به گزارش خبرنگار ایرنا ابوالقاسم یوسفی نژاد روز پنجشنبه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته 238 هزار و 950 تن کالا به ارزش اقتصادی 236 میلیون و 549 هزار و 269 دلار از طریق گمرکات گیلان و از مبدأ کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و اوکراین به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، قرقیزستان و مناطق آزاد ترانزیت کالا صورت گرفته است.
وی با اشاره به افزایش 15 درصدی ترانزیت کالا از طریق گمرکات گیلان افزود: مواد سوختی ، آهن آلات، چوب، تخته ، خودرو ، ماشین آلات صنعتی ، البسه و سایر محصولات شیمیایی عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان بود.
یوسفی نژاد یادآور شد: در سال گذشته 541 هزار و 568 تن کالا به ارزش اقتصادی 350 میلیون و 377 هزار و 385 دلار از گمرکات گیلان صادر شد که این آمار، رشد سه درصدی صادرات به لحاظ ارزش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.
وی افزود: از مجموع صادرات انجام شده از گمرکات گیلان ، گمرک بندرانزلی توانست با 110 هزار و 972 تن صادرات کالای غیر نفتی به ارزش اقتصادی 114 میلیون و 156 هزار و 107 دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 11درصد رشد صادرات از لحاظ ارزش و پنج درصد افزایش از لحاظ وزن، بیشترین سهم را در صادرات استان داشته باشد.
ناظر گمرکات گیلان ادامه داد: کالاهایی نظیر محصولات نباتی، سبزیجات، میوه، خرما، کشمش، چای، محصولات معدنی و مصنوعات آن، شیشه و مصنوعات آن، محصولات صنایع غذایی، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی عمده ترین اقلام صادراتی را تشکیل می دهند.
یوسفی نژاد تاکید کرد: این کالاها نیز به مقصد کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان و عراق صادر شد و با وجود اینکه این چهار کشور در میان بیش از 30 کشور مقصد صادرات گمرکات گیلان به ترتیب رتبه اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند ، کشورهای افغانستان ،گرجستان، هند، سوریه، ترکمنستان ، امارات و ترکیه نیز از مهمترین طرف های تجاری این گمرکات محسوب می شوند.
وی با اشاره به واردات دو میلیون و 39 هزار و 218 تن کالا به ارزش اقتصادی یک میلیارد و 12 میلیون و 744 هزار و 675 دلار از طریق گمرکات گیلان به کشور گفت: آهن آلات، ماشین آلات صنعتی، لوازم برقی و قطعات آن ، چوب و تخته، گندم و جو و محصولات شیمیایی از عمده کالاهای وارداتی به کشور از طریق کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و امارات است.
ناظرگمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی یادآور شد: در سال گذشته 385 هزار و 602 نفر از طریق گمرکات گیلان وارد کشور شده و 369 هزار و 276 نفر از کشور خارج شده اند.
بندرانزلی در 40 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و گمرک این شهر ساحلی یکی از قدیمی ترین گمرکات کشور است.
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.