به گزارش خبرنگار ایرنا، بیجار از نظر وسعت بزرگترین شهرستان در استان کردستان است و 89 هزار نفر جمعیت دارد و در 140 کیلومتری شرق سنندج مرکز این استان قرار گرفته است.
این منطقه از اماکن تفریحی و ورزشی محدودی برخوردار است و تنها سه منطقه دروزنه، پارک سراب و پارک شاهد در این شهرستان اهمیت بالایی برای خدمات دهی رفاهی به مردم دارند و همین مناطق تفریحی نیز بدلیل عدم مدیریت درست، مشکلاتی دارد که رفع آنها نیازمند یک عزم عمومی است.
مناطق تفریحی ورزشی دو روزنه، پارک سراب و پارک شاهد سال هاست از مهر و محبت مسئولیت پذیری و مدیریت درست و اصولی محروم شده و اینک تنها آثار تاریخی دست ساخته انسان در آنها خودنمایی می کند.
عدم مدیریت صحیح منابع مالی و توجه مدیران به حفظ و نگهداری زیر ساخت ها موجب شد بهترین مکان ها برای رونق کسب و کار، جذب گردشگر و خدمات دهی رفاهی و تفریحی به مردم منطقه در معرض نابودی قرار گیرد.
روزهای کار عمرانی و آبادانی در بیجار به سرعت در حال سپری شدن است و زمان هم مثل برق از دست می رود اما کسی به فکر تقویت روحیه شور و نشاط در مردمان دیار گروس و کودکان و نوجوانان آنها نیست.
طبیعت دو روزنه که روزی زخمی دست انسان شد و مصالح و ماشین آلات زیادی برای ایجاد ساختمان های اداری، آلاچیق و استخر بر پیکر این طبیعت ناب به غرش در آمد، اینک با عکس العمل آرام، خشم خود را نشان داده و هیچ گاه این حجم سازه های انسانی را در درون خود نپذیرفته است.
تمام سازه های دست ساخت انسان معاصر در این منطقه طی سال ها بی توجهی تخریب شده و نمای مخروبه ها در دل طبیعت دورزنه، حکایت از عدم برنامه ریزی مناسب و سوء مدیریت دارد.
طبیعت بکر، کوه های کم ارتفاع، چشمه آب زلال دروزنه که به رودخانه قزل اوزن می ریزد، دشت وسیع مخمل پوش و درختان سر به فلک کشیده مدتهاست مورد بی توجهی قرار گرفته اند.
دروزنه با یک هزار و 400 مترمربع وسع از زیباترین اماکن تفریحی، ورزشی بیجار محسوب می شود و در گذشته امکاناتی نظیر یک دستگاه ساختمان اداری، 2 واحد سرویس بهداشتی، 6 واحد آلاچیق و یک استخر کم عمق برای رفاه مردم در آن ایجاد شده که امروز تنها مخروبه های آن باقی مانده است.
منطقه دروزنه در سال 1374 برای استفاده اردوهای دانش آموزی به تملک آموزش و پرورش بیجار درآمد و به علت حضور آحاد مردم برای استفاده، هیچگاه این منطقه از محدودیت ورود و خروج و متولی مشخصی برخوردار نبود.
این ظرفیت طبیعی و گردشگری بسیار مورد توجه مردم است و به علت موقعیت مکانی اش که در ابتدای ورودی شهرهای قروه و همدان قرار گرفته می تواند برای ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی جذاب و سودآور نیز باشد.
مدیر آموزش و پرورش بیجار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: یکی از مهمترین مسایل پیش روی این منطقه، محصور نبودن است که امکان نظارت و نگهبانی از آن را سخت و غیر ممکن کرده است.
غلامرضا جعفری اظهار داشت: آموزش و پرورش از ورود بخش خصوصی برای مدیریت این مجموعه و تقویت بخش تفریحی و ورزشی آن استقبال می کند.
دومین ظرفیت گردشگری و تفریحی ورزشی بیجار پارک آبی سراب این شهر است که بر روی چشمه ایی با همین نام سال 82 در زمینی به مساحت 50 هکتار در چهار فاز شامل استخر آبی، باغ پرندگان و آبشار کلنگ زنی شد و از بزرگترین پارک‌های آبی کشور محسوب می‌شود.
