«محمد ناصری‌فرد» روز دوشنبه در نشستی با عنوان « اراک و دانشگاه» افزود: ۲۱ هزار خط تصویری در طول مدت ۱۷ سال گذشته در استان مرکزی کشف شده است که  معرفی این آثار در کشور و دنیا زمینه جذب گردشگر،درآمدزایی و ارزآوری را فراهم می‌کند.

وی کهن‌ترین کتب خطی کشور را مربوط به استان مرکزی دانست و گفت: خط های تصویری از ۱۲ هزار سال پیش تا دوره اسلامی در این استان شناسایی شده که این تصاویر از جمله افتخارات استان به شمار می روند.

ناصری فرد معرفی و جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف فرهنگی و تاریخی کشور را  کلید بی نیازی از اقتصاد نفتی دانست و یادآور شد: ۲ گونه سنگ نگاره شامل سنگ نگاره با رنگ و کوبشی وجود دارد که هر ۲ این سنگ نگاره‌ها در استان مرکزی وجود دارد.

وی با یاد آوری وجودنقش بز کوهی در سنگ نگاره‌های استان مرکزی گفت: این سنگ نگاره نماد یک حیوان نبوده بلکه نماد یک خط است.

پژوهشگر و باستان شناس کشور خاطرنشان کرد: سنگ نگاره بز کوهی در ۲۴ استان کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان، مشکین شهر، تیمره استان مرکزی، طرقبه و شاندیز مشهد مشاهده شده است.

دیگر پژوهشگر و باستان شناس استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اراک به معنی سرزمین دامنه کوه آریایی بوده و این شهر در زمان اشکانیان به وجود آمده است.

«ابوالفضل عباسی بانی » افزود: معرفی اراک به عنوان خاستگاه و پایتخت صنعت کشور به دلیل وجود کارخانجات صنعتی در شهر نبوده بلکه به دلیل کشف سفال و ارابه های چهار چرخ مربوط به چهار هزار سال پیش از میلاد به این نام نامیده شده است.

وی ادامه داد: عراق معنی عربی اراک بوده و مرزهای جغرافیایی این شهر ۲۰۰ هزار کیلومتر برابر با یک هشتم کشور بوده است.

 این پژوهشگر و باستان شناس استان مرکزی خاطر نشان کرد: شهر سلطان آباد در تاریخ ۱۳۱۶ از سطان آباد به نام اراک تغییر نام داده است.

۶۷ هزار و ۱۴۹ دانشجو در ۷۵ مرکز آموزش عالی استان مرکزی مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.