به گفته مدیران استانی، حدود ۸۵ درصد اقتصاد رودبار جنوب بر پایه کشاورزی بوده و تقریبا ۸۰ هزار نفر از اهالی این دیار به صورت فصلی در بخش های زراعی و دامداری مشغول به کار هستند، اما استاندار کرمان صبح امروز (دوشنبه) با حضور در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بخش جازموریان، موانع پیش روی تولید و اشتغال این منطقه را مورد بررسی قرار داد.

قابلیت سرمایه‌گذاری هشت طرح اقتصادی با ۴۵۰ نفر اشتغال در رودبار جنوب

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان با محوریت رودبار جنوب اظهار داشت: ۸۵ درصد اقتصاد این منطقه، کشاوری است و باید با برنامه‌ریزی مدون، سهم بخش صنعت را بیشتر کنیم.
جعفر رودری افزود: سه طرح در این شهرستان با ۴۶ و نیم میلیارد تومان اعتبار در دست اقدام است و ۱۳ طرح دیگر نیز برنامه‌ریزی شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه مطالعه منطقه جازموریان به عنوان یکی از مباحث مهم استان در حال انجام است گفت: همچنین درصورت تکمیل طرحهای نیمه تمام، ۵۴۳ نفر اشتغال در رودبار جنوب ایجاد می‌شود لذا باید طرح‌های پیشنهادی این شهرستان بیشتر شود.
وی با اشاره به اینکه شهرستان رودبار جنوب، مهاجرفرست بوده و نرخ رشد زاد و ولد آن بالاتر از استان است و تا کنون مطالعات اقتصادی و اجتماعی ۲۰۷ روستای این شهرستان در دستور کار قرار گرفته که بیش از ۷۰ درصد روستاها را شامل می‌شود و نقشه راه خوبی برای توسعه این دیار است.
رودری با بیان اینکه به دنبال توسعه پایدار مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه هستیم تصریح کرد: از ایتدای سال جاری تا کنون ۷۵۹ نفر شغل جدید در این شهرستان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: برای احداث محور زهکلوت به ایرانشهر ۲۰ میلیارد تومان مصوب شد که ۱۰ میلیارد آن تخصیص یافته و تکمیل ۴۰ کیلومتر ابتدایی که آبنماهای زیادی هم دارد در دستور کار است. 
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به طرح‌های حوزه ورزش و جوانان گفت: در زمینه ورزش نیز ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های نیمه تمام ورزشی استان برنامه‌ریزی شده است.

۲۳ روستای کوهستانی رودبار جنوب راه مناسب ندارند

حجت الاسلام حسین بامری امام جمعه بخش جازموریان نیز در این نشست به مسایل و مشکلات منطقه اشاره کرد و گفت: محور جازموریان به رودبار از پر حواث‌ترین محورهای ارتباطی رودبار جنوب است مخصوصا به مسیر زهکلوت به استان سیستان و بلوچستان باید توجه بیشتری شود چرا که هر ماه چندین جوان در این جاده جان خود را از دست می‌دهند.
وی با بیان اینکه تنها ۳۰‌ درصد رستاهای این منطقه دارای آب آشامیدنی هستند تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد روستاها آب آشامیدنی ندارند.
امام جمعه بخش جازموریان همچنین عنوان کرد: این بخش و شهر زهکلوت، مکان ورزشی ندارند لذا ایجاد زیرساخت‌های ورزشی نیاز ضروری جوانان این خطه است چرا که این اتفاق در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش زیادی دارد.
وی اضافه کرد: در بخش بهداشت و درمان با کمبود شدید دارو مواجه هستیم لذا این کمبودها، مردم را رنج می‌دهد و فاصله نسبتا زیاد با مرکز شهرستان، بیشتر مردم را ناراحت می‌کند.
حجت الاسلام بامری ادامه داد: برای تامین تجهیزات مدارس در این منطقه با مشکل مواجه هستیم و انتظار داریم نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

وی همچنین گفت: خواسته مردم جازموریان، ارتقای این بخش به فرمانداری بوده و با توجه به مسافت زیاد و ظرفیت بالای جازموریان، این مهم نیاز ضروری مردم است و امیدواریم این اتفاق مبارک به زودی محقق شود.
امام جمعه بخش جازموریان تصریح کرد: بسیاری از ادارات در این بخش از مکان اداری مناسب برخوردار نیستند.
وی همچنین گفت: در بخش کشاورزی هم با توجه به ظرفیت این منطقه، فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، هم به تولید کمک می‌کند و هم ارزش افروده را بالا می‌برد.
حجت الاسلام بامری: محصولات کشاورزی به صورت خام توسط دلالان خریداری و با قیمت پایین از منطقه خارج می‌شود لذا انتظار می‌رود به این بخش نیز توجه شود.

 فدائی استاندار کرمان صبح امروز همراه با معاون اقتصادی استاندار و جمعی از مدیران استان پس از استقبال نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران شهرستان‌های جنوبی وارد شهرستان رودبارجنوب شد و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهیدان گمنام این شهرستان، در جلسه اقتصاد مقاومتی و پیگیری مشکلات منطقه محروم پیرخوشاب زهکلوت حضور یافت.

رودبار جنوب دارای ۲ بخش و ۲ شهر با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر است.

 ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های این شهرستان زیر کشت‌ محصولات جالیزی بوده و درواقع هفت هزار هکتار گوجه، یکهزار هکتار پیاز، ۸۴ هکتار گندم، ۵۳۰ هکتار کلزا در این شهرستان کشت می‌شود.

 همچنین ۳۷۲ هزار راس دام سبک و ۱۰ هزار نفر شتر در این منطقه وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.