به گزارش ایرنا، بنفشه زهرایی روز سه شنبه در دومین همایش ملی هیدرولوژی آب ایران در دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: از آنجا که در مناطق مختلف و حتی در یک حوضه آبخیز روند بارش و تغییر اقلیم، نمودهای متفاوتی دارد، گاه نمی توان حتی برای این پدیده در یک منطقه و یا حوضه آبخیز از راهکار یکسانی بهره برد.
وی ادامه داد: برای اجرای هر طرحی در این زمینه و مدیریت منابع آبی لازم است به برخی پرسش ها مبنی بر میزان سهم عوامل انسانی نظیر تغییر کاربری در زمین های کشاورزی، برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی و حفر بیش از حد چاه ها و یا تغییر اقلیم و تغییرات آب و هوایی در کاهش بارش و روانآب ها پاسخ داده شود.
زهرایی افزود: این امر به حدی مهم است که در یک بازه زمانی 10ساله که حجم روانآب ها در حوضه آبریز زاینده رود بررسی شد با وجود افزایش چهار درصدی بارش، حجم روانآب ها کاهش 220 میلیون متر مکعبی را نشان داد که با انجام طرح های تحقیقاتی براساس مدل های هیدرولوژیک مشخص شد برخلاف ادعاهای موجود، عامل اصلی این کاهش، انسانی است.
وی گفت: با وجود این که مطرح می شود نتایج بررسی های تغییرات اقلیم در بازه های زمانی به قطعیت بیانگر واقعیت بارش نیست، اما در تحقیقاتی که در دهه های اخیر در دانشگاه تهران انجام گرفته است، ضروری و کاربردی بودن این بررسی برای برنامه ریزی ها و مدیریت منابع آبی محرز شده است.
دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران صبح سه شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دانشگاه شهرکرد آغاز بکار کرد.
این کنفرانس به همت انجمن علمی هیدرولوژی ایران و با همکاری دانشگاه تهران، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پایگاه استنادی جهان اسلام، استانداری چهارمحال و بختیاری، شرکت آب منطقه ای، اداره کل منابع طبیعی،جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست استان روزهای 20 و 21 تیرماه در دانشگاه شهرکرد برگزار می شود.
هیدرولوژی، علمی است که در آن پیدایش، خواص و شکل حرکت و گردش آب در طبیعت بررسی می شود.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار:جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.