کلیات این طرح که به عنوان مجموعه علمی ، فناوری و گردشگری معرفی شده است در ماه جاری در کارگروه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصویب شد و به گفته کارشناسان این طرح در حقیقت به عنوان یکی از طرح های جدید گردشگری آبی استان مازندران است.
طبق مصوبه این طرح باید در محدوده سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه کندوان چالوس که در مسیر جاده چالوس -کرج و در فاصله حدود 70 کیلومتری چالوس و 120 کیلومتری تهران قرار دارد ، اجرایی شود.
مشاور اجرایی مدیرکل و مسئول دبیرخانه کارگروه گردشگری مازندران روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : ‌‌کلیات این طرح در کارگروه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان به تصویب رسید.
علی ماهفروزی افزود :‌برای دستیابی به نتیجه و اجرای نهایی طرح ، بزودی در کمیته تخصصی و مشورتی حوزه محیط زیست ، منابع طبیعی و آب منطقه ای مطرح خواهد شد و از اینکه در این نشست نیز روی اجرایی شدن این طرح نظر مثبت و مساعد دهند ، بسیار جای امیدواری است.
**شناسایی حدود 680 هکتار زمین برای اجرایی شدن این طرح
مشاور اجرایی مدیرکل و مسئول دبیرخانه کارگروه گردشگری مازندران گفت :‌ حدود 680هکتار زمین پیرامون سد سیاه بیشه شناسایی و برای اجرای این طرح در نظرگرفته شده است.
ماهفروزی افزود :‌ کارهایی که باید برای اجرای این طرح در این میزان فضا انجام گیرد فراهم کردن امکاناتی مانند مزرعه بادی ، پارک کودک آبی ، آب درمانی ، پارک ماجراجویی ، صخره نوردی ، مرکز تفکر و تمرکز ذهنی ، بوم گردی ، بازی های زمستانی و دهکده سلامت است.
وی اظهار داشت :‌ با توجه به آنکه سد سیاه بیشه موقعیت جغرافیایی آن به گونه ای است که در مسیر جاده کرج - چالوس قرار گرفته و در پی آن میلیون ها مسافر ، گردشگر داخلی و خارجی از این مسیر پرجاذبه آمد و شد دارند لذا شمار زیادی از مسافران و گردشگران رهگذر می توانند از این منطقه نمونه گردشگری دیدن و از امکانات آن بهره بگیرند.
** سرمایه گذاری حدود 450 میلیارد تومانی برای اجرای این طرح
کارفرما و مدیر توسعه سد سیاه بیشه چالوس نیز که پیش از این در نشست تصویب کلیات این طرح درکارگروه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران شرکت کرد ، گفت که هزینه اجرای این طرح توسط بخش دولتی و خصوصی تامین می شود.
علی اکبر صابری افزود :‌ حدود 100 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای فراهم کردن زیرساخت ها توسط دولت هزینه و بقیه نیز توسط بخش خصوصی تامین و پرداخت می شود.
وی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وابسته به وزارت نیرو را به عنوان متولی بخش دولتی و تامین کننده این اعتبار معرفی کرد.
مدیر توسعه سد سیاه بیشه چالوس گفت : نکته مهم تر آنکه امکانات خوبی دراین طرح مانند نمایشگاه صنعت آب و برق ، پارک موزه صنایع برق و سد سازی ، پارک موزه انرژی های نو ، دهکده سلامت ، دهکده کوهستان و زمستان پیش بینی و در نظرگرفته شده است
صابری اظهار امیدواری کرد که از ظرفیت تردد میانگین سالانه 13 میلیون مسافر و گردشگر در این مسیر بتوان برای رونق فضای اقتصادی و کسب وکار این منطقه بهره برداری کرد.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
1899/7078 /1602/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.