یکی از بزرگترین آب نماهای موزیکال کشور با اعتباری بیش از 40 میلیارد ریال در این پارک احداث شده است، پارک سراب گوشه‌ ای از شهر قدیمی بیجار است که با برنامه ‌ریزی مناسب و اختصاص بودجه کافی می توانست با اجرای فازهای بعدی و تکمیل آن در توسعه شهری، ایجاد اشتغال، روحیه امید و نشاط در بین مردم بسیار تاثیرگذار باشد.
فاز اول پروژه پارک سراب در حالی به پایان رسید که مجوز برق آن خریداری نشده بود و پیمانکار آن هم مطالبه میلیاردی داشت و در آن زمان شهرداری بیجار حدود یک 100 میلیارد ریال بدهی داشت.
حقوق معوقه کارگران، چند پروژه نیمه کاره در سطح شهر و فاز اول پارک آبی و موزیکال، عملا توان عملیاتی شهرداری را کُند و ناتوان کرده بود.
حسب اطلاع دریافتی بیش از 30 میلیارد ریال برای احداث این پارک هزینه شده که این مبلغ غیر از هزینه هایی حدود 6 میلیارد ریالی است که از منابع داخلی شهرداری برای راه اندازی سریعتر این مجموعه صورت گرفته است.
مهدی بیگ محمدپور شهردار بیجار هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از پرداخت هزنیه مجوز برق این پارک خبر داد، و افزود: طی روزهای آینده اکیپی با هدف راه اندازی و عیب یابی لوازم برقی و پمپ های آبی در پارک سراب، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
سومین مکان تفریحی ورزشی بیجار، پارک شاهد است که از قدمت نیم قرنی برخوردار است و امروز در وضعیت نامناسبی قرار دارد که حدود یک دهه است امکانات تفریحی آن مستهلک و تخریب شده است.
پارک شاهد یا همان شهر بازی بیجار یکی از اماکن تاریخی و اولین فضای تفریحی برای خانواده ها به شمار می رفت که در ایام گرم تابستان، پذیرای مهمانانی بود که ساعات پایانی شب را در این مجموعه سپری می کردند.
پارک شاهد در دامنه کوه نسار واقع شده و در آن سال هایی که امکانات برقی آن مورد استفاده قرار می گرفت از هر گوشه ایی از شهر بیجار قابل مشاهده و چشم نوازی می کرد.
این پارک در ورودی شهر از سمت دیوادره، سنندج و تکاب قرار دارد و با همین وضعیت نیمه کاره، پذیرای بسیاری از مردم بیجار و مسافران عبوری در فصول بهار و تابستان است.
با احداث کوهستان پارک در ادامه این مجموعه به سمت کوه نسار باز هم توجه بسیاری از علاقه مندان و جوانان برای رسیدن به قله به این پارک جلب شده و بار دیگر مورد استفاده مردم قرار گرفته است.
در حال حاضر پارک شاهد در قسمت پایین دستی دارای یک فضای سبز مناسب و تعدادی لوازم تفریحی - ورزشی است که توسط بخش خصوص اداره می شود.
با احداث مجموعه تفریحی - ورزشی وانیک توسط بخش خصوصی در قسمت غربی پارک شاهد، امید می رود مسئولان شهرستان برای احیای این پارک تاریخی تصمیمی مناسب اتخاذ و اقدامی جدی داشته باشند.
شهردار بیجار می گوید: مجموعه تفریحی - ورزشی وانیک توسط بخش خصوصی و با همکاری و همیاری شهرداری و شورای شهر به زودی افتتاح خواهد شد.
مهدی بیگ محمدپور تاکید کرد: جهت بازسازی مجموعه بازی این پارک که مستهلک و تخریب شده در حال توافق با یک یا دو شرکت خصوصی هستیم که این مجموعه را بطور کلی بازسازی و نوسازی کنند.
شهرداری بیجار حدود 80 سال سابقه دارد و سیزدهمین شهر کشور است که بعد از اصفهان دارای شهرداری شد.
شهر بیجار در 145 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.