بختیار رحمانی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صادرات کالا از گمرک های کردستان از لحاظ ارزی نیز در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 78 درصد رشد نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه از مجموع کالاهای صادر شده، 372 هزار تن کالا به ارزش بیش از 209 میلیون دلار مربوط به صادرات گمرکات استان بود، افزود: 262 هزار تن کالا به ارزش 192 میلیون دلار نیز اختصاص به صادرات اظهار شده در سایر گمرکات کشور به مقصد عراق است که از طریق گمرک باشماق به خارج از کشور صادر شد.
رحمانی پور از کسب رتبه 19 کشوری گمرک باشماق بین 107 گمرک کشور در بحث صادرات خبر داد و تاکید کرد: 98 درصد کل کالاهای صادراتی استان به کشور عراق است و سایر کالاها به ترتیب به مقصد کشورهای افغانستان، پاکستان، روسیه، رومانی و ارمنستان ترخیص می شود.
وی یادآور شد: محصولات کشاورزی به وزن 224 هزار تن و به ارزش 96 میلیون دلار بالاترین رقم کالاهای صادراتی را در سال جاری داشته که به نسبت سال 96 از نظر وزنی 126 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 181 درصد افزایش دارد.
مدیرکل گمرکات کردستان گفت: در بخش صادرات محصولات کشاورزی، بالاترین ارزش مربوط به صادرات سبزی و نباتات با رقمی بیش از 38 میلیون دلار و به مقصد کشور عراق است.
رحمانی پور اظهار اضافه کرد: میوه های خوراکی به ارزش 25 میلیون دلار و گوساله نر پرواری با 20 میلیون دلار ارزش در رتبه های بعدی اقلام صادراتی کردستان قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه در بخش واردات هم مهمترین کالاهای وارداتی شامل ضایعات پلاستیک، ماشین آلات خط تولید و سوخت های معدنی است، افزود: ضایعات و مصنوعات پلاستیک به ارزش بیش از 38 میلیون دلار، طی چهار ماهه اول امسال و سال گذشته بالاترین ارزش را در بین کالاهای وارداتی به گمرکات استان داشت.
مدیرکل گمرکات کردستان یادآور شد: در بین کشورهای هدف کالاهای وارداتی به استان، ترکیه سهم 36 درصدی را داشته و سایر کالاها از کشورهای عراق، سوئیس، ایتالیا، آلمان، چین و هلند از طریق مرزهای استان به کشور وارد می شود.
رحمانی پور به کسب رتبه سوم گمرک باشماق در بین 56 گمرک کشور در بحث ترانزیت کالا اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 736 هزار تن کالا به ارزش حدود 1،5 میلیارد دلار از گمرک باشماق ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی و ارزی به ترتیب 54 و 11 درصد رشد داشته است.
به گزارش ایرنا، مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.
گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.
گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ به طوریکه روزانه 12 میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.