در ایران یاد کرد.

استوار یادآور شد: تشخیص زودهنگام سرطان و نیز اجرای طرح غربالگری برای افراد پرخطر با تست سرطان‌ پستان، روده بزرگ و پروستات برای کنترل این بیماری در حال اجراست.

سمینار یک‌روزه بررسی وضعیت سرطان، تهدیدها و فرصت‌ها با هدف بررسی وضیت سرطان‌ها در استان، عوامل خطرهای مرتبط، راه‌های پیشگیری و کنترل آن ،امکانات و برنامه‌های موجود و همچنین پیش‌بینی امکانات و برنامه‌های آینده با حضور کارشناسان بهداشت و درمان در سالن همایش‌های  باقرالعلوم یزد برگزار شد.

سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می هند و این موضوع منجر به تخریب و فاسد شدن بافت های سالم می شود.
میزان بروز سرطان در کشور به ۱۵۴ نفر به ازای هر صد هزار نفر بیمار جدید مبتلا به سرطان رسیده است و بخش مهمی از مرگ های زودرس زیر ۵۵ سال به علت بروز سرطان است.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.