به گزارش ایرنا، حسین فیروزی سه شنبه شب در نشست شورای مبادلات مرزی استان اظهار کرد: این اقدام برای ساماندهی مقدمات انجام شده برای اجرایی شدن لایحه منطقه آزاد بانه و مریوان و همچنین حمایت از تعاونی های مرزنشین و ساکنان مناطق مرزی تا شعاع 20 کیلومتری در مرزهای سیرانبند و باشماق انجام می شود.
وی با بیان اینکه تعاونی های مرزنشین استان کردستان در جذب سهمیه ارزی واردات کالا عملکرد خوبی ندارند، افزود: دستگاه های متولی باید عملکرد شرکت تعاونی های مرزنشین را با سایر استان ها مقایسه کنند.
فیروزی تاکید کرد: در صورتی که اختلاف میان این شرکت ها محسوس باشد باید راهکارهای ارائه شده از سوی استان های دیگر که منجر به موفقیت تعاونی های مرزنشین شده را بررسی و در استان کردستان اعمال کرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در این نشست گفت: در سال جاری 13 تعاونی شامل هشت تعاونی مرزنشین و پنج تعاونی صنعتی در استان در حوزه صادرات کالا فعالیت کرده و در این مدت هشت میلیون و 166 هزار دلار کالا صادر کردند.
برهان صلواتی اضافه کرد: 6 میلیون و 787 هزار دلار از این میزان صادرات توسط تعاونی های مرزنشین و یک میلیون و 279 هزار دلار کالا نیز توسط تعاونی های صنعتی استان صادر شده است.
به گفته وی، کالاهای صادراتی توسط تعاونی های استان شامل ظروف یکبار مصرف، داروهای گیاهی، انواع لبنیات، مصالح ساختمانی، تنقلات و محصولات کشاورزی بوده است.
وی یادآور شد: هشت تعاونی مرزنشین استان در سال جاری 19 میلیون و 500 هزار لیتر سوخت نیز صادر کردند که حدود 61 درصد صادرات سوخت در کل استان کردستان است.
صلواتی تاکید کرد: همچنین در سال جاری، 328 هزار دلار از 27 میلیون دلار سهمیه ارزی استان کردستان شامل 1.5 درصد جذب شده است.
وی افزود: جذب سهمیه ارزی سال گذشته تعاونی های مرزنشین و صنعتی استان یک میلیون و 497 هزار دلار از 22 میلیون دلار بود که تا پایان سال فرصت جذب سهمیه سال 95 همچنان وجود دارد.
معاون تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست گفت: خدمت تخفیف واردات کالا به کارت الکترونیکی 12 هزار و 115 پیله ور شاغل در این استان اضافه شده است.
محمدبختیار خلیقی با بیان اینکه در سال جاری مقرر شد هر پیله ور ماهیانه از تخفیف پنج میلیون ریالی واردات کالا در بازاچه های مرزی برخوردار شود، یادآور شد: در سال جاری 23 هزار و 930 خانوار با 79 هزار و 382 نفر جمعیت در شعاع 20 کیلومتری مرزهای استان شناسایی شدند که مشمول ارائه تخفیف ماهیانه در سه شهرستان بانه، مریوان و سروآباد هستند.
وی تاکید کرد: این طرح از برنامه های دولت برای حمایت از مرزنشینان و ارتقای سطح معیشت آنان است که در بازارچه های غیر رسمی برای تبادل کالاها اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، استان کردستان با کشور عراق 227 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، پنج معبر پیله وری ایجاد شده بود که در طرح آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی معابر گله سور و هنگ ژال بانه، خانم شیخان و پیران مریوان و مله خورد سروآباد مورد توجه قرار گرفت.
هیات دولت با تصویب آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی بدنبال تسهیل رفع مشکلات این افراد در عمق 20 کیلومتری مرزها است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.