کرمانشاه از آن دسته استان‌هایی است که از نظر شاخص‌های 'توسعه اقتصادی' وضعیت مطلوبی ندارد.
'توسعه اقتصادی' فقط به معنی 'رشد کمی' نیست و رشدی همراه با افزایش ظرفیت‌های فیزیکی، انسانی و اجتماعی در نظر دارد؛ در واقع در کنار رشد کمی، نهادهای اجتماعی و نگرش‌ها را هم متحول می کند و بهره ‌برداری و نوآوری را بالا می برد.
در نتیجه ماندن پشت درهای توسعه و پیشرفت است که سال هاست آمارهای بالای بیکاری، اعتیاد، طلاق، نزاع، سرقت، ‌حاشیه نشینی و... گریبان کرمانشاه را گرفته و با فرهنگ بی‌ خیالی، عدم سخت‌ کوشی و مطالبه نکردن در آمیخته است.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه اکنون رکوردار نرخ بیکاری کشور است.
این در حالی است که کرمانشاه استعدادها و نیازهای لازم برای توسعه و پیشرفت را داراست اما این ظرفیت ها تاکنون به درستی تجمیع و بهره برداری نشده؛ ‌جایی که نگاه ها به سمت فرهنگ جلب شده و بیشتر باورها بر این است که توسعه واقعی باید از بخش فرهنگی کلید بخورد.
در همین راستا خبرنگار ایرنا به سراغ معاون استاندار و هفت فرماندار استان رفته و نظر آنان را در باره مهمترین مانع توسعه و پیشرفت استان و راهکارهای رفع این مانع جویا شده که چکیده آن در ادامه می آید.

** پنج مانع اصلی
به گفته مجتبی نیک کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، مهمترین مانع توسعه استان را 'نداشتن فرهنگ توسعه گرایی، مطالبه‌گر نبودن، کمبود صدای ملی و ضعیف بودن فرهنگ کار جمعی و همدلی' می داند و تاکید دارد برای باز کردن مسیر توسعه راهی جز بهبود این شاخص های کلیدی نیست.

** خود کرمانشاهی‌ها
تعبیر حسین ویسمرادی، فرماندار شهرستان روانسر از مهمترین مانع توسعه استان، متفاوت است؛ ‌او 'خود کرمانشاهی ها' را مانع اصلی دانست.
او در عین حال افزود که برای رسیدن به توسعه و پیشرفت، باید دنبال 'اصلاح فرهنگ کار، اقتصاد و سیاست در استان و ایجاد فرهنگ تلاشگری و سخت کوشی' بود.

** اختلاف مدیران و نماینده‌ها
علی اکبر اکبری، فرماندار شهرستان ثلاث و باباجانی اما گیر اصلی توسعه استان را در رابطه دولت و برخی نماینده های مجلس دانست و با عبارت 'اختلاف بین مدیریت اجرایی و برخی نماینده های استان' از آن یاد کرد.
به اعتقاد او اگر 'وظایف نمایندگان و مسئولان اجرایی استان قانونمند شود'، توسعه دست یافتنی است.

** خرابی‌های جنگ تحمیلی
آنچنان که مراد علی تاتار، فرماندار شهرستان دالاهو عنوان کرد، عقب ماندگی استان کرمانشاه ریشه در 'جنگ تحمیلی و زمانبر بودن اصلاح ویرانی های آن' داشته است.
او اما 'توسعه صنعت پتروشیمی، احداث راه آهن، بهره گیری از ظرفیت مرزها و دیگر مزیت های اقتصادی' را راه های مهم غلبه بر این عقب ماندگی بیان کرد.

** استفاده نادرست از منابع
فرامرز اکبری، فرماندار شهرستان قصرشیرین هم تاکید دارد که 'استفاده نکردن بهینه از منابع' سبب گیر کردن کرمانشاه در پشت سد توسعه شده است.
او بر این باور است که 'استفاده بهینه از منابع، شناخت دقیق مسایل و مشکلات و تدوین راهبرد مناسب' به توسعه استان منجر می شود.

** زبان غیرمشترک
یاور محمدی، فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی هم معتقد است که 'نبود زبان مشترک و همسویی بین نخبگان فکری و اجرایی استان' کرمانشاه را از رسیدن به توسعه بازداشته و برای عبور از این مانع راهی جز 'ایجاد یک زبان مشترک' وجود ندارد.

** نبود صبر و گفتگو
آنچنان که پرویز ایده پور، فرماندار شهرستان پاوه هم بیان کرد،‌ 'نبود صبر و گفتگو بین مردم و مدیران به عنوان 2 بال توسعه' اصلی ترین دلیلی است که استان را از توسعه محروم کرده.
او معتقد است که با 'تقویت فرهنگ تحمل و گفت و گو و میدان دادن به مردم' می توان به جمع استان های توسعه یافته وارد شد.

** روش‌های قدیمی
'روش ها و رویکردهای قدیمی و سنتی'؛ این هم توصیف علیرضا ایزدی، فرماندار کنگاور از مهمترین مانع توسعه استان است.
به گفته او اگر خواهان توسعه استان هستیم باید 'توجه به گردشگری، بهره گیری از تخصص و علم روز و کنار گذاشتن روش ها و رویکردهای سنتی' را در دستور کار بگذاریم.
8066/7444 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.