روح الله عزیزی روز سه شنبه در جلسه شورای سلامت کهگیلویه اظهار داشت: این میزان علوفه با همکاری خیرین و تشکل های مردم نهاد تامین شده است.
وی بیان کرد: با توجه به فصل سرما ، ریزش برف و یخ زدن مراتع ، حیوانات با کمبود علوفه روبه رو می شوند در این شرایط حیات وحش برای تامین تغذیه به سمت اراضی کشاورزی، باغ ها و حتی منازل انسانی نیز هجوم می آورند که توزیع علوفه در منطقه برای جلوگیری از خسارت وحوش به اراضی کشاورزی مردم انجام شد.
عزیزی تصریح کرد: محیط بانان شهرستان در آماده باش هستند تا در صورت نیاز، توزیع دانه و علوفه دستی بین وحوش و پرندگان انجام شود و در صورت ادامه برودت و سرما توزیع علوفه در منطقه ادامه خواهد یافت .
وی از مردم منطقه خواست با توجه به وضعیت خاص جوی و سردی شدید هوا در صورت مشاهده وحوش در حوزه مناطق روستایی، مورد را به محیط زیست شهرستان گزارش دهند تا نسبت به بازگرداندن آنها به طبیعت اقدام شود.
منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بالغ بر 33 هزارو 385 هکتار در سال 77 در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.
عبور رودخانه مارون از این منطقه، وجود غارها، چشمه سارهای فراوان، پوشش گیاهی، جانوری متنوع وچشم اندازهای طبیعی جلوه زیبایی به این منطقه بکر بخشیده است.
این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین 250 تا 670 میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.
شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.