محمدرضا علیزاده روز دوشنبه در نشست خبری همایش بزرگداشت میرزاعلی اکبرخان نفیسی - معروف به ناظم الاطبا کرمانی ضمن گرامیداشت نهم دی ماه افزود: یکی از برنامه هایی که در سال های اخیر به آن نگاه و توجه خاصی شده تکریم و بزرگداشت مفاخر استان کرمان است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ دور جدید فعالیت این کمیته علمی آغاز شده است اظهار داشت: در دور جدید نتایج بسیار خوب و پرباری داشته ایم که یکی از این نتایج را می توان برگزاری همایش ناظم الاطبای کرمانی نام برد.

علیزاده ادامه داد: این انجمن و کمیته از سال ۱۳۹۴ تاکنون با برگزاری ۳۸ جلسه کمیته علمی و پنج جلسه هیات امنا در حوزه های مختلف موجب اتفاقات بسیار خوبی در استان کرمان شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: قبل از آغاز دوره جدید این کمیته ترکیبی از اشخاص مختلفی از عرصه های علمی، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر بود که خروجی مشخصی نداشت زیرا اجماعی بر موضوعات وجود نداشت اما از سال ۹۵ به بعد با ترکیب جدید کاملا علمی و دانشگاهی نخستین خروجی کمیته علمی را در سال ۹۷ داشتیم که  شامل چاپ ۲۳ عنوان از کتاب مفاخر استان بوده است.

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۸ همایش های مختلفی در کرمان برگزار شده که از جمله آن ها می توان به کنگره بزرگ خواجو در سال ۷۰ با دبیری دکتر مدبری، همایش ملابمانعلی راجی کرمانی در سال ۷۷ با دبیری دکتر طالبیان، همایش شمس الدین محمد بردسیری با دبیری برومند سعید در سال ۷۷، و همایش خواجه عماد کرمانی در سال ۸۰ و ابوحامد کرمانی در سال ۸۳ با دبیری دکتر طالبیان و همچنین چاپ ۲۷ جلد کتاب به همراه مجموعه مقالات اشاره کرد.

علیزاده با اشاره به اینکه در کمیته علمی انجمن مفاخر بحث های متعددی بود که کدام یک از مفاخر کرمان را انتخاب کنند گفت: ۲۷ نفر از مفاخر کرمانی شناسایی شدند که در نهایت ناظم الاطبای کرمانی انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه جمعا ۲۷ عنوان کتاب تا سال جاری در این کمیته در حوزه مفاخر به چاپ رسیده و ماندگارترین کاری بوده که انجام شده است افزود: در سال ۹۸ در همایش ناظم الاطبا کرمانی پنج کتاب از ۲۷ عنوان کتاب مربوط به ناظم الاطبا است که تصحیح و ترخیص و به چاپ رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان گفت: نامگذاری یکی از خیابان های شهر کرمان نیز به نام ناظم الاطبا در بلوار جمهوری و نصب سردیس و تولید فیلم ۲۰ دقیقه ای مستند به نام وی از دیگر اقداماتی است که در روز همایش ناظم الاطبا انجام خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بازسازی مقبره ناظم الاطبا در تهران نیز در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: به دلیل مسائل و مشکلاتی که در بحث تملک وجود داشت این امکان فراهم نشد.

علیزاده افزود: تولید فیلم ناظم الاطبا و زندگی این شخصیت فرهیخته به صورت سریال نیز کار دیگری است که توسط صدا و سیمای مرکز کرمان به صورت بلندمدت در دستور کار قرار داده شده است.

همایش ناظم الاطبای کرمانی روز شنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۹۸ در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان از ساعت هشت تا ۱۱ صبح برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